Häst som sparkar mot en...

lovehorses

Trådstartare
En kompis ringde just till mig och ville ha lite tips om sin systers häst.
Detta är fallet:
Det är en travare hon har haft hästen länge, har hela tiden haft lite rackartyg med ryttaren. (f.d ridskolehäst) Hon vet hur hon ska få av ryttaren.Det är ett sto.
Nu har hon börjat kicka mot personer, kommer i anfall riktigt sa hon.
Min kompisen sa att hon hade tagit till spöet för att få bort henne, vilket jag tycker att e ok. Hästar ska ju inte komma till anfall mot en och man måste ju säga ifrån.
Jag sa nu att hon skulle börja med ledarskapsövningar vilket jag tror att hon inte gjort tidigare på hästen.

Finns det andra sätt att få bort de fulheter hon gör?
Vad kan man träna i ledarskap för att få bort det? finns det någon speciell grej man kan göra?
Tacksam för svar!

Sv: Häst som sparkar mot en...

En del lätta saker är ju att gå med ett långt grimskaft, stanna (som om man plötsligt såg något långt borta, häftigt och räta upp sig) och om inte hästen stannar på en gång så backar man med bestämda steg och "flaxar" uppåt med armbågarna. Man får se upp att inte göra det för fort bara så att man hinner komma under hästens huvud/hals för då gör det ingen nytta att flaxa liksom... Berömma när den har stannat (ev. backat) sedan gå igen, stanna, gå igen, stanna. Bara man tar det lugnt så.

Man kan även bara gå med hästen och den ska följa. Gå mot bakdelen och den ska flytta sig, såna grejer. finns säkert massor med trådar om detta på NH forumet! :) och folk som kan detta tusen gånger bättre än mig ;)

Sv: Häst som sparkar mot en...

De borde kolla upp att hästen mår bra också. Kanske den har ont och visar att den inte vill bli hanterad och riden?

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: jemeni
·
Hästvård Hur påverkas en häst av att tidigare haft magsår? Säg att en häst går som ridskolehäst men inte trivs och därför fått magsår blir...
Svar
2
· Visningar
449
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama