Häst som stegrar

Janey

Trådstartare
Köpte en 4-åring för en vecka sen.. men problemet är att jag inte har kunnat sitta upp på henne.. Några dagar sen så försökte vi hoppa upp barbacka, då började hon småstegra, men pojkvännen kom upp ändå, när han väl var upp var det inga problem. När jag skulle upp igen så började hon stegra. Så jag kom aldrig upp, så vi sa vi låter det vara..

Så i förrgår så hade vi fått sadel och då hände det värsta. Hon stegrade sig och slog över (när jag skulle hoppa upp, hade en fot i stigbygeln)!! Hon skadade sig inte nämningsvärt (liten streckning som verkar bra nu). Vi har eliminerat ryggont(man kan ju inte var säker till 100%), då hon för en vecka sen blev besiktigad och röntgad. Har även haft en tjej som känt igenom hela hästen. Funderar då på om det kan vara så att hon testar mig? eller bara försöker slippa arbeta? Någon som varit med om liknande? På fredag ska en tjej som ska kolla på hennes beteende.

Hon har aldrig gjort så när vi provred! Så idag ska jag longera henne med sadel och dessutom pröva med tryck i stigbyglen (att trycka med handen) Som sagt får jätte gärna komma med förslag på varför hon gör så eller om nån varit med om liknande..

Sv: Häst som stegrar

Någon typ av sadelgjordstvång ?
De är obehagligt när hästarna reser sej , de kan bli såna skador på både människa och häst.
Känner du dej osäker på henne så hon testar dej ?
Kan de vara så att hon växer och är allmänt öm i kroppen ?
Är hon van att olika människor rider henne eller har hon haft en o samma ryttare hela tiden så hon är osäker på dej o i sin nya miljö?

Du kan prova jobba henne från backen med sadeln på för o se om hon tycker de är obehagligt.
Lina henne innan du hoppar upp för o släppa på spänningar och rasta av henne.
Pyssla mkt med henne så hon litar på dej.
Hoppa upp o ner bredvid sadeln och se hur hon reagerar på de.
KLappa henne bakom sadeln , mina unghästar kan ibland spänna till o klappar ja på länden är de precis som att luften går ur dom o dom börjar andas igen.

en annan sak vid denna tidpunkt... pälssättning. Kan göra många hästar ömma i pälsen.

Jag tycker att det första du ska göra är att ringa den tidigare ägaren. Kanske ni inte gör på samma sätt och att detta förvirrar henne?

Tack så mycket, du fick mej att tänka i lite fler banor :). Kan mycket möjligt vara att det är för att jag är "ny". Hon har i princip inte haft någon annan ryttare än hennes förra ägare (uppfödaren) och dessutom har hon börjat sätta päls. kanske är en blandning av båda? finns många möjliga anledningar.. samtidigt vill jag inte tvinga mig upp. risker är då istället att hon förknippar det med nått dåligt och blir rädd istället.. Det som jag dock är mest rädd för att hon ska börja sätta det i system för att slippa bli riden :crazy:

Sitt inte upp i stigbygeln...

Vissa hästar tar låång tid på sig innan de accepterar detta, fast själva ridningen funkar bra.

Hon är ju inriden!?! och vi har hängt i stigbyglen idag och hon reagerade inte.. så jag tror inte det är problemet.. och jag har sett ägaren hoppa upp i stigbyglen och även jag har gjort det utan problem tidigare..

Är det samma sadel då?

Annars tror jag helt enkelt det är en fix ide hon fått.

Sträcker du tyglaran när du hoppar upp?
En del hästar "hatar" det, prova med löst hängande tyglar...

Hur mycket är hästen riden?

Att den är "inriden" innebär inte att den är van vid nya situationer, nya ryttare och nyq miljöer.

Att "försöka hoppa upp barbacka" låter som en riktigt dum idé på en ny unghäst. :crazy: De flesta unghästar reagerar väldigt starkt på själva rörelsen man gör när man ska upp i sadeln. Just därför ÖVERDRIVER man när man sitter upp på en unghäst. Lugnt foten i stigbygeln. Sakta sakta lyfta upp tyngdpunkten uppåt. Klappa hästen och hålla den lugn (med någon som håller i den) och sedan försiktigt sakta lyfta över benet över hästens rygg utan att ändra tyngdpunkten. Sedan mjukt sjunka ner i sadeln.

Det är denna typ av rörelse men sedan vänjer hästen vid, och så kan man sitta upp normalt med sadel! Det sa du ju själv att ni gjorde när ni provred.

Min gissning är att ni skrämde skiten ur hästen när ni skulle "hoppa upp barbacka". Vet ni om någon gjort det innan?

Jag tror hästen är riktigt rädd nu, och inte riktigt vet vad som ska hända när ni försöker sitta upp. Så mitt råd är att ta hjälp av någon som är van att rida in unghästar, annars är risken att ni slår er mer och hästen slår över igen.

Jag brukar inte vara så här hård när jag skriver, och jag kanske missuppfattat hur det gick till!? Men att försöka hoppa upp barbacka på en ny unghäst som inte är så mycket riden låter som självmordsförsök samt ett bra sätt att skrämma ihjäl en unghäst.

Hade ni gjort så på någon av mina unghästar hade de gjort precis likadant. Sedan hade jag haft problem ett par veckor innan de fått tillbaks förtroendet!

Hon har blivit "riden" idag. (hon har blivit riden sen hon var tre och därefter regelbundet riden, med viloperioder) hoppade upp och ner, satte tryck i stigbygeln och även satte upp och skrittade lite. Hade som sagt en tjej som tittade på henne idag. Och hon kom fram till att det antagligen var att hon helt enkelt testade. Inte ens en tendens att stegra, snarare så att hon stod och gäspade. Testade även utan sadel och gick bra det med. Så som sagt är det som bortblåst, hon tyckte dock att jag skulle öva upp och avsittning nu ett par gånger innan jag börjar själva "ridpasset".

Jag tror att det blev fel när ni hoppade upp barbacka. Håller med Cyllene om att det är väldigt dumt att göra på en unghäst, särskillt första gången man ska hoppa upp på dem på ett nytt ställe!:crazy:

Jag tror att det blev fel när ni hoppade upp barbacka. Håller med Cyllene om att det är väldigt dumt att göra på en unghäst, särskillt första gången man ska hoppa upp på dem på ett nytt ställe!:crazy:

Jaa,jösses..

Hur mycket är hästen riden?

Att den är "inriden" innebär inte att den är van vid nya situationer, nya ryttare och nyq miljöer.

Att "försöka hoppa upp barbacka" låter som en riktigt dum idé på en ny unghäst. :crazy: De flesta unghästar reagerar väldigt starkt på själva rörelsen man gör när man ska upp i sadeln. Just därför ÖVERDRIVER man när man sitter upp på en unghäst. Lugnt foten i stigbygeln. Sakta sakta lyfta upp tyngdpunkten uppåt. Klappa hästen och hålla den lugn (med någon som håller i den) och sedan försiktigt sakta lyfta över benet över hästens rygg utan att ändra tyngdpunkten. Sedan mjukt sjunka ner i sadeln.

Det är denna typ av rörelse men sedan vänjer hästen vid, och så kan man sitta upp normalt med sadel! Det sa du ju själv att ni gjorde när ni provred.

Min gissning är att ni skrämde skiten ur hästen när ni skulle "hoppa upp barbacka". Vet ni om någon gjort det innan?

Jag tror hästen är riktigt rädd nu, och inte riktigt vet vad som ska hända när ni försöker sitta upp. Så mitt råd är att ta hjälp av någon som är van att rida in unghästar, annars är risken att ni slår er mer och hästen slår över igen.

Jag brukar inte vara så här hård när jag skriver, och jag kanske missuppfattat hur det gick till!? Men att försöka hoppa upp barbacka på en ny unghäst som inte är så mycket riden låter som självmordsförsök samt ett bra sätt att skrämma ihjäl en unghäst.

Hade ni gjort så på någon av mina unghästar hade de gjort precis likadant. Sedan hade jag haft problem ett par veckor innan de fått tillbaks förtroendet!

:bow: så sant, så sant !:bow:

Senast ändrad:

.. Det som jag dock är mest rädd för att hon ska börja sätta det i system för att slippa bli riden :crazy:

En unghäst ställer sig inte på bakbenen och går runt för att djävlas.

Och om jag lyckades få en häst att sätta någon som helst olat i system, för att slippa bli riden, då är det jag som har misslyckats, inte hästen.

Som tidigare nämt, ta hjälp av nån som kan och skyll inte på hästen.

Men hästen är ju bara 4 år, ingenting är befäst i denna unga ålder. Inte alls ovanligt att man får börja om lite granna hos en ny ägare.

Nytt stall, nya människor, kanske ny utrus, nya rutiner.

Varför hålla på och "klabba" med att olika människor ska upp och ner på en häst som inte ens aklimatiserat sig i sitt nya hem.

Ge den lite tid:(

Vill inte låta otrevlig, men det tar bara ett par minuter att rasera ett förtroende som tagit flera år att bygga upp... Vissa hästar är känsligare än andra, alla är olika...

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 085
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar