Häst som står konstigt

MonteRose

Trådstartare
Om en häst när den vilar står med alla benen långt under sig så det ser ut som ett V från sidan. Varför står den så? Kan den ha ont?

Sv: Häst som står konstigt

En häst avlastar bakbenen genom att ställa dom inunder sig. Så den har kanske ont i bakenen?
Men den står alltså med både fram- och bakben under magen?

Att det handlar om avlastning råder det ju inget tvivel om, sen är det bara fråga om var. Men knä och eller has och definitivt ryggen.

Det kan vara problem i hovar, senor, mage, rygg som gör att hästen vilar på det viset. I stallet hade vi en häst som plötsligt stod på ett liknande sätt, hon hade ökad puls i båda frambenen som visade sig bero på fästingsjukdom.

Kan också vara att skoning/verkning gör att den ställningen är mest bekväm.

Oavsett skulle jag kolla upp det, det är inte normalt för en häst att inte stå rakt under sig med alla ben.

Har haft en häst som började stå på det viset och i det fallet berodde det på pålagringar i stort sett överallt men framförallt i bakknäna. Kom efter en viloperiod som var lite lång p.g.a. skada och artroserna förvärrades blixtsnabbt när han inte tränades som vanligt.

Intressant. Denna hästen har också vilat en period.
Varför blev det värre när den inte tränades?

Artros kan hållas i ett "stabilt" läge under jämnt fördelat arbete/rörelse men om hästen då stannar upp finns inget som hindrar att artroserna börjar bygga på sig. I Sunes fall skenade det verkligen och han fick mycket ont och blev utdömd på några månader. Han hade alltså artroser innan skadan men som hölls på en bra nivå under arbete.

Vid fång brukar ju hästen stå snarare:
>_____P
..\\....\\

Eller helt enkelt lägga sig ner om det är fång på gång i alla hovarna.

Det jag tycker är intressant här är att hästen väljer att fortfarande lägga vikt på hovar, ben, knä, etc, och inte bara lägger sig ner, så det finns nog en ledtråd i att det nog fortfarande gör ont eller är obekvämt även när hästen ligger ner.

Eller helt enkelt lägga sig ner om det är fång på gång i alla hovarna.

Det jag tycker är intressant här är att hästen väljer att fortfarande lägga vikt på hovar, ben, knä, etc, och inte bara lägger sig ner, så det finns nog en ledtråd i att det nog fortfarande gör ont eller är obekvämt även när hästen ligger ner.

Instämmer. Någonting är det ju den avlastar genom att ställa benen inunder sig. Den borde sträcka ut ryggen när den står på så sätt. Så kanske att det sitter något där?

Piraja verkar ju vara nåt på spåren med artros.
En gammal ridskolehäst jag kände hade artros, men funkade bra på nybörjarlektionerna fram till han blev 25. Sen fick han gå helt i pension. Vet inte vad som hände med honom sen, men under tiden på ridskolan fick han äta nån medicin för att hålla lederna i schack... vad det hette har jag glömt.

TS: Ska eller har någon veterinär kikat på hästen?

Jag känner inte hästen tillräckligt för att kunna uttala mig om det. Jag vet inte heller om den är undersökt.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka