Häst som vill titta på allt...

jklirla

Trådstartare
Hm...vet inte riktigt hur jag ska beskriva denna häst :love:

Men jag har fått börja hjälpa en tjej jag känner med att rida hennes häst. Den är fem år och inte mycket riden och inte alls utbildad. Den är jättesnäll att rida och gör aldrig något tok eller så, skrittar och travar snällt och även galoppen fungerar bra. Men den är otroligt nyfiken och uppmärksam på i stort sett allt. När man travar ute i skogen kan den tex tvärstanna för att titta och nosa på ett plastband som hänger i ett träd, den är inte rädd men ser allt hela tiden. Den kan stå i timmar och titta på några kor i en hage också, det är svårt att få den att gå framåt, den går men jättesakta och blicken hela tiden mot det som den vill undersöka. När man går med den på promenad går den med nosen i backen om den får och nosar på allt, kottar, gulsnö, postlådor, soptunnor tja allt...Om man rider på banan går den gärna och sneglar på allt som händer utanför ridbanan, om man tex travar fint på en volt så kommer det en person gåendes utanför så tappar den helt fokus och vill helst gå fram till staketet och hälsa. Den är lite ouppfostrad men som sagt väldigt snäll. Men hur ska man jobba med fokuset är min fråga? Vi ska börja lektioner på ridklubben nästa vecka och det kommer nog att bli bra för oss, om vi får lite hjälp med dressyren. Men är det någon som har erfarenhet av sådana här hästar och har lite tips och råd.

Sv: Häst som vill titta på allt...

Vilken söt häst!!

Mycket unghäst kvar i sinnet. Bara var lugn och bestämd på ett vänligt sätt.

Men hur ska man jobba med fokuset är min fråga? Vi ska börja lektioner på ridklubben nästa vecka och det kommer nog att bli bra för oss, om vi får lite hjälp med dressyren. Men är det någon som har erfarenhet av sådana här hästar och har lite tips och råd.

En sån häst hade jag försökt ignorera och fortsätta med det vi höll på med. Börjar ryttaren titta på saker och ändra upplägget i ridningen pga att hästen tittar så bekräftar det lite för hästen att det är viktigt att hålla koll på allt. Hela tiden tänka framåt så inte hästen förlorar framåtbjudningen.

Lugnt och bestämt driv på framåt och låssas som ingenting så kommer även hästen att fokusera mera. Detsamma lite på promenader, fokusera framåt hela tiden.

Säger som de andra!
Var bestämd men lugn och kräv att hästen ska fokuserar på det ni håller på med!
Min fyraåring är lite åt samma håll. Hon är i grunden inte alls rädd, men väldigt nyfiken och blir lätt okoncentrerad. Hennes reaktion är att vilja stanna och stå och glo! När hon stannar och glor har hon en tendens att sluta lyssna på mig. Jag har därför börjat rida henne med sporrar vilket är en enorm skillnad. En lätt touch med sporren ( INTE frågan om att sparka eller gräva in sporren i sidan givetvis!) så lyssnar hon och lyder!

Tack alla för era svar, det var jättebra råd. Vi har varit lite fundersamma över hur vi ska göra, och gjort olika. Vi ska lägga upp en ny strategi nu. En person sa nämligen att vi skulle låta honom "titta klart" på saker ute. Det fungerar inte alls, om man inte vill att en ridtur ska ta fem timmar då....

Igår red jag ut med honom och fokuserade framåt hela tiden, man måste verkligen vara fokuserad själv hela tiden också. För så fort jag tappade koncentrationen märkte han det, jag sa hej till en person jag möte på vägen då vände han och var på väg in på en gård där det stod en massa spännande saker....jag antar att det kommer ta lite tid.:D

Igår red jag ut med honom och fokuserade framåt hela tiden, man måste verkligen vara fokuserad själv hela tiden också. För så fort jag tappade koncentrationen märkte han det, jag sa hej till en person jag möte på vägen då vände han och var på väg in på en gård där det stod en massa spännande saker....jag antar att det kommer ta lite tid.:D

Men lilla gullegrisen då! Känner igen det där, hihi!

Precis så är min lilla häst också :D Han ska nosa på allt, smaka på allt, knuffa på och undersöka allt, hälsa på ALLA vi möter ute och gärna kolla deras påsar och väskor eller kika in i någons bil :D Totalt orädd men sååååå nyfiken!!

Lite jobbigt ibland när man fokuserat försöker få någon viktig övning rätt och så måste han kolla på just DEN plankan som ligger där borta ;)

Min är 8 år men omogen och barnslig, väldigt mycket unghäst över honom, jag tycker det är rätt charmigt faktiskt :D Jobbar på att få behålla hans fokus när vi rider ibland går det och ibland inte :)

Här kan vi inte heller "titta klart" då får man rida vääääldigt länge :D

Sist vi red ut gick han fokuserat framåt och jag va lika fokuserad jag och så kommer en dam med en rosa tårtlåda promenerandes och henne hälsade jag på och han också då självklart, och den rosa tårtlådan snodde all fokus och han bara skulle kolla den!! Den va så spännande den lådan och vi snurrade ett par varv medans damen och lådan avvek :D
Han hade gärna fått mula den lådan och se vad som fanns i ;)

Haha det hade jag velat sett :D, det låter ju som om de vore släkt på något vis. Ja det är en väldigt charmig liten häst, men ibland känns det inte som en häst utan som en ko eller nåt.
Tjejen som äger honom berättade om en gång i somras när han smet från betet, som låg ca 500 meter bort från deras hus. Det var sent på kvällen och plötsligt hör hon ett konstigt ljud utanför och går ut på altanen, de har ett suteränghus eller hur det nu stavas, då står han där och välter cyklarna nedanför altanen...han visste antagligen att det fanns kraftfoder i deras pannrum vars dörr ligger under altanen. Eller så ville han bara ha lite uppmärksamhet, men det är svårt att bli arg på en sådan häst för allt vad de hittar på. Men vänligt och bestämt som sagt...:D

Det som möjligen kan vara svårt ibland är att skilja på om hästen är rädd eller inte. Om en häst verkligen är rädd för något kan det vara klokt att låta den titta en stund för att ta in situationen och lugna sig. Att gå på en rädd häst kan leda till att man får hästen ännu räddare då den förknippar det skrämmande med bestraffning. Av den andledningen tycker jag att man ska rida en unghäst tillsammans med en lugn erfaren häst tills den är avslappnad och lugn samt trygg med ryttaren. Då kan den erfarna hästen gå först förbi skrämmande saker och den unga hänger på.
När hästen inte är uppenbart rädd utan mest okoncenterad och nyfiken får man höja kraven och kräva att den ska gå fram för egen maskin och då lägga på lite tryck när så behövs. Om man är ensam med unghäst som stannar för att den verkligen är rädd så föredrar jag att sitta av och leda hästen förbi det otäcka och sitta upp när den är lugn igen.

Ser att den här tråden är äldre men hoppas på svar :) men min unghäst är precis lika dan, men grejen med honom är att han oftast går på riktigt bra även om han ska titta på saker, ska jag då bara leda bort honom från det han tittar på? :p

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Grazing
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 616
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka