Häst som stegrar vid ridning, hur träna?

JessicaM

Trådstartare
Min väninnas häst stegrar sig när hon rider imellanåt. Hur ska man träna bort detta??? Tips tack :bow:

Sv: Häst som stegrar vid ridning, hur träna?

allt som inte går fram går upp ;) i vilka situationer reser sig hästen ? är inte bjudningen ärlig ? är din vän hård i sina hjälper ?

Oftast så stegrar hon om man vänder hemåt och sedan vänder "bortåt" igen.

Men jag funderar på vad man gör för att träna bort detta. När man går brevid och håller i grimskaftet så drar man ju ner henne och säger NEJ. Finns det något annat sätt att Träna bort det?

är det en ren olat så visst går det att träna bort ;) lite svårt att ge bra råd över nätet utan att sett det eller utan mer information.

Ska man bara dra i grimskaftet (jag som går brevid) så att hästen går ner på backen igen och säga NEJ. Vad skulle du ha gjort?

beroende på situation och häst och kunskap på människorna så kan man göra på många olika sätt ;) hur jag skulle gjort tänker jag inte skriva om i ett forum med så lite fakta, men tagit ur hästen olaten (om det nu är det) illa kvickt ;)

tänk på att det som inte går fram går upp...alltid

om hästen reser sig pga. att den inte vill fram och har eftergift samt drivning så saknar den ärlig bjudning. driver ryttaren på samtidigt som hästen tjuvhålls så går det oxå upp därför att ryttaren "ber om det"..

Min ena grabb skuttade runt på bakbenen varje ridtur för några år sedan.
Jag satt springrem på honom, för min egen säkerhets skull. Den gör att hästen inte kan få upp huvudet lika mycket och därför inte resa sej och välta över.
Sen om jag hade någon speciell tränings teknik vet jag inte. Mer än att vara stönig =) Men han har inga stegringstendenser idag.

Min ena grabb skuttade runt på bakbenen varje ridtur för några år sedan.
Jag satt springrem på honom, för min egen säkerhets skull. Den gör att hästen inte kan få upp huvudet lika mycket och därför inte resa sej och välta över.
Sen om jag hade någon speciell tränings teknik vet jag inte. Mer än att vara stönig =) Men han har inga stegringstendenser idag.

Du "bara" fortsatte och red han som "vanligt" och sedan så minskade hans tendens att stegra sig eller?

Försökte få honom att tänka lite mer neråt och sedan parera innan han hann att tänka sej upp.
Men han var ju unghäst och hade mycket "bus" för sej.
Men genom springremmen så kände jag mej säkrare och på det viset spännde man sej inte vilket givetvis också avspeglade sej på hästen.
Nu när han kommit upp i sina 6 år och lever livet som filbunke så har han inte energin till att hitta på hyss :p

Men om din vän vet att det är när hon vänder bortåt som hästen stegrar sej. Så har hon ju lite fördel i att hon vet när detta händer. Och kan då lära sej att hinna parera innan hästen gör något dumt.

Jag är absolut ingen hejjare på detta med att få bort dumheter på hästar, utan säger bara vad som funkade för MEJ och min häst.
Men när jag började med springrem = jag kände mej säkrare, så lärde jag mej att känna när något var på g. Så då sänkte jag händerna extra mycket och drog (inte slet) ner huvudet på honom.
Jag är verkligen jätte kass på att beskriva. Och jag vet ju inte hur er häst är, eller hur illa h*n beter sej.

Men prova att luta lite framåt sänka händerna ungefär ner till knäna (ryttarens knän) och småplocka så hästen tänker på det som händer i munnen. Inga hårda tag utan bara lite pill.

Är det högt hon reser sej eller är det bara lyfter från backen och ändrar riktning på enklast sätt? Känns det som att hon skulle kunna slå över?

träna ledarskap med hästen. Om den reser sig när du är på backen så drar du hårt grimskaftet neråt så att hästen blir tvungen att sätta ner fötterna , sedan skulle jag höja händerna eller skaka grimskaftet så att hästen backar ifrån mig. Att hästen stegrar visar ju att den har övertaget! En häst stegrar inte mot sin ledare.

Om hästen stegrar vid ridning så brister det ju även på marken oftast, men i en situation där det kan bli farligt och det finns risk för att hästen slår över så skulle jag ta tag i ena tygeln och dra åt sidan då måste hästen sätta ner fötterna för att inte tappa balansen

Jag har jobbat min väldigt mycket från backen och sedan tagit med det upp på hästryggen tex att kunna ta in huvudet på honom när han börjar ladda för att resa sig. Ta hjälp av någon som kan visa hur man gör så att det blir rätt från början, det är mitt tips :)

En häst står ju inte på bakbenen för att det är torsdag.

Ofta så är det bara toppen av ett isberg, det gäller att ta reda på varför hästen reser sig och ge sig på problemet därifrån.
Inte skaffa en massa tips om vad man ska göra när man liksom redan sitter i skiten.

Antingen är det ett ledarskapproblem, eller en fyskisk defekt hos hästen, börja med att ta reda på vilket innan ni går vidare.

När ni sedan vet vilket, ta hjälp av kunniga.

Är det högt hon reser sej eller är det bara lyfter från backen och ändrar riktning på enklast sätt? Känns det som att hon skulle kunna slå över?

Hästen brukar varna lite först genom att stegra sig något, men hon kan stegra sig såpass mycket så att hon välter bakåt.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 436
Senast: Cs218
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
225
Senast: Sryoqwe
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama