Häst som sparkar sönder boxen

shampiz

Trådstartare
Någon som har ett bra tips hur man ska kunna få en häst att sparka så otroligt i boxen? På bara ett par månader har hon sparkat ett par stora hål (ca 15-20 cm) plus ett flertal mindre hål i väggen.

Hon står i en utebox och har sällskap i boxen bredvid. För att försöka undvika att hon blir orolig och börja sparka så ser vi alltid till att hon kommer in sist i boxen och ut först på morgonen så att hon aldrig ska bli lämnad ensam. Men detta hjälper inte. Hon verkar vara väldigt otålig och börjar sparka så fort hon känner sig otålig. Det har blivit värre nu på när det blir ljusare på mornarna. Det verkar som att hon vill ut så fort det börjat ljusna, så att redan när jag är på väg ner till stallet så hör jag hur hon har börjat banka och slå i boxväggarna.
Hennes utevistelse är 12-13 timmar om dagen, så det är inte så att hon står inne hela dagarna, Och har massor av hö i boxen att tugga på under natttiden.

Någon som har några tips att ge?
 
Om det är möjligt så släpp henne på lösdrift. Om det inte är möjligt så bygg en boxhage utanför uteboxen. Om det går så ha henne på fri tillgång på grovfoder.
 
Om det är möjligt så släpp henne på lösdrift. Om det inte är möjligt så bygg en boxhage utanför uteboxen. Om det går så ha henne på fri tillgång på grovfoder.

Tyvärr så finns inte platsen att kunna bygga en hage utanför boxen. Och lösdrift funkar tyvärr inte heller. Och hon har nästan fri tillgång till hö inne i boxen.
Förhoppningsvis så är det kanske bara någon månad kvar tills dom kan gå ute dygnet runt, sen får man hoppas att det "gått över av sig själv" tills det är dags att stalla in efter sommarbetet.
 
Tyvärr så finns inte platsen att kunna bygga en hage utanför boxen. Och lösdrift funkar tyvärr inte heller. Och hon har nästan fri tillgång till hö inne i boxen.
Förhoppningsvis så är det kanske bara någon månad kvar tills dom kan gå ute dygnet runt, sen får man hoppas att det "gått över av sig själv" tills det är dags att stalla in efter sommarbetet.
Det är inte roligt att få boxen söndersparkad. En vän till mig har samma problem med sin dotters häst, till råga på allt så är hennes stall nybyggt. Hon har satt upp gummimattor och det skyddar stallet till viss del. Hästens frustration och stress minskar inte och då är ju problemet kvar.
Den hästen vill dom inte ha ute dygnet runt i vinter för hagarna är för dåliga för den rymmaren. Nästa år blir det lösdrift för honom. Försök att rädda det som räddas kan med mattor. Kompisen har använt golvmatta till stall/lagård det kanske finns bättre men de bör vara tjocka om dom ska skydda både häst och inredning. Den hästen är nöjd och glad på betet men är lika stressad när han stallas upp igen.
 
Min kompis hängde upp mattorna så att det blev ett litet mellanrum till väggen, det gjorde att det blev ingen smäll utan bara ett tjoff när hästen sparkade. Det var tydligen inget kul alls och hästen slutade, om det berodde på det eller nåt annat vet vi ju inte. Men effektivt var det.
 
Min kompis hängde upp mattorna så att det blev ett litet mellanrum till väggen, det gjorde att det blev ingen smäll utan bara ett tjoff när hästen sparkade. Det var tydligen inget kul alls och hästen slutade, om det berodde på det eller nåt annat vet vi ju inte. Men effektivt var det.


Tack för tipset :-) Värt att prova ialla fall :-)
 
Förstår att det inte alltid är lätt att fixa med lösdrift, men jag skulle ändå försöka med det till nästa år. Uppenbarligen är hästen stressad och det kommer inte att hjälpa HÄSTEN att ni sätter upp gummimattor, det hjälper ju bara väggen. 9-10 timmar i box är ändå ganska länge för en häst som inte vill vara inne.
 
Förstår att det inte alltid är lätt att fixa med lösdrift, men jag skulle ändå försöka med det till nästa år. Uppenbarligen är hästen stressad och det kommer inte att hjälpa HÄSTEN att ni sätter upp gummimattor, det hjälper ju bara väggen. 9-10 timmar i box är ändå ganska länge för en häst som inte vill vara inne.

Ja fast det blir liksom inte lättare att fixa det till nästa år heller :-) Möjlighet finns inte till lösdrift just nu. Och att hyra in den hästen på ett annat ställe och ha kvar mina andra på den gård jag hyr är inget alternativ som är möjligt, tyvärr.
 
Mitt sto sparkar också i boxen när hon har boxgrannar.
Som tur är så står jag i ett stall nu där det finns en fristående box som mitt sto fick ha och sen dess sparkar hon inte i väggarna längre.
 
Att hästen sparkar sönder boxen är ett symptom på att den inte trivs där av ngn anledning . Gummimattor osv är ju ett tips att spara boxen och hästen från skador men löser ju inte problemet i sak .
 
Värt att prova kanske. Någon speciell sorts gummimatta som man bör använda?
Det får inte vara för tunna mattor. Ibland slutar hästarna att sparka helt när man satt upp gummimattor. Det är ju dock i första hand en nödlösning för att skydda häst och vägg.

Det bästa är dock att försöka ta reda på varför hästen sparkar. Ogillar den sin boxgranne? Bråttom ut i hagen? Stressad vid matdags?

Om man identifierar när den sparkar kanske man kan avhjälpa problemet istället för att maskera det.
 
ändra din rutin, så att hon inte sparkar och sen får gå ut. ta bara ut henne om hon slutat sparka.

hon sparkar väll för hon vill att du ska ge henne uppmärksamhet och hon vet att det funkar att föra öväsen för du tar då ut henne först.

Få henne att gå bort från dörren och inte stå och sparka, när hon går och ställer sej inne i boxen och slutat sparka så kan du ta ut henne.

min häst gör samma sak och är en bortskämd häst prutt. jag jobbar på att få henne att sluta sparka krafsa och hålla på men det är svårt när man har bråttom och inte all tid i världen att träna sånna saker.
 
Hästen trivs uppenbarligen inte så då får du lista ut varför.
Hade jag haft mina inne i 11-12 timmar/dygn så hade nog iallafall en av dem också börjat sparka. Mina är inne max 8 timmar/dygn och det trivs de med.
Se också över dina fodringar. Fodrar du med kraftfoder på morgonen? Måste du det isåfall? Mina är betydligt mycket mer otåliga de åren de måste få kraftfoder två gånger/dygn. Förväntan på kraftfodret gör att de blir otåliga. Vet de att de inte får något kraftfoder på morgonen utan bara ska gå ut så står de lugnt och harmoniskt och väntar istället.
Visst kan du hänga upp gummimattor för att skydda häst och boxvägg men du måste också lösa varför hon blir orolig och sparkar.
 
Jag hade nog börjat med att eliminera stressmomenten. 12h ute är fortfarande 12h inne, vilket jag tycker är väldigt lång tid för en häst att stå på box om den är lite högre i energi. Till en sådan häst, hagvistelse först och främst. Se över rutinerna för foder, får hästen för lite foder? Hinner den äta upp allt på några timmar och står utan resten av natten?
 
Vissa hästar fungerar inte i box och det tycker jag man måste respektera istället för att hitta lösningar så att det låter mindre. Hästar ska inte anpassa sig efter vad vi vill helt och hållet. Min häst sparkade också sönder boxar, han kunde lätt stå någon natt då och då och stå inne på sommrarna när det var varmt men just vanliga stallrutiner fick han panik över så det blev lösdrift för hans del.
 
Alla hästar trivs inte i uteboxar. De känner sig utomhus fast instängda och blir oroliga. Det passar inte alla.
 
Någon som har ett bra tips hur man ska kunna få en häst att sparka så otroligt i boxen? På bara ett par månader har hon sparkat ett par stora hål (ca 15-20 cm) plus ett flertal mindre hål i väggen.

Hon står i en utebox och har sällskap i boxen bredvid. För att försöka undvika att hon blir orolig och börja sparka så ser vi alltid till att hon kommer in sist i boxen och ut först på morgonen så att hon aldrig ska bli lämnad ensam. Men detta hjälper inte. Hon verkar vara väldigt otålig och börjar sparka så fort hon känner sig otålig. Det har blivit värre nu på när det blir ljusare på mornarna. Det verkar som att hon vill ut så fort det börjat ljusna, så att redan när jag är på väg ner till stallet så hör jag hur hon har börjat banka och slå i boxväggarna.
Hennes utevistelse är 12-13 timmar om dagen, så det är inte så att hon står inne hela dagarna, Och har massor av hö i boxen att tugga på under natttiden.

Någon som har några tips att ge?

Finns det plats för "fångstgrindar"? Man tar 3 st och sätter som ett U framför boxen så kan hästen gå ut om den vill. Då kanske den inte känner sig instängd. Om det är set som gör hästen otålig och sparkar.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp