häst testar...

N

nightmarre

hej..

min syster har köpt en häst som jag är halvfodervärd på, det är ett halvblod (50% fullblod 50% halvblod) på 17 år. hon har gått på en ridskola i från början.
hon har varit en jätte goo och snäll häst, trodde inte att hon skulle testa så mycket. jag är inte så jätte bestämd utav mig till skildnad frn min syster hon som är mer bestämd än mej.

som i måndags när jag skulle hämta henne i hagen så fick jag inte tag i henne utan hon började galoppera e mot mej och han som ägde stallet, och i går när jag red så fick hon spel och började bocka och kicka plus att så fort jag tog tag i tyglarna så stälde hon sej på bakbenen och stutsade. :eek:
Hon gör aldrig något sånt med min syster, när min syster rider så är hon helt lugn och bara går där. men när jag rider så åker öronen helt späntframåt och hon blir skvättig och hon är VÄLDIGT mycket framåt.
vad ska jag göra när hon gör så.. ska jag bli arg och hur?!
kan det vara så att hon testar mej? eller är det något annat?! :confused:
Mvh Teresia :bump:

Sv: häst testar...

Jag tycker det låter som att hon testar dig. Att hon inte testar din syster lika mycket kan beror på att hästen känner att du är osäker och din syster känner sig säkra. Det finns många "snälla" hästar som just kan bete sig så här om det kommer en ryttare som hästen känner är lite tveksam eller bara försiktig. Speciellt också när hästen kommer till ett nytt ställe. Då kan den visa tendenser som den aldrig visat förut.
Hon har gått på ridskola så hon borde vara van vid ryttare som är lite osäkra, men där kände hon sig van vid den miljön.
Du skrev att hon varit på en ridskola från början. Menar du då att hon stått där när hon var yngre men inte på senaste tiden, eller var det ffrån ridskola ni köpte henne. Om hon stått där för länge sen, kan en av anledningarna vara att hon inte passade där p g a just att hon testar nya, osäkra ryttare. Fast samtidigt är hon ju ändå 17 år, så jag tror att du måste vara mer bestämd mot henne. När du hämtar henne i hagen, ta med någon morot eller något annat gott, när du sedan leder ut henne från hagen, gå med bestämda steg framåt utan att verka osäker. Överhuvudtaget när du hanterar henne gör det med en säkerhet. En av mina hästar blir jätteosäker när man talar försiktigt (med en nästan gullande röst) om du förstår vad jag menar. Klappar man honom lite löst och försiktigt tycker han det är jätteläskigt. Där behöver man vara bestämd, utan att vara hård, för han är en otroluíg känslig häst som blir lika upprörd om någon är för hård mot honom. SÅ det gäller att hitta den rätta balansen. När någon ska hantera honom försöker jag förklara att man får inte vara mesig, utan måste vara bestämd, men ändå mjuk.
Hoppas du förstår vad jag menar.
Om hästen respekterar dig på marken kommer även ridningen att gå bra. Kanske bör din syster eller någon annan kunnig person vara med dig under din hantering och ridning och hjälpa dig om du känner dig osäker.
En annan av mina ponnyn testade mig nästan dagligen i över ett år, innan han accepterade mig som ledaren. Det gäller bara att vara konsekvent med allt man gör, och ha tålamod. Om hästen t e x bråkar när du ska ta in honom i boxen i stallet, släpp inte då bara in honom i boxen när ni äntligen kommit in. Utan ta ut honom igen och sedan in honom igen. Fortsätt så ända tills han snällt och fint går in i boxen. Om du så får hålla på 10 minuter eller 2 timmar så i längden ger det resultat.
Lycka till.

Sv: häst testar...

Håller med shampiz inlägg att det förmodligen är så att du känner dig mer osäker. Min häst har periodvis varit en pest att ta från stallet och till hagen och tvärt om. Ofta har det varit samma personer som råkat ut för hans "bus" medan andra inte har haft några problem alls. Sen kan ju hästar reagera på de mest märkliga saker speciellt om man inte vet så mycket om vad de varit med om. Jag vet hästar som inte klarat regn utan att bli halvtokiga, prasslande jackor, mansröster, bett eller småsår, som man kanske inte lägger märke till när man sadlar, under en vojlock kan göra att hästar inte blir ridbara. Låt det ta ett par, tre veckor var lugn, bestämd och konsekvent i alla lägen så bör det ha blivit bättre. :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar