Happimess
Trådstartare
Jag har en gamling, 24 år i år, som är i fint skick och får mycket beröm för att han fortfarande är pigg och fräsch. Han har dock börjat bli väldigt kinkig med maten. Han äter inte upp höt om nätterna och pillar mest i det ute. Inga foderförändringar har skett. Han har tidigare ätit samma hö med god aptit. Tänderna kontrollerades direkt när detta uppstod för några veckor sedan och efter några åtgärder gav veterinären en god prognos, hon tyckte han hade väldigt funktionella tandytor sett till hans ålder. Så jag tror inte det är tänderna. Magen fungerar väl.
Han får nu ganska stora mängder uppblött lucern, betfibermash och olja (inom rimlighetens gränser) för att inte falla ur. Gräs betar han med god aptit men vi har inga möjligheter att släppa på bete än på en månad.
Vad kan jag göra för att stimulera aptiten hos honom? Vad kan jag fodra med när han ratar höt? Vilka varningsflagg förutom tänder bör jag tänka på när en så pass gammal häst inte vill äta? Eller har ni stött på någon häst som helt enkelt är så kräsen när den fått smak på gräset? Driften att äta är ju rätt stark hos hästar så det är ju inte utan att jag blir orolig...
Han får nu ganska stora mängder uppblött lucern, betfibermash och olja (inom rimlighetens gränser) för att inte falla ur. Gräs betar han med god aptit men vi har inga möjligheter att släppa på bete än på en månad.
Vad kan jag göra för att stimulera aptiten hos honom? Vad kan jag fodra med när han ratar höt? Vilka varningsflagg förutom tänder bör jag tänka på när en så pass gammal häst inte vill äta? Eller har ni stött på någon häst som helt enkelt är så kräsen när den fått smak på gräset? Driften att äta är ju rätt stark hos hästar så det är ju inte utan att jag blir orolig...
Senast ändrad: