Häst som sparkar efter andra hästar - skapar svåra situationer!

F

fye535k

Jag har ett sto på 9 år som inte klarar att gå nära andra hästar - hon vänder baken till och sparkar ordentligt med båda bakbenen - sitter man på åker man nästan av!
Hemma löser vi det genom att hon alltid går sist när man rider. I hagen går det bra om hon får gå i en stor hage - de andra hästarna lärde sig snabbt att hålla avstånd - inga skador eller så på de två åren vi ägt denna dam + att hon när hon väl lärde känna de andra hästarna så slutade hon i stort sett att sparka efter dem.
Men när man rider ut och rider jämsides någon annans hagar där det kommer fram nyfikna hästar blir hon som galen - hon backar in i staketet och sparkar som - jag vet inte vad - trots att jag försöker driva henne framåt och styra undan henne - har även lagt till spöt men då sparkar hon etter värre!!!
Möter man andra hästar när man rider ut måste man vända och gå undan med henne, en bra bit så att hon inte kan känna sig trängd av dem. VAD GÖR MAN?? I övrigt en mycket trevlig och positiv häst som är väldigt lätt att hantera i alla andra lägen. Finns det någon som har liknade problem? Någon som har en lösning eller så?

Sv: Häst som sparkar efter andra hästar - skapar svåra situationer!

Vi hade en ponny förut som HATADE hundar. Hon hade blivit jagad av en hos förra ägaren och sen efter det gav hon igen på alla andra hundar genom att jaga dem! Fast då man ledde eller red henne så att hon var "kontrollerad" gjorde hon aldrig något, bara när hon var själv. Spelade ingen roll om det var jag eller barnen som hanterade henne. Vid hantering gjorde hon dem inget även om hon inte tyckte om spring runt benen. (Kan tillägga att denna dam inte skojade! En hund trodde det var en jaga-lek i hagen, men höll på att stryka med. Behöver jag säga att denna hund ALDRIG mer närmar sig en liten svart häst!)
Du verkar ha en dam med humör! Kommer inte på något just nu mer än det du skrev: Måste få henne att förstå att under ryttare måste man uppföra sig. Det är du som avgör vart ni ska.
Man kan acceptera att vissa hästar inte vill ha en annan kuse som går i rumpan på dem, men din totto verkar ju nästan söka bråk och gå till förvar innan någon annan gjort något? Vet du om det har hänt något som gjort henne så avig?

Senast ändrad av en moderator:

Hon var på detta sätt redan när jag köpte henne, förra ägaren vågade inte ha henne ihop med andra hästar överhuvudtaget. Här går det bra - hon kan t.o.m. mysa ihop med de andra hästarna - när det passar henne!! Det är inga som helst problem i hagen trots allt - de andra hästarna vet var de har henne och hon får vara i fred när hon vill och kela när hon vill. Förra ägaren sade att hon var sådan redan när hon köpte henne så vi vet inte om det hänt något tidigare i hennes liv?!

Ett av skälen till att jag aldrig vill ha ett sto, har sett alldeles för många som betett sig som din... :crazy:
Det är Inte normalt!! Jag tycker du ska kolla upp om det är något fel med hennes hormoner, ofta är det dom som ställer till det.

Sen tycker jag nog att det låter som hon har rätt dålig respekt för dig, hon borde inte våga sparka när du rider! Du är ledare och du måste göra det helt klart för henne att det INTE är okej att attackera andra!!

Vad händer om hon träffer en annan häst så den bryter benet och måste avlivas?? Eller om hon sparkar ryttaren?? Har du tänk på hur allvarligt det här är? :confused:

Visst vet jag att det kan bli farligt - jag skulle aldrig utsätta andra människor/hästar för någon fara - under de två åren jag ägt henne har det aldrig hänt något. Och visst brukar jag klara av henne om jag mot all förmodan skulle bli överraskad av något (annars hade jag sålt henne för länge sedan), men saken är den att jag skulle vilja råda bot på det hela, för det är inte så himla kul att behöva gå på henne med spöet var gång. Det blir ju bara så att man undviker de situationer som man vet att hon känner sig trängd av - för det är så jag upplever henne - att hon känner sig trängd...
Jag skulle helt enkelt vilja har lite råd från andra som kanske har haft liknade hästar - om hur jag skulle kunna få henne att sluta med detta - oavsett vem som rider henne. Att vara bestämd är natruligtvis A och O, men, tanken är att inte bara jag skall kunna rida henne ute.

Ja, det vore nog bra att kolla upp hormonerna som Centaur säger. Vet ett par hästar med hormon-problem som är väldigt "kluvna" i sitt beteende. Jätte-goa ibland och helknepiga ibland.
Sen det där eviga ämnet ledarskap. Har svårt att ge konkreta tips utan att känna hästen, men du kanske kan ta hjälp av någon kunnig på plats angående problemet?

Skulle tro (är nästan säker) att din häst sparkar därför att hon är rädd. Sparkandet är ju en naturlig försvarsmekanism när hon inte kan fly. Det var det troliga skälet till sparkandet.
Sen hur man ska komma till rätta med det, går inte att säga utan att ha sett hästens beteenden, så här på Buke kan jag inte ge dej några råd. Men om du vet varför, så kanske du kan lista ut ett sätt att göra hästen trygg i din samvaro.

xxxxxxxxxx

Tack! Det tror jag också att hon är! Hon är dessutom ganska skygg i vissa andra situationer - i början kastade hon sig så fort man t.ex. höjde handen.
Det känns som hon börjat lita på oss i stallet nu, hon kan fortfarande hoppa till ibland om någon viftar till eller så men inte alls lika "skräckinjagat" som förr.
Kanske inte det ena har med det andra att göra men nog har jag tänkt på att hon kanske är rädd egentligen - jag vet inte vad hon kan ha råkat utför och framför allt vet jag inte hur jag skall komma åt problemet. Hon är ju så genomsnäll annars. Tydligen så är hon en import från Irland och det fanns inga papper på henne så jag kan inte heller ta reda på vad som ev. skulle kunna ha hänt - om det nu hänt något vill säga.
Men jag vet att det känns som att det är fel metod att gå på henne med spöt, om inte annat för att hon inte verkar reagera på annat sätt än att bara sparka ännu mer - hon är helt blockerad.
Jag försöker att inte utätta henne för situationer som gör henne sådan, framför allt för att det inte skall hända någon olycka, men visst händer det någon gång ändå, att man i paddocken eller så, plötsligt har en annan häst i baken... Vi lyckas alltid klara ut det, "snurrar" ut henne därifrån utan att hon sparkat någon annan häst eller så - men, som sagt, skulle det vara skönt att slippa sådant alls!

Jag skulle ändå kolla upp henne vad gäller hormonerna, mest för att vara på den säkra sidan.
Om du upplever henne som rädd i nya situationer och med nya hästar, så gäller det att få henne att känna sig trygg med dig i alla miljöer. Det kan ju ha hänt henne något någon gång eftersom hon har "luddig" bakgrund.
Men som Bill skrev så är det svårt med råd så här över Buke utan att känna hästen.

Ett spö löser ALDRIG några problem ! Inte ska man klå upp någon som redan är livrädd!
Det konstiga är att bland det första som skaffas är ett ridspö!? Nä, använd sunt förnuft istället, kasta spö och andra bestraffningsredskap! Man ska väl inte slå den man vill bi bäste vän med??
Står hon ensam i hagen? Om inte, släpp ihop nån lugn häst med henne så att hon får någon att vara med! Hästar ska gå i flock, annars mår de inte bra psykiskt! Så är det bara!

Hon går med två andra hästar i hagen, det fungerar bra, blir det så att de börjar trängas vid grinden eller så, så tar det bara ett par sekunder så flyttar de andra hästarna på sig - så de löser själva situationen ganska bra. Vad gäller spöet så är jag ingen förespråkare för det, men prövade att driva henne framåt med det i början för att undgå olyckor - har upptäckt att jag kan "snurra" (små, små volter) ur situationen, det fungerar bättre, men är inte 100%. Det enda 100%-iga är att undgå situationer där andra hästar kommer för nära... Hon verkar lita på mig i övrigt - det är bara när andra hästar kommer för nära - som hon kan bli "blockerad", det gäller även när jag har henne i handen, fast då är det lättare att ta henne därifrån. (Hon sparkar aldrig efter människor!)

Det är väl jättebra att hon aldrig sparkar efter människor!

Kan du inte rida mycket ihop med hennes hagkompisar så hon märker att det går bra att ha hästar runt sig- att de inte är elaka.
Jag tror som Bill att hon är rädd. Sedan får du bygga upp henne mer och mer. Börja och träna med hästar som hon gillar med att rida förbi hagar o.sv

Lycka till!

Det är med sina hagkompisar vi rider i padocken, men det verkar som hon inte bryr sig om vem det är eller om hon ens vet vem det är - känner hon att någon kommer för nära så backar hon i 200 knyck och sparkar (hinner oftast få henne ur situationen, man känner direkt att hon blir okoncentrerad och då är det till att styra undan henne snabbt - är man för långsam får man, som sagt, "snurra" runt henne och från det ut ur situationen). Själv går hon gärna i "rumpan" på de andra hästarna...

Men när vi går förbi våra egna hagar med de hästarna brukar det gå bra, vad jag kan komma ihåg har det nog fungerat hela tiden.

Men det är nog som alla säger - jag får försöka ge mig ut med henne och försöka vänja henne bit för bit - försöka göra så att hon känner sig säker!

Du BORDE verkligen kolla upp om det är några hormonella fel, det är jättevanligt faktisk...

Sen vore det ju ingen dum ide att försöka få tag på en SERIÖS djurkommunikatör om du inte hittar nåt annat fel med henne. Då kan du kanske få reda på orsaken till att hon beter sig som hon gör. Vart bor du?

Kasta inte bort pengar på ej "seriös djurkommunikatör", hokus pokus kan du få gratis!

:smirk:
Uttala dig inte om nåt du tydligen inte har en susning om.....

Skulle tro (är nästan säker) att din häst sparkar därför att hon är rädd. Sparkandet är ju en naturlig försvarsmekanism när hon inte kan fly. Det var det troliga skälet till sparkandet.
Yeyeye, det där tror jag vad jag vill på.
En häst som faktiskt vändr upp rumpan mot hästar som går i hage vid vägen när man rider förbi är i mina öron inte rädd, snarare förvirrad.
Det är ju inte så att hästen itne har någonstanns att ta vägen i det läget.

En häst i stallet där jag står har helt nyligen gjort exakt detta!! Hon backade upp mot en liten ponny under ridturen och sparkade rakt ut. Sparken träffade tjejen på hästen så hon for ner i snön. De hade ingen mobil med sig och det var tio grader kallt så det var bara att få upp henne på hästen igen och rida hem. Väl på sjukhuset upptäckte de att flickans ben var av på två ställen och benbrottet var dessutom öppet, dvs benpipan stack ut! :eek:

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 698
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama