Häst utsattes för grov misshandel

(TTELA)
Natten till tisdag tog sig någon in i Brätte ridskolas stall och trasade sönder ett stos könsdelar.
- Jag är så arg och ledsen och undrar hur man kan vara så grym mot ett djur som inte kan försvara sig, säger Linda Svensson, ridskolechef och ägare till det utsatta stoet som heter Romantica.

http://www.ttela.se/artikelmall.asp?version=117722

Sv: Häst utsattes för grov misshandel

var det inte ett annat liknande fall i vänersborg för ngn vecka sedan?

Jo det var det fast det var ett stall i trollhättan då , inte så långt ifrån Ridskolan dessvärre , Hemskt är det som händer !:(

alltså, jag blir alldeles .. ordlös, jag vet inte vad jag ska skriva ens, så förbannad är jag, hur kan man ens gå på en chanslös varelse?

Ibaland undrar man varför inte dödstraff finns i sverige!!!

Jag fattar inte hur man kan få för sig att göra något sådant.. sånt borde bara inte få hända... det är så jävla fegt att ge sig på en stackars häst som inte kan försvara sig som kanske till och med litar på människor och tror att de bara vill väl men nej de egntligen bara vill göra de illa utan anledning!! Den hästern förtroende för människor lär ju vara borta för all framtid.
nej det är helt sjukt...
Borde finnas sånt straff i sverige så att de brott man gjort kommer man få vara med om själv.. nej usch blir så förbannad.

Fattar inte hur man kan göra såhär mot ett oskyldigt djur.:mad: Den som klarar av att göra det måste vara sjuk i huvudet ju.
Men jag kan bara berätta att Romantica mår så bra hon kan göra i ett sånt här läge då jag står i samma stall.

Ja, och djurätande borde straffas lika hårt som barnätande.

det ovanstående menar jag som en tankeställare. Så många djur plågas på sjuka sätt, men det är ofta först när det är mysiga husdjur, katter, hundar och hästar, som folk reagerar, samma folk som sen sitter och äter upp en plågad kyckling.

Halleluja för vilt - som släkten själv satt en kula i!:bump:
Där har man inget plågat djur, utan bara fria och sunt levande varelser som levt ett kanon liv & dött en snabb död.

KL:
Vet inte vad jag ska skriva om självaste nyheten - för vad ska man säga när en varelse som du och jag, begår ett sånt fruktansvärt känslokallt brott...

Tycker detta är helt jävla sjukt :eek: så jävla taskigt mot ett djur deseutom som inte kan försvara sig på samma sätt ! ps. Det är väll inte nödvändigt att man ska låsa tycker med så om det börjar breinna också ska man inte behöva oroa sig för sånt här !:eek: :cool:

Jag fattar inte heller hur de lyckas? Mitt sto hade sparkat. Hur funkar detta? :eek:

Jag tror att många djur tyvärr är så väluppfostrade att de tillåter en människa göra vad som helst med dem.

Det är nog som med barn. Många barn får lära sig att vuxna ska respekteras ovillkorligt, så de vågar inte säga ifrån när de blir kränkta.

Hur kan vi få våra djur att samarbeta med oss utan att göra dem maktlösa?:confused:

Men alltså.. visst hade jag kanske fått stoppa in något i henne :crazy: men om det gjorde ont hade hon ju sagt ifrån. och som nu, när stoet tydligen va söndertrasar (?) så klart hon hade sparkat, iaf ej tillåtit det :eek:

så jä*la vidrigt :mad:

Det där är ju inte logiskt för mig alls. Personligen ger väl jag sjutton i vilka gårdar som är bäst på att knivas snällt, dör gör de vilket som.
Insekterna låter jag leva :smirk:

/Och det här med vegeterian eller inte tycker jag är upp till var och en. Djur kommer alltid att födas upp för att slaktas och folk kommer alltid att äta kött vare sig jag gör det eller inte./

Världens äldsta "argument".

/Om jag skulle vara riktigt djävulsk skulle jag kalla vegeterianer dumma eftersom grönsaker oftast besprutas vilket förorenar runt omkring åkern också vilket dödar vilda djur och speciellt insekter... ja men vaddå? Ska det vara rättvist så har väl även insekterna rätt att leva? Eller?/

Jag kan tyvärr inte ta ansvar för att man använder preparat i vissa länder. :smirk: Det som är intressant för mig, är att göra det som står i min makt.

Jag är ledsen, men om jag skulle vara riktigt djävulsk, skulle jag kunna kalla köttätare dumma, eftersom det är synd om husdjuren. Övriga torteras varje dag, men de ska räkna med sitt öde. Det är deras uppgift.

...inte ska vi väl behöva kalla varandra dumma för att stå för det vi gör?

Aja. I vanliga fall försöker jag inte att pracka på andra mitt livsval. Det är inte lönt att skälla på folk hit och dit, jag gör mitt, andra kan inte tvingas till annat än sitt. Egentligen hade jag endast tänkt gasta lite om dubbelmoralen, men det får vara bra nu. :cool:

hur kan man bara göra så mot ett djur?:eek:

nae! stackas pållen :cry:
blir så su på sånna idiotes som gör sånt här :mad:
hoppas dom får fast den j*vla idioten som gjorde det!

Ja dethär med att vara vegetarian är något som jag ville vara ända sendan jag förstod vad köttet kom ifrån, var vegetarian efter det, sen sade en läkare till mej att jag var tvungen att äta kött minst en gång i veckan för min kropp klarade tydligen inte av det, jag mådde konstigt hela tiden. men nu äter ajg kött en gång i veckan med ett otroligt dåligt samvete, men det jag alltid gör är att jag köper bara sådant som är kravmärkt även mjölk faktiskt, det gynnar ju i alla fall dom bönder som i alla fall låter djuren ha relativt bra liv innan dom slaktas.

Köpa svenskt och kravmärkt= ett bra sätt att ta ställning!
Att bli vegetarian är helt upp till var och en men det behöver inte vara det enda alternativet när man vill värna om djuren.

Har du varit på besök i många svenska ladugårdar med mjölkkor?
det gynnar ju i alla fall dom bönder som i alla fall låter djuren ha relativt bra liv innan dom slaktas.
Ett relativt bra liv? Många av våra bönder tar kärleksfullt och mycket väl hand om sina kor, det är deras liv, deras inkomst. Sjuka, stressade, olyckliga kor mjölkar inte lika bra som en välmående ko = lägre inkomst.

Men visst kött skulle jag aldrig i hela mitt liv äta det är sånt som kalv och lamm och massa liknade, vem fan äter en stackare som inte ens har börjat sitt liv? och sen skulle jag aldrig äta hästkött såna människor är konstiga! en kille sa till mej en gång att hästar är värdelösa och att det är mat. han åkte på en jävla smäll kan jag tala om!

Sverige importerar enorma mängder hästkött (och övrigt kött oxå för den delen) från utlandet. Minns de bilder med fruktansvärda slakttransporter överfulla med halvdöda hästar? Är det rätt att det är lättare att sälja en häst billigt och strunta i dess öde än att ta sitt ansvar och avsluta hästens liv när den tiden är inne? Ett av alternativen är att ett slakteri tar hand om saken, köttet tas om hand. Jag anser att det är bättre att djuret slaktas och tas omhand på ett svenskt slakteri än att hästen kommer tillbaka till min butik som salami från Italien.

jag skäller inte på nån....
tycker det är skit jobbigt med dubbelmoral..
tycker bara det är så tråkigt att man inte kan få kalla sej djurvän bara för att man äter kött.

Jag tycker det är upp till var och en hur dom vill äta, jag dömmer ingen och vill då inte heller bli dömd av någon annan.

Skulle f*n gärna göra samma sak med personen som gjorde detta! Det är inte mer än rätt... Fattar de inte hur det känns får de väl ta o lära sig det! :devil: Det är så hemskt... Det finns ingen häst som medvetet skulle göra en människa illa... Hur kan man göra så... Blir så ledsen. Hoppas hon blir bra!

Usch, det är så hemskt onödigt att hålla på sådär :(

Två funderingar:
- Hur mycket försenar det brandkåren vid en utryckning om man har låst stallet?
- Vad blir straffet för gärningsmannen om han/hon nu mot förmodan åker fast?
Brandkåren forcerar snabbt en låst dörr om de vill.

Men det är inte säkert att brandkåren är först på plats. Tänk om grannen upptäcker branden och skulle haft tid att få ut hästarna men dörren var låst.

Vilken av riskerna är störst? Risk för brand eller risk för djurplågare?

Om inte en känd hotbild, tex grannstal som råkat ut för djurplågare, finns så skulle jag tro att brandrisken är störst.

usch fy ,jag skulle vilja plåga ihjäl denna sjuka människa.igentligen skulle man sverige runt samla in en summa pengar till den person som kan få fast gärningsmannen,någon sorts "hittelön".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka