Häst som snedbelastar högerbakben

Filure

Trådstartare
Jag har en travare på foder som jag haft i ca 1 månad. Han är sex år och riden sen slutet på 2011. Jag har under denna månad kunnat klura ut att han är helt sned i sin bakdel. Han är rak hela vägen fram till korset ungf, men sen är han sned åt höger. När man går i höger varv på volt så känner jag att rumpan går för mkt innanför och när jag rider i vänster varv så ser han halt ut i trav eftersom han är böjd utåt med rumpan.

Han är inte utbildad och under tiden jag haft honom så har jag jobbat med att få honom att gå i form i skritt bara raktfram. Skrittat ute i skogen osv.
Hans största problem i ridningen är att han går med huvudet högt och spänner sig, har underhals, var öm i ryggen på vet.bes, vill gärna gå med sänkt rygg. Stora "påskjutar" muskler på rumpan.

Däremot så är han pigg och arbetsvillig! Har var utan anmärkning på böjprov. Inte gallig nånstans och verkar må bra. Busar och galopperar i hagen. Nu går han i form i skritt och trav, kan sänka sig och gå i en låg rund form. Har även lärt sig sidförande och kan gå sluta i skritt. Inte öm i ryggen längre.

Så min fråga är, vad ska jag göra nu? Ta ut ET eller veterinär?
Med tanke på att han blivit väldigt mkt bättre i ridningen senaste månaden så känns det som att träning fungerar. Men man vet ju inte om han har ont av det?
Han är en väldigt fin ridhästmodell med kort kvadratisk kropp och långa ben. Finns ingen travartrav och han kan båda galopperna. Känns lite som en ponny att rida.

Sv: Häst som snedbelastar högerbakben

Veterinär först och sedan ET om veterinären tycker att det är en bra idé.

Det riktigaste svaret är; börja med veterinär för att utesluta några otäckheter. Sen kan en skicklig ET göra mycket gott för hästen.

Om det hade varit min häst hade jag börjat med "min" ET som är ytterst kompetent och inte rör något som inte hen borde röra.

Det är viktigt att inte fortsätta träna på en sned häst, då befäster man ytterligare snedheten och felbelastar mer och tyngre.

Först åtgärda problemet så hästen inte tvekar inför att belasta jämt. Sedan träna för att få in rätt rörelsemönster. Träning då tycker jag är bäst utan ryttare, för att man från marken ska kunna säkerställa hur och att hästen jobbar korrekt.

Inte sällan dyker det upp någon ledinflammation, som inte nödvändigtvis behöver vara upphovet till snedheten utan framkommit eftersom hästen snedbelastar sig. Det är viktigt att den i så fall hävs så inte leden skadas.

Alltid veterinär först. Ingen seriös alternativ-/komplemetärbehandlare ger sig på en häst med problem som inte är genomgången av veterinär först.

Med veterinär avser då att jag måste åka in med han på klinik. Eftersom han redan är kollad av vet hemma och var ua på böjprov. Då blir det hältutredning med andra ord.

Jag tycker det är svårt eftersom han är travare och inte kan bära sig på volt. inte ens utan ryttare. Han kan knappt gå i form. Åker jag in till klinik så kanske dom kan behandla med kortison OM han har smärta någonstans. Men själva orsaken kommer ju inte försvinna. Den måste jag träna bort?

Jag tycker att hela hästen känns spänd och har säkert flertalet låsningar.
Kan inte en ET eller massör komma ut och kolla/känna på honom först för dom lär ju se om han är sned eller inte. Lossar man på spänningarna i f.a baken kan man sen träna rakriktning och då fixar man ju själva orsaken till varför han snedbelastar.

Men jag kan ju dock inte veta om han snedbelastar pga av smärta eller om han snedbelastar pga att han musklat sig fel. Men min erfarenhet säger mig att det är det senare.
Vad kan hända om jag tar ut en ET först och inte en vet? Själv har har jag tappat tilltron till veterinär lite, efter att ha varit med i svängen i tiotal år och sett hur många veterinärer fumlar i blindo och bara behandlar symptom.

Sen är det ju inte min häst. Och ett alternativ är ju att lämna tillbaka hästen.

Men då kände väl veterinären igenom ryggen och musklerna ordentligt oxå?

kl

Är hästen ua för en månad sedan med böjprov? Och ingen anmärkning på snedhet/muskler/smärta i ryggen?
Hästen är helt ohalt?

Du upplever den bättre än vid veterinärbesiktningen nu efter du har tränat den?

Svarar du ja på samtligt så skulle jag ta ut ET/Massör som du litar på initialt.
De ska avsäga sig att behandla om de ser att det bör kontrolleras av veterinär, ta gärna upp det vid första kontakt.
Det som kan hända med en behandling är att de hjälper hästen så den blir rakare och bättre alternativt så kan det göra att en hälta kommer fram då de kompensatoriska spänningarna försvinner som skyddar den.
Hur hästen reagerar på första behandlingen talar om hur du ska gå vidare sedan.

japp. Kollade hela honom. Han var öm över ryggen. Men nu är det borta.
Däremot gick det inte att göra en ordentlig longering pga dåligt underlag och att hästen var oskodd. Hon kollade det som kollas på en besiktning.

Jo han var ju öm i ryggen framme vid manken. Hon sa inget om snedhet. Han ser halt ut i vänster varv HB när han går på volt.
Jag upplever att han rör sig bättre nu än för en månad sedan. Han kan slappna av vid ridning och jobba korrekt korta stunder.
Men bakbenet vill dra sig åt höger hela tiden. Och han var helt rent på böjprov innan jag började träna honom.

Kan man inte ge en kur butta/metacam för att se om han rör sig bättre med smärtstillande? Då borde man se om han har ont just nu i alla fall.
Jag har inte lust att lägga ut tusentals kronor på en foderhäst som är värd kanske 10´. Fodervärden har klargjort att h*n inte tänker behandla om det är ngt fel. Då säljs han vidare som promenadhäst/sällskap.

Kan man inte ge en kur butta/metacam för att se om han rör sig bättre med smärtstillande? Då borde man se om han har ont just nu i alla fall.
Jag har inte lust att lägga ut tusentals kronor på en foderhäst som är värd kanske 10´. Fodervärden har klargjort att h*n inte tänker behandla om det är ngt fel. Då säljs han vidare som promenadhäst/sällskap.

Jag är personligen ganska säker på att hästen skulle må bra av att jobbas från marken ganska ofta tills han balanserar upp sig. Som alla andra hästar (och människor) har han en stark sida och en svagare sida. Visst kan en veterinär till ta sig en titt, men jag tror inte att det skulle ge så mycket annat än att hästen är ojämnt musklad.

jobba hästen från marken i volter och bågar (tömkörning är att föredra) och rid ut i skogen och träna galoppfattningar, klättra osv. så får du säkert ordning på det.

Med veterinär avser då att jag måste åka in med han på klinik. Eftersom han redan är kollad av vet hemma och var ua på böjprov. Då blir det hältutredning med andra ord.

Jag tycker det är svårt eftersom han är travare och inte kan bära sig på volt. inte ens utan ryttare. Han kan knappt gå i form. Åker jag in till klinik så kanske dom kan behandla med kortison OM han har smärta någonstans. Men själva orsaken kommer ju inte försvinna. Den måste jag träna bort?

Hur menar du ? Om hästen har en ledinflammation måste den ju behandlas ? Sånt kan du inte träna bort ?
Jag har jättesvårt att förstå resonemanget att du inte vill lägga två tusenlappar för att kolla av hästen , när du lägger ner så mycket tid på den ? Att ta ut ET kommer ju även det kosta pengar Då det säkert kräver flera behandlingar . Är det inte logiskt att börja i rätt ände först ? Åk till vet som även har ET kopplad till sig så får du allt gjort i kombo om ngt behöver rättas till .

Senast ändrad:

Välkommen till verkligheten, så är det att ha häst.

Enligt lag måste hästen behandlas om den inte är frisk. Haltar den är den inte frisk. Då du har hästen på foder, är det din skyldighet att ge hästen den vård den behöver. Om kontraktet säger att ägaren ska betala vården, får du kräva den sedan.

Det är inte OK att rida en häst som är halt. Hästen behöver en hältutredning (ja, det är dyrt).

Har hästen ont så måste den få hjälp. Det är olagligt att låta en häst gå skadad utan att veta vad som felar.

Om hästen ser halt ut så är det ju halt.

Ta ut veterinär nu när du tränat den 1 månad och kolla om den fortfarande är utan böjprovsreaktion. Är den det kan du ta ut equiterapeut som känner igenom den. Det är inte så ovanligt att hästar blir halta efter en månads ny träning av ny person på främmande underlag...

Det är inte alls ovanligt med problem i bakkärran på en tränad och tävlad travhäst, ofta är det vänster bakben som spökar vilket hänger samman med doserade kurvor, höga farter etc. Hästen blir helt enkelt sned i bla saccralleden men också i den bakre delen av ländryggen.

Ja man kan få hjälp av en kiropraktor, ET eller liknande. Men först måste man utesluta så inga ledproblem har tillkommit, och det gör man med hjälp av en veterinär och en hältundersökning. Påvisar den att inga ledproblem förekommer så kan en behandling av alternativt slag vara aktuellt.

Men en hälta kan ju vara en rörelsestörning också. Det behöver inte betyda att hästen har ont heller.
Han har ju aldrig rört sig bra på volt, han har sedan jag fick honom blivit bättre.
Jag gick med på att ta honom eftersom han var felfri på böjprov och jag trodde att han gick slarvigt p.g.a att han hade ont i ryggen.

Nu är han riden med bomlös sensation och tömkörd, longerad mest i skritt. Så jag har def inte bidragit till att han är dålig. Snarare tvärt om.

Jo. Det vet nog alla. Men hur många travare är det som genomgår en grundlig klinikutredning när ingen vet om det går att använda hästen till ridning?
Han blir väl snarare avlivad som alla andra. Är ju skillnad om hästen kostar 100.000kr och är avlad för ridning.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 675
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama