Häst utan någon respekt för människor

Mli

Trådstartare
Jag har för ett halvår sedan köpt ett sto som jag visste var mycket dominant. Det största problemet är att hon drar iväg med en när man leder henne. Jag vet att den tidigare ägaren/uppfödaren också har haft dessa problem. Uppfödaren har aldrig behandlat henne illa.

Väl på ryggen så är hon för det mesta snäll. Förutom när hon skickade av min stackars mor efter sen serie av 10 bocksprång och direkt efter travade tillbaka till mig. Inga glädjesprång där inte, ville bara inte ha henne på ryggen..

Efter ihärdig ledarskapsträning så blev hon direkt bättre, men jag har inte ridit så mycket då hon är triangelmärkt efter en skada.

Hon är dock supersnäll att hantera när hon väl står på plats, lätt att sko, klippa osv.

De sista veckorna så har hon tagit över helt, går iväg när hon känner för det, och man har inte en chans. Hon puttar ut en med bogen och går förbi, och håller man då i så siktar hon och sparkar mot en. Lyckas man hålla henne så att hon inte går förbi slår hon med fram istället. Om jag går framför henne och ber henne stanna, går hon rätt över.

Vid träning häromdagen skulle hon lägga sig ner och rulla med tömkörningsgjorden på ryggen, när hon inte fick det för mig så hoppade hon förbi mig och lade ut en spark där jag såg båda bakhovarna en decimeter till höger från mitt ansikte.

Jag har försökt att ta till en lite hårdare metoder, men då slår hon tillbaka. Jag har även testat att jobba henne i en provisorisk rundcorall, men då går hon till anfall.

Jag har mina funderingar på att avliva henne, då jag inte vill riskera varken mitt eller andras liv för en häst.
Är det någon som har tips hur jag kan ge henne en chans utan att riskera mitt eget liv?

Sv: Häst utan någon respekt för människor

OOOPS!

Här är det jättefarligt att svara - vi vet ju inget om dig och hästen.

Rätt råd kan bli helt fel råd i en annan situation. Du har helt rätt i att du inte kan offra livet för hästen, dessutom blir hästen garanterat avlivad om den sparkar ihjäl dig.

Tre saker:

1. Triangelmärkt - varför?
2. Foder - fra - hur mycket havre?
3. Om du longerar - med kapson? bör du kunna hålla avståndet! Så att hästen inte kommer åt dig.
Om du tömkör - kan du tömköra andra hästar? = Har du erfarenhet? Risk annars att du drar ihop hästen och sätter sån press på den (och eventuellt den skada som ledde till triangelmärkning) att du får den här typen av explosioner.

-Var rädd om dig! /T_B

Var rädd om dig!!!!

Om du tycker att hästen är värd att lägga ut pengar på, så ta kontakt med en skicklig NH tränare, helst en med stor erfarenhet av problemhästar!
Det finns ju inga garantier för att någon klarar av henne, men ett proffs har bättre chanser.... :crazy:

Jag hade aldrig gått nära henne... :eek: (fegis!)

Annars, avliva henne....
Är hon tänkt som avelsto, eller? För det temperamentet vill inte jag har på mina föl/ unghästar!

En annan sak, hur är det i hagen? Är hon boss där oxå? Jag hade en inackordering som alltid hade varit boss i hagen, han var hemsk att hantera, han gick rakt på en. Fick för mig att det hörde ihop, eftersom han blev mycket bättre när min ardenner hade piskat honom i 3 mån. Vi hade inte ändrat något i hantering eller träning....

Kan ju kanske vara värt ett försök? :idea:
Hur gammal är hon?

Kan du inte göra en gata till hagen, så du slipper leda henne?
Tillfälligt, i allafall, tills du bestämt dig!

Lycka till!
Häls. Embla

1. Triangelmärkt - varför?

Hon bröt ena bakbenet när hon var fyra, troligtvis när hon på egen hand skulle ta sig ut ur en hage...

2. Foder - fra - hur mycket havre?

Hon får ca 5 dl betfor om dagen.. bara för att ha något i krubban när dom andra äter.

3. Om du longerar - med kapson? bör du kunna hålla avståndet! Så att hästen inte kommer åt dig.
Om du tömkör - kan du tömköra andra hästar? = Har du erfarenhet? Risk annars att du drar ihop hästen och sätter sån press på den (och eventuellt den skada som ledde till triangelmärkning) att du får den här typen av explosioner.

Jag har stor vana av tömkörning, och hantering av problemhästar. När hon fick sitt senaste utbrott så ledde jag henne bara. Det spelar ingen roll om jag har grimma, repgrimma eller stigbett, hon får såna här utbrott när hon känner för det, eller rättare sagt när hon inte får göra precis som hon vill - typ rulla sig med utrustning på...

Detta är en otroligt smart häst, som även gnager på stolparna i hagen för att sedan vända sig om och sparka ner dom. Trodde att hästar kunde vara så beräknande!

Jag är inget proffs, men jag jobbar mycket med NH på mina och adras hästar. Visst kanske ett proffs skulle lyckas, men frågan är hur länge det skulle hålla. Hon känner ju att jag är rädd.

Jag köpte henne som ett avelssto efter som hon är både supersnygg och med superstam och bara 7 år, men efter den mentala utvecklingen så tror jag knappast att jag vill nedärva hennes temperament.. Plus det att om hon är ilsk nu, vad blir hon sedan när hon är beskyddande mot ett föl?

Hon är väldans dominant mot mina andra hästar, får min 3-åriga hingst att backa och föltugga.

Just nu så lutar det åt avlivning, jag har inte samvete att säljare henne vidare. Jag skulle vara livrädd för att hon skulle ta död på nån .

Detta kanske låter hårt men jag skulle nog göra mig av med henne. Sälja eller avliva vet jag inte. Kan du hitta någon som vill ha henne och som kan ta hand om henne på ett bra sätt och få henne att jobba med istället för mot människor så är ju det jätte bra.

Du skriver att du är rädd och då tycker jag inte att du ska försöka. Världen är full av underbara, snälla hästar så köp en ny.

Jag vet att jag låter elak och okänslig nu men det ska väl vara roligt att rida och vara med hästar. Detta låter inte roligt alls enligt mig. :crazy:

Jag tycker nog att avlivning är det enda rätta, det låter inte som att varken du eller hästen har det bra, och att sälja henne är bara att utsätta någon annan för risken.

Skönt att du tog mitt inlägg rätt, jag hade ju inte en aning om hur mycket du kan när jag skrev det! :)

Och som sagt jag skulle ju inte rekommendera henne till avel, så hon har ju inget egentligt användningsområde kvar.
Du tror inte att det kan hänga ihop med benbrottet, att dt ha läkt lite snett, så att hon får grymt ont helt plötsligt?( jag bara spekulerar....)
Vore kul att veta vad hon hade för temperament innan olyckan....

Häls. Embla

PS Starkt att tänka på att ta bort hästen, ibland är det ju det bästa!

Lånar din tråd,hoppas att d går bra.

Jag har liknade besvär med mitt kallblod.
Han har jag nu haft i min ägi i tre år,en stor härlig kille,men de började förra våran att han satte sig upp mot mig,men under sommaren var han from som ett lamm vi sov tillsammans och hade d ur mysigt.
Sedan förra året i oktober blev jag skadad i samband med lastning,han har fått stått på vila då jag inte kunnat hantera honom mer än att borsta å ta upp å ner från/till hagen.
Nu när jag skulle ut å gå med honom så går han till anfall,han reser sig å kasstar sig emot mig,jag blev liv rädd kan jag säga å bestämde mig för att sälja.
En kompis sade nej,jag ska ha honom kvar och hon red honom åt mig,de visade sig att min snälla stallägare gett honom havre ett kilo åt gången! förd var ju synd om honom som inte fick mat (han har fri tillgång på hö).
Nåja efter tre gånger var han hanterlig igen,men han har blivit väldigt lätt i fram vagnen när d inte behgar honom han hotar ofta och d känns inte alls kul.
Han är 12år och detta har uppkommit sedan tre månader tillbaka,jag inser ju att ledarskapet har han tagit över,frågan är ska jag ge upp? El ska jag fortsätta att hantera honom å ta hjälp?
Kommer det att bli bra? jag mins ju den häst jag sov tillsammans med och som jag hade en sdåan fin relation med men idag känns han mig över mäktig.
HJÄLP!

Jag tycker precis som andra; hitta en riktigt bra tränare eller ta bort henne. Tycker inte hon passar som avelssto med det temperamentet. Men jag tror att det blir svårt för dig i och med att du är rädd för hästen.

Jag har en annons ute på henne, många ringer och är intresserade men jag säljer henne inte om jag är riktigt säker på att köparen inte tar sig vatten över huvudet.
Annars kommer veterinären på måndag och skriver en lägesrapport till försäkringsbolaget så att vi kan ta bort henne snarast.

Jag tror att hon har fattat att hon har gått över gränsen. Just nu så vägrar hon att gå alls när jag leder henne. Trodde först att hon kanske var halt eller nåt, men när jag släppte grimskaftet så vart det fart på henne...

Hur går det med hästen?

Tja, jag är fortfarande i livet så det går väl bra :smirk:

Jag gör inte så mycket med henne, bara in/ut från hagen. Och nu så har hon en tappsko så hon är mer lätthanterlig när hon är öm i fötterna. Kanske ska dra av henne alla skorna? ;)

Veterinären kommer på måndag och gör en lägesrapport till försäkringsbolaget, och ev. så kommer det en köpare och tittar på henne. En som är intresserad trots att jag har varit helt ärlig. Så det kanske finns någon som vill ge henne en chans till.

Min "glada" dam kan vara så ibland och då behövs en riktig avkörare bara. Just nu är hon inne i en fas då hon tycker livet är pest och så har hon tröttnat på vädret (precis som matte!) och börjat fälla. I och med att hon har sina humörsvängningar har vi börjat undra om det finns nåt hormonfel. Hennes mamma var likadan (visade sig att hon hade cancer i hela kroppen så just det var kanske befogat). Man vill ju ge hästen en chans, så man kanske ska kolla upp det!
Sen skriver du att hon har en gammal skada, den kanske har gått upp igen?

ta kontakt med en NH tränare. jag kan nästan lova att en NH tränare kan "göra häst" av din häst..

jag vet att många tycker att jag ska anlita en tränare. Men jag vill inte ta den risken att hon slår ihjäl tränaren. Hur bra än tränaren är, så är detta en häst som går till anfall. Jag har haft henne i en rundcorall och när hon inte kunde hoppa över staketet gick hon till attack.

Om jag ändå skulle anlita en tränare skulle jag behöva upprätthålla ett "vattentätt" kontrakt där jag frikskrivs från alla skador som hästen kan orsaka tränaren. Hur många tränare skulle tycka att det var intressant att träna en häst på dom villkoren? Och som jag har påpekat tidigare - det spelar ingen roll om hästen tillslut sover i tränarens knä, sålänge jag kommer ihåg hur hon var innan så är jag rädd för henne. Och jag har inget taskigt minne - och det har inte hästen heller...

Just nu så håller jag på att diskutera med olika veterinärer hur jag ska göra med henne. Hon är inte triangelmärkt än, och tydligen gäller det veterinära utlåtandet för ett år sedan inte längre utan jag måste ha ett nytt där hon döms ut igen. Problemet är att för ett år sedan dömdes hon ut då hon var halt, men då var hon regelbundet tränad och tävlad. Nu så har hon stått i hagen så länge så hon inte längre haltar - inte ens vid böjprov.
Personligen tycker jag att veterinären borde se sambandet mellan träning och hälta, för röntgenbilderna på det brutna är ju desamma.
Men jag får inte henne utdömd förrens hon haltar. En veterinär tyckte att jag ska sätta igång henne och provocera fram en hälta men hur schysst är det? Och sen så har jag faktiskt ingen större lust att sätta igång en häst som jag knappt kan leda...

Jag får väl slå henne på benet med en slägga innan vet. kommer nästa gång.. ;)

Det är ju jättesvårt när man inte känner till dig, hästen eller er relation.

Här handlar det om problem i så många olika områden att man genast kan förstå att det nog inte handlar om en enda olycka. Det som är problemet här är nog hennes syn på världen. Jag får en känsla av att människan inte är en självklar trygghet för henne. Det betyder inte att hon blivit illa behandlad, hon kanske helt enkelt alltid har haft den inställningen att hon vill ha ansvar för sig själv, människan har aldrig visat sin kapacitet.

Frågan är ju sen också varför det blivit värre nu.

De sista veckorna så har hon tagit över helt, går iväg när hon känner för det, och man har inte en chans. Hon puttar ut en med bogen och går förbi, och håller man då i så siktar hon och sparkar mot en. Lyckas man hålla henne så att hon inte går förbi slår hon med fram istället. Om jag går framför henne och ber henne stanna, går hon rätt över.
Detta tyder ju på att hon känner övertag. Och det är fullt naturligt att när en häst är högst i rang, så visar den det. På just det här sättet. Rörelse är hästens språk. En ranghög häst tar sin plats, och den ranglåge ska gå undan innan den andra hästen kommer för nära. Om den ranglåge inte flyttar sig så fortsätter den ranghöga hästen rakt på. Då kan man säga att den ranglåge har utmanat den andra efter som att den väljer att inte acceptera den andras "dominans"/"status". Denna "övning" använder jag ofta. Den är jättebra, tydlig och vänlig. Dessutom enkel att utföra.

Vid träning häromdagen skulle hon lägga sig ner och rulla med tömkörningsgjorden på ryggen, när hon inte fick det för mig så hoppade hon förbi mig och lade ut en spark där jag såg båda bakhovarna en decimeter till höger från mitt ansikte.

Jag har försökt att ta till en lite hårdare metoder, men då slår hon tillbaka. Jag har även testat att jobba henne i en provisorisk rundcorall, men då går hon till anfall.
Sparkar är ett steg framåt för henne att visa sin dominans. Det tar hästen till när en annan häst hotar den på något sätt. I ditt fall hotade du antagligen hästens rang eller så ville hon visa att mig sätter du dig inte på. Hästar sparkar sällan för att träffa, och gör de det så är det inte meningen att skada. Men en häst tål ju mer än en människa. Det är endast i slagsmål hästen har för avsikt att skada den andra. Vår syn på sparkar är ganska allvarlig, medan det för hästar inte behöver vara någon agression i detta och det inte är mer än om du skulle vifta lite med handen åt nån.

När det gäller corallen så förstår jag att hon anfaller. Det hade jag kunnat säga redan innan. Placera aldrig en häst i corall(med syfte att valla) om du inte vet vad du gör och vart du har hästen. Det kan bli jättefarligt både för dig och hästen. Människor förstår sällan hur mycket kroppsspråket gör i hästens värld.

Om du nu vallade hästen så visade du din dominans på ett mycket stakt sätt. Om en ranglåg häst gör detta med en ranghög häst så är den låga riktigt illa ute om den inte flyr. Detta är något av det mest dominansfyllda du kan göra. Hästen tar det som en ren utmaning - det är du eller jag - och du inbjuder den därmed till slagsmål. Vad du gör, försök aldrig slåss med en häst. :smirk:

Jag har mina funderingar på att avliva henne, då jag inte vill riskera varken mitt eller andras liv för en häst.
Är det någon som har tips hur jag kan ge henne en chans utan att riskera mitt eget liv?
Du ska inte riskera ditt liv. Hästar är fridfulla gräsätare, du riskerar aldrig ditt liv om du inte osakar osäkerhet hos den. Ändringar i rangordning är en av de saker som skapar mest oro hos en häst - hos hela flocken.
Men om du visar din kapacitet, att du bestämmer över dig och att hästen är välkommen att följa om den vill, så kommer hästen av egen vilja ge dig sitt förtroende och följa dig, som sin guide.

Om hästen alltid har två val - göra som hon vill eller hänga med dig en stund - så kommer hon att kunna vara trygg hela tiden för hon vet att blir det minsta osäkerhet, eller om du ber om nått hon inte tror är rätt, så kan hon välja att följa sin egen tro och hon är därav inte beroende av dig när det gäller hennes överlevnad. Hon får under trygga förhållanden se vad du går för och till slut vill hon följa dig för att dina beslut känns tryggare än hennes egna.

Jag vet inte vad du ska göra eg. Jag tror att du behöver lära dig vad för relation ni ska ha och hur man skapar den. NH är inte ren hästkommunikation på hästens villkor - om det är det du "utövar" och kallar ledarskapsträning. Nu är jag inte nh-fantast så jag vet inte allt om detta ämne men det jag ser är inget jag skulle stå för iaf. Även om det finns rester av något som från början kanske var det som jag använder.

Att sälja hästen är nog inget bra alternativ. Människor kan göra så konstiga saker med hästar som är "olydiga". Om inte annat kan de ju också bli skadade. Jag tycker nog att du ska låta en riktigt duktig människa komma ut till hästen och sen lära dig av honom/henne. Ni kan hjälpas åt och tillsammans skapa en ny relation mellan dig och hästen, som du kommer att kunna hålla kvar.

Men det beror på hur mycket tid och tålamod du är beredd att satsa.

Kanske ska ta ut en kiropraktor?!
Hon kan ju ha ont oxå- vet ett sto som de trodde va helt "störd", hon gick över flera ggr när nån red henne å fortsatte stegra ändå. De tog ut en kiropraktor å det visade sig att detta stackars stos bäcken var helt förskjutet. Kiropraktorn fixade det å nu e hon världens underbaraste häst- ja tror att många hästar(precis som vi människor) e snea å vinda i kroppen. Värt ett försök kanske?!½ Lycka till å va rädd om dig//mvh Hanna...

Jag kan inte annat göra än att hålla med dig i allt du skriver.

Anledningen till varför jag tog henne i en rundcorall var för att jag ville att hon skulle ha lättare att koncentera sig på mig - eller rättare sagt att jag skulle ha lättare att få kontakt med henne. Dock upptäckte hon detta ganska så snart och då var det jag som fick fly.
Jag vet inte riktigt vad du menar med att valla?

Men nu kommer jag till min stora fråga. Vad menas egentligen med en "riktigt duktig människa"? Många säjer just det, men vilka krav ska man då ha uppfyllt?

Jag är själv Equiatriker så jag vet att hon inte har dom problemen. Däremot så vet jag att hon har en hormonell obalans, men hon har inte svarat önskvärt på behandlingen.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 462
Senast: skuggi
·
5
Hästhantering Mitt sto har annars gått rätt in i tarnsporten med förra ägaren och även med mig de gånger vi kört, ett par gånger då. Har haft henne i...
2
Svar
20
· Visningar
3 382
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har fått problem med en av mina hästar :( Hon har fått för sig att hon ska leva rövare i transporten. Igår tog hon priset när hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 013
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar