häst som stegrar sig

S

sandriiis

hej
ja har en häst som stegrar sig, hur ska jag få henne att sluta med det?

Sv: häst som stegrar sig

Du måste först och främst ta reda på varför hon stegrar sig och när du vet det så får du "behandla" orsaken till det.

Jag hade slagit hästen mellan öronen med ett spö. Det behöver man bara göra en gång, sen brukar hästen inte stegra mer.. kanske låter väldigt elakt och hårt, men det brukar hjälpa. Men man måste vara noga med att göra det på en gång! och inte vänta tills hästen börjar gå ner..

Jag skulle inte rekommendera att slå den med pisk mellan öronen i första hand.

Först tycker jag att ts ska:

1. Kontrollera att hästen inte stegrar pga smärta. Åk in till klinik och besikta. Kan ju vara ryggproblem, eller annat.

2. Om det är utrett att det inte beror på smärta, tycker jag att ts ska fundera på när det händer. Vad kan stegringarna bero på?

3. Därefter får ts agera utifrån situationen. Om h*n inte klarar det själv, bör h*n ta hjälp av en duktig tränare. En som faktiskt ser hästen och beteendet, och som kan ge metoder efter det.

Norrland

Jag hade slagit hästen mellan öronen med ett spö. Det behöver man bara göra en gång, sen brukar hästen inte stegra mer.. kanske låter väldigt elakt och hårt, men det brukar hjälpa. Men man måste vara noga med att göra det på en gång! och inte vänta tills hästen börjar gå ner..

Jag har sett den metoden fungera bra på en häst. Men har också sett den metoden fungera väldigt dåligt på en annan. Hästen reste sig så högt (i blotta förskräckelsen igen efter att slaget mellan öronen kom) så hästen slog runt. Ryttaren klarade sig tack och lov utan några allvarligare skador. Men det var inte långt ifrån att hon fick hästen över sig. Risken för nackbrott på människa är stor med bakåtavtrillning med hästen efter.

Riktigt otäckt!

Har sj problem med häst som stegrar sig i olika situationer. Min lösning är att vika halsen på hästen, så hon tappar balansen och går ner. Därefter "snurrar" jag henne. Så hon får gå i en cirkel .. och därifrån framåt igen. Min häst är känslig och ett rapp med ett spö får henne att gå upp i atomer. Hon blir helt okontaktbar så det är aldrig någon lösning på just min häst oavsett var man sätter rappet.

Håller med den tidigare som tycker att du skall ta reda på orsaken till varför hon reser sig.

Är det det olat eller ett sätt att säga ifrån pgv smärta?

I mitt fall med min häst är det en olat och en ren rang fråga. Hon ifråga sätter min position som ledare i vissa situationer. Jag är helt enkelt inte tillräcklig som ledare. Och därifrån får jag jobba ;)

Är du dum eller? Man rekomenderar inte någon vars ålder, kunskap eller hästhantering man inte vet ett dugg om, att slå en häst i skallen!
Speciellt inte om hästen inte är kollad, vilket MÅSTE ske innan hästen rids mer, att slå hästen för att den stegrar är idiotiskt innan man vet orsaken!

(förvisso annars också, problem löser man inte med spö...)

Ts - rid inte hästen mer förän den, och utrustningen är ordentligt kollad! Är det UA så ta det därifrån med hjälp av kunniga i din närhet/tränare eller vad som helst, i stället för att försöka lösa problemet med spö såsom sandraandersson rådde dig om ovan - jag hoppas du är smartare än att du lyssnar på sådant!

Senast ändrad:

I vilka situationer stegrar hästen?

Börja med att ta reda på varför (smärta, bristande ledarskap, missförstånd etc) och lös problemet. Ta hjälp av någon duktig som hjälper dig, stegrande hästar kan bli farliga, oavsett varför de gör det.

I det rent akuta läget, tills problemet är löst, så brukar det funka att dra tag i ena tygeln och vika halsen på hästen innan den är på väg upp.
Det kräver alltså lite känsla och timing, men man måste hindra hästen från att ställa sig.

Att börja härja med hästen när den redan står upp känns som dömt att misslyckas. Ett spö mellan öronen kan skrämma den så att den slår över, eller göra en tuffare typ av häst ännu mer förbaskad så att du skadas till sist.
För att inte tala om risken att du tappar balansen och blir hängande i tyglarna och kanske drar omkull hästen.

Senast ändrad:

Det var ingen kommentar, det var en fråga.
Är väl bättre att fråga än att "konstatera"? (vilket jag, för att klargöra, inte har gjort!)

Okay då missförstod jag. Men hon måste väl få säga vad hon tycker med?

Okay då missförstod jag. Men hon måste väl få säga vad hon tycker med?

Men skriver man i ett forum om sina åsikter så får man också vara beredd på att få dem ifrågasatta av någon som inte håller med.

Rätten att skriva vad man tycker går ju från alla håll. Anser man att någon ger vansinniga tips till andra så har man ju även där rätt att tycka det ... eller?

Men skriver man i ett forum om sina åsikter så får man också vara beredd på att få dem ifrågasatta av någon som inte håller med.

Rätten att skriva vad man tycker går ju från alla håll. Anser man att någon ger vansinniga tips till andra så har man ju även där rätt att tycka det ... eller?

Ja självklart!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var i regementets vapen han hittade den symbol som han sökte. I vapnets nedre högra ruta fanns en svart stegrande häst, en symbol...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Cs218
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka