Häst som snubblar

R

ratjacks

Hej ! jag har en nordis travare (15 år ) som inte gjort mycket på de senaste 3 åren men är både riden och körd i skog och med vagn i sin ungdom. Nu till mitt problem ! han är stor o tung och lyfter inte alltid på fötterna och snubblar då och i söndags så störtade han med min son under avstannande galopp både häst o son klarade sig utan skador men jag stod precis brevid och såg att det var som han snubblade snacka om att hjärtat slog ett extra slag, skulle gärna få förslag på övningar som vi kan göra för att få honom att lyfta lite bättre på hovarna så att jag till vinter kan börja rida ut honom.

MVH Göran
 
Sv: Häst som snubblar

Hej!

En häst som inte motionerats eller tränats på flera år skulle jag inte börja med att galoppera på pga risk för skador och olyckor. Att en häst som sätts igång efter lång icke-användning snubblar vid ridning är inte ovanligt i början.

Har själv en kallblodstravare som bara gått som sällskap i många år. Honom började jag i våras att gå långa promenader med så att han skulle börja bygga upp sig i långsam takt. Efter att nu efter betet ha ridit honom i skritt i 30-minuterspass under några veckors tid har vi nu börjat ta lite längre turer på ca 60 min i mest skritt och bara korta travpass. Mycket skritt i skog och gärna upp och nerför backar skulle jag föreslå. Lycka till!

Hej ! jag har en nordis travare (15 år ) som inte gjort mycket på de senaste 3 åren men är både riden och körd i skog och med vagn i sin ungdom. Nu till mitt problem ! han är stor o tung och lyfter inte alltid på fötterna och snubblar då och i söndags så störtade han med min son under avstannande galopp både häst o son klarade sig utan skador men jag stod precis brevid och såg att det var som han snubblade snacka om att hjärtat slog ett extra slag, skulle gärna få förslag på övningar som vi kan göra för att få honom att lyfta lite bättre på hovarna så att jag till vinter kan börja rida ut honom.

MVH Göran
 
Sv: Häst som snubblar

Hej ! kanske skulle förtydligat mig lite. vi har tränat nu i två månader med skrit och lite trav samt longering så det är inte så att vi började i går och galoppen var bara 15 - 20 meter men visst jag håller helt med på att man skall skynda långsamt helst med tanke på att jag själv är nybörjare men med rutinerade hästfolk till min hjälp, tror du att det kommer att bli bättre ju mer han kommer i kondition ?

MVH Göran
 
Sv: Häst som snubblar

Hej igen!

Jo, av ditt första inlägg kunde man ju tro att det var första ridturen men det var ju tur att det inte var det :-)

Säkert blir det bättre ju mer han bygger upp sig. Särskilda övningar i detta syfte är väl aldrig fel, hoppas du får bra tips här (vill själv gärna ha idéer)! Lycka till!

Hej ! kanske skulle förtydligat mig lite. vi har tränat nu i två månader med skrit och lite trav samt longering så det är inte så att vi började i går och galoppen var bara 15 - 20 meter men visst jag håller helt med på att man skall skynda långsamt helst med tanke på att jag själv är nybörjare men med rutinerade hästfolk till min hjälp, tror du att det kommer att bli bättre ju mer han kommer i kondition ?

MVH Göran
 
Sv: Häst som snubblar

har precis samma problem med min fjording minsta lilla knöl snubblar han över..:crazy:
 
Sv: Häst som snubblar

Skritta ut utanför stigar eller vägar- "rakt ut i skogen", så att han får lära sig att se sig för och att lyfta på fötterna.
Det tar väääldiigt lång tid att bygga upp en häst som inte varit igång på så lång tid så det kommer antagligen att bli bättre och bättre med hans snubblande.
 
Sv: Häst som snubblar

När jag köpte min kallblodstravare var hon nio år och riden en hel del. Men, hon snubblade ideligen och kunde i princip gå omkull på slät mark - fruktansvärt obehagligt.
Efterhand som hon fick de rätta musklerna försvann snubblandet, och numera (efter fem år) händer det nästan aldrig.

Immer
 
Sv: Häst som snubblar

samma här med min fjordis. Det är inte alltid han snubblar men någon någongång varje gång händer det. vi rider alltid i skogen, men jag ska tänka på det där med att gå rakt ut ur stigarna oftare.
 
Sv: Häst som snubblar

Jag förstod inte riktigt av ditt första inlägg om ni rider ut i dagsläget eller om det är på bana ni rider? Om ni rider ut tycker jag precis som andra redan rekommenderat att det är jättebra att rida i "väglöst" land... och om man rider på bana kan det vara jättebra att göra små "ojämnheter" att öva på också, till exempel lite bommar och andra saker som hästen får öva på att kliva över. Det känns som om det finns två tänkbara skäl till snubblandet, dels att hästen kanske inte riktigt orkar med, och därför inte orkar hålla koll och dels att hästen kan ha lite dålig koll på sig själv, sina rörelser och dessutom vara lite ovan att behöva räkna med ryttarens rörelser också och det kan ju därför vara bra att öva lite...

Lycka till!
 
Sv: Häst som snubblar

Håller med Eastwick. Hurdana är hovarna? Min pålle har varit snubblig ända sedan jag köpte honom. Skitläskigt att rida ute i skog och mark. Bytte sedan hovslagare, visade sig att pållen min var för trångt skodd fram, han fixade till det och vips! Snubblandet har försvunnit!
 
Sv: Häst som snubblar

Jag kan väll bara hålla med resten av gänget: Ut och rid i skogen! Övning ger färdighet- som i de flesta fall....Men han lär också bli bättre ju mer muskler och kondis han får. Annars kan det vara värt att kolla upp alla möjliga orsaker, ont någonstans?, Tänderna, Hovarna eller sadeln? En häst som går med för liten/illa tillpassad sadel kan få snubbelproblem. Min Nordsvensk, ca 160 cm hög och 1000 kg tung, har inte problem med detta. Trots att hon vilat i månader nu. Hon går i en mycket kuperad hage, har välskötta fötter och har inte ont i varken mun eller rygg. Däremot så kommer snubblingarna så fort tårna blir lite för långa. En bra hovslagare är guld värd.
 
Sv: Häst som snubblar

Red en sån häst i går, den gick på framdelen, och då snubblade den flera gånger. Hemskt obehagligt!
Till slut då den börjat bära sig med baken blev det bättre.
Min snubblar en del då hon är osäker, men inte då hon fått jobba framåt/nedåt,slappna av, hitta sin balans, och jag lyckas störa den så lite som möjligt.
Men ju mer vätränad hon blir så kan man ju söka efter bakdelsaktionen, så det kanske kommer med musklandet för dig med. Hoppas så!
 
Sv: Häst som snubblar

Vi har inte börjat rida ut något än eftersom både jag o hästen varit lite osäkra och för att vi inte kan komma ut till lämpliga ridvägar förän bonden har skördat ( bor lägst med E22 lite väl många bilar för att korsa :) ) Hästen " Petter" är oskodd runt om och har varit så efter vad jag förståt från förra ägaren i minst 4 år, när vi fick honom så såg inte hovarna särskilt bra ut men vi har haft hovslagare som har verkat honom och enligt honom så var allt ok. jag tror som många av er säger att han helt enkelt är väldigt otränad ( troligen inte alls jobbad med de senaste 5-6 åren ) så jag funderar på att lägga ut små stockar så att han får lära sig att gå över dom och att lyfta på hovarna annars så tränar vi bara skritt o lite trav i volter och runt små koner samt korta pass med longering, tyvärr så har vi ingen ridbana att träna på utan arbetar i hagen där hästarna går för tillfället och det är ju ganska ojämnt.

MVH Göran
 
Sv: Häst som snubblar

Ja- bygg en liten "hinderbana" av stockar och pinnar och vad du nu kan komma på och börja med att leda hästen över alla hindren och sedan när han är säkrare på foten utan ryttare så börjar ni öva på att rida genom hinderbanan - låter fiffigt tycker jag! Ta det sakta och säkert, hellre flera småturer på en kvart än ett enda pass på en timme i början kanske.

Lycka till!!!
 
Sv: Häst som snubblar

Har också en häst som varit ruskigt snubblig (halvblod). Har ridit mycket i skogen och på stigar med massor av "cavaletti" dvs små grenar som jag lagt upp på 30-40 cm. Noggrann ridning med halvhalt före varje pinne har lärt min häst att se var hon sätter fötterna. Numera snubblar vi nästan aldrig.:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 694
Ridning Jag har fått en shire-häst som medryttarhäst och ägaren erkände rakt av att hon red mest för hon tycker det är mysigt (inget fel med det...
Svar
4
· Visningar
1 370
Senast: Snö
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp