Sv: Häst som tränger in en i väggen
Jag hade samma problem med min ponny när han var ung. Han hade stått i spilta och var därav mest van att bli hanterad på ena (vänster) sida. Han blev osäker när man stod på höger sida, och tryckte sig mot mig så jag till slut stod mot väggen.
Han var hård vid inridningen så han hade fått lite stryk, vilket jag märkte när jag hoppade upp med spö på "fel" sida vid provridning. Bara jag bytte - till vänster - var det lugnt.
Men för att komma till saken. Så fort du märker att hästen tänker röra sig/eller rör sig mot dig, så visa den att du uppmärksammat det, genom att ex. harkla dig eller liknande. Räcker det inte, som det nog inte gör nu, ta fram ett spö (förklarar senare). Till min, som var spörädd alltså, tog jag ett dressyrspö och *märk* petade liiite på honom till han flyttade tillbaka sig. Du ska ju givetvis inte slå hästen! Men jag tror det är bättre att vara försiktig med ett spö, som han/hon redan har respekt för, än att du ska slå till den med armbåge, borste o.s.v. som den inte har, men ska få, full respekt för och tillit till.
Så småningom kommer det räcka att visa spöet, och snart kan du lägga undan det. Återkommer beteendet börjar du om från början. Att ha en hel häst på sig är ingen rolig känsla, jag vet!
Med min nuvarande unghäst hade jag däremot ett annat problem i början. Hon stod antingen vid vänster, eller höger, vägg när jag borstade. Att stå i mitten av gången var inte populärt. Tror dock det berodde på hennes ovana i gångar.
Lycka till