Häst som tvär vägrar att gå framåt??

diabla

Trådstartare
en häst i stallet har haft problem med tänderna länge, detta upptäcktes när det hade gått väldigt lång toch hästen hade redan börjat få besvär. det var vargtänder och hästen hade jätte ont i munnen och gick och spände sig och hade verkligen ont. Tänderna är nu slipade och bett fixat etc etc. Men nu har hästen börjat med något nytt. När man skänklar och vill att han ska trava eller galoppera, så vägarar han att gå framåt, skritt går bra, men ingen annan gångart. den sparkar mot skänkeln och blir grinig. Stegrar och små bockar.

Hästen är ett fullblod med väldigt mycket överskottsenergi och är väldigt het,men den vill som sagt inte gå framåt. Detta med ryttare på då.

Jag hör till alla dom som tror att hästar inte reagerar på olika sätt utan en anledning. Jag har bestämt mig för att ta reda på anledningen till varfö rhästen håller på så här och försöka hjälpa ägaren med lite subtila tips! vad kan det vara? jag vet att det är svårt att försöka veta det så här - över internet, inte så mycket information, har aldrig sett hästen, men ändå. Ni som har haft hästar som har hållt på så här, vad har det varit för problem med dom då?

Hästen i fråga har varit hos veterinär och dom hittade inga fel med den.

Sadeln är utpassad och ligger som den ska, inte halt, tänderna fixade. Vad kan det vara? Det ser ut som att den verkligen inte vill för att den antigen har ont, eller vet att det kommer göra ont. Men vart...?

Kan det vara kopplat till munnen? Att han har ont där så att han inte vill trava, men.. hmm.. det känns lite "far off" Det gör ju inte ont på han när han travar typ i hagen? och bettet ligger ju bra nu.

Hoppas nån kan ge något bra tips i allafall. Tack på förhand!

Sv: Häst som tvär vägrar att gå framåt??

Ja, det har jag inte frågat om man har, men det antar jag att man gjorde när han var inne sist.

Dom visste nämligen inte vad det var för problem med han från början, så då tog dom han till veterinären och så sökte dom igenom hela hästen, och då borde dom ju ha gjort det.

Men jag kan fråga.

Några andra som har några förslag?

Sv: Häst som tvär vägrar att gå framåt??

Fullblod är ofta mycket tydliga på att tala om när något inte stämmer. Det kan vara spänningar i ryggen efter att han haft ont i munnen, eller att sadeln inte passar perfekt, eller ont i magen.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 819
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 814
Senast: Bee
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur