Häst som sparkar när man rider?

S

Saagaa

Min d-ponny har börjat sparka bakut när jag rider. Mest när jag ridit i ca 15min när hon blivit varm i kroppen... Hon har aldrig gjort det, jag har haft henne i ett år nu.
Hon biter sen sig själv på frambenet och vid sadelgjorden ungefär samtidigt.
För ungefär två månader sen gick vi omkull när vi hopptränade. Då visade hon inga tecken alls på att ha ont med mera... Det är först senaste två veckorna hon börjat med detta.
Vi har bokat tid hos en equiterapeut (stavning?!) som ska komma och kolla genom henne.
Sen brukar hon alltid galoppera/trava ut i hagen, nu skrittar hon.

Några dagar sen har hon har hon varit själv när de andra varit på bete en stund på dan, då har hon sprungit runt i hagen utan problem!

Någon som har nån idé vad det kan vara med henne? Detta är bara inte likt henne.
:)

Sv: Häst som sparkar när man rider?

Du har inte funderat på en veterinär i första hand? En seriös ET brukar inte vilja behandla en häst som kan tänkas ha ont någonstans utan att den är undersökt av veterinär.

Hästen blir uppenbarligen attackerad av blinningar när du rider!!!:idea: Är ju nu vid denna tiden som det är besvärligt. Håll mycket trav och galopp - skrittar man är det värst

Det är mest i skritt och trav hon håller på... Vi hade veterinären här och det var inget med tänderna då iallafall...

Åk till en klinik gör en utredning, hittar inte de något kan du ta ut kiropraktor och massör. Inte innan

Jag var medryttare på en häst som helt plötsligt började med ett liknande beteende. Han visade ingen hälta och var pigg och glad i övrigt. Det visade sig dock vid genomgång på klinik att han hade ont lite överallt, den stackaren. :( Hälta vid böjprov på tre ben och ont i ryggen också för att han gick och avlastade snett om jag kommer ihåg rätt. Veterinären kunde inte förklara varför (sadeln låg rätt och vi red inte onödigt hårt osv..) men det hade smugit sig på. Så det är bättre att kolla upp direkt än att låta det gå för långt!

marwin: vadå?

Tack för era svar!

Hejsan. Jag skulle kolla upp hästen grundligt! Den kan ha gjort sig illa när ni gick omkull, hästar behöver inte visa smärta på engång efter olyckan. Den kan ha blivit sne i ryggen, korset eller bogen. Jag skulle be en kiropraktor att bara känna igenom hästen. En veterinär kan sällan dra till hästen om den är sne, fast det bästa du kan göra är att ta hästen till en klinik där både veterinär och kiropraktor kan kolla hästen ihop.
Jag skulle inte rida min häst om jag vore du innan den är kollad.
Lycka till

Det kan också vara så simpelt att hon blir biten av något. Det är ju sommar nu.

Smörj med broms-blockare eller liknande och se om det blir bättre.

I mitt fall va de så.

Lycka till!

Jag sprayar med flugspray varje gång innan jag rider ut. Nu får hon vila tills vi kollat henne...

Hej igen.
Glömt att skriva, men vi åkte in till klinik och då visade det sig att hon var halt på båda frambenen... Men nu är hon frisk! :)

Härligt att det är bra nu!

:bow: till dej för att du tog till dig råden du fick och inte bara tänkte att hon var "dum"!

Tack. Hon hade kotledsinflammation på båda frambenen också... Men nu är hon frisk, så vi ska sätta igång henne, sakta men säkert. :) Tack för era råd förresten!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka