Häst som tränger in en i väggen

D

dolphinxs

Jag har en häst som tränger in mig i väggen om jag försöker flytta honom åt höger... Hur ska jag göra för att få honom att flytta sig för tryck...

Sv: Häst som tränger in en i väggen

Tryck löst med fingertopparna och öka trycket successivt tills han flyttar sig, då släpper du trycket direkt.
Detta får du förstås lära honom i stallgången eller ute.
Om du blir upptryckt i väggen hade jag personligen dragit till med knytnäven i sidan på hästen, för det är farligt. Slå hellre med en knuten näve än att försöka trycka bort hästen med hela handen eller hela kroppen, då kommer han bara luta sig ännu mer mot dig.

Slå hellre med en knuten näve...

... eller dra armbågen i hästen om du inte får plats att svinga näven. Håller med föregående talare: här får man använda "hästspråket"

Viktigt är även att du övar på stallplan, lär hästen flytta sig undan för din hand, för mindre och mindre tryck. Sidvärts, framåt, bakåt. Då förstår hästen vad du vill bättre när du står i stallgången.

Googla gärna på seven games, "porcupine game" eller läs här: http://www.nnha.nu/7games2.htm

trycker han in dig så sätt en hårdare rotborste mot.

Tack så mycke för alla råd o tips, men de är i stallgången som han trycker in mig i väggen, som sagt ju mer jag trycker ju mer pressar han in mig i väggen har provat med att ta i med hårdhandskarna men då får han panik o sliter sig, vad jag vet så har han åkt på ganska mycke stryk så jag vet inte vad jag ska göra, för klappa till honom kan jag inte göra, o det är så konstigt att de bara är åt höger åt vänster är de inga problem... det känns hopplöst :-(

men med hästar med det betendet brukar det fungera att när den knör mot sätta borsten på borsten mot hästens sida, då knör den ju mot det "sticksiga" det gör inte ont på hästen men är obehagligt. ju hårdare den knör ju mer sticks det ;) när den lättar på knöandet så lättar ju även trycket och stickset omedelbart ;)

ha me dig nåt in som du kan ha mellan dig och hästen om den skulle trycka upp dig. en borste tror ja inte räcker...skulle flytta en häst en gång och den tyckte tvärtom, putta in mig i väggen, hann inte undan me handen, knak i handleden sa de. inge kul å gå me gips i en månad....men de viktigast glöm inte beröm när den gör rätt!!

Trycker hästen in dig i väggen för att den är stressad av att stå fastbunden i stallgången? Isåfall skulle jag öva mer på att stå fastbunden och försöka att inte sätta sig i den situationen att man behöver bestraffa tills hästen coolat ner.

Hej!

Är det bara åt ena hållet han trycker? Fundera på om du gör något annorlunda på problemsidan. Jag skulle även träna mycket med hästen i grimmskaft/longerlina så att kommandot fungerar i en situation där hästen inte blir rädd, därefter på gången.

Hej! ja det är bara på en sida som han pressar in mig, den andra sidan är det inga problem med, jag har faktiskt tänkt på om jag gör något konstigt på den sidan, men de gör jag inte, och han blir absolut inte stressad av att stå uppbunden han står o sover när jag ställer honom där han älskar o bli ompysslad, men som sagt så fort jag försöker flytta honom åt höger då får han panik :confused: det är precis som om han stänger av som om han inte känner nånting.

Jag hade samma problem med min ponny när han var ung. Han hade stått i spilta och var därav mest van att bli hanterad på ena (vänster) sida. Han blev osäker när man stod på höger sida, och tryckte sig mot mig så jag till slut stod mot väggen.

Han var hård vid inridningen så han hade fått lite stryk, vilket jag märkte när jag hoppade upp med spö på "fel" sida vid provridning. Bara jag bytte - till vänster - var det lugnt.

Men för att komma till saken. Så fort du märker att hästen tänker röra sig/eller rör sig mot dig, så visa den att du uppmärksammat det, genom att ex. harkla dig eller liknande. Räcker det inte, som det nog inte gör nu, ta fram ett spö (förklarar senare). Till min, som var spörädd alltså, tog jag ett dressyrspö och *märk* petade liiite på honom till han flyttade tillbaka sig. Du ska ju givetvis inte slå hästen! Men jag tror det är bättre att vara försiktig med ett spö, som han/hon redan har respekt för, än att du ska slå till den med armbåge, borste o.s.v. som den inte har, men ska få, full respekt för och tillit till.

Så småningom kommer det räcka att visa spöet, och snart kan du lägga undan det. Återkommer beteendet börjar du om från början. Att ha en hel häst på sig är ingen rolig känsla, jag vet!

Med min nuvarande unghäst hade jag däremot ett annat problem i början. Hon stod antingen vid vänster, eller höger, vägg när jag borstade. Att stå i mitten av gången var inte populärt. Tror dock det berodde på hennes ovana i gångar.

Lycka till :)

Har ingen egen erfarenhet men har hört från annat håll att man ska dra åt sig hästens huvud. Alltså vid första tecken böjer du hästens hals mot dig/bakåt. Det blir en viss hävstångseffekt av det hela så att säga. Detta kräver dock att du har tillräckligt med utrymme för att verkligen böja halsen.

Hoppas det löser sig!

Jag har haft samma problem.. Min häst tryckte till och med så hårt att hon lyckades knäcka bommen på sadeln när jag kom med den i famnen.. jag tog med mig ett spö in till henne och när hon tryckte mot mig så tog jag och tryckte en knoppen i sidan på henne ganska hårt. det hjälper som sagt inte att trycka emot, bättre med en snabb hårt rörelse. Hur som hells min häst slutade ganska snabbt efter att jag gjort detta ett par gånger, lycka till! ;)

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 106
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Mannen misstänks ha trängt sig in i ett stall, utrustad med morötter och ett rep. Där band han en häst och utförde en sexuell handling...
Svar
2
· Visningar
610
Senast: Aja_baja
·
Kropp & Själ Dottern jobbar på ett företag som strax ska stänga några veckor under sommaren. Före stängning ska hela anläggningen storstädas -...
2
Svar
32
· Visningar
3 375
Senast: Mariax2
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama