Häst som slutat äta sitt hö?

MissWKG

Trådstartare
Mitt sto slutade äta sitt hö helt plötsligt igår kväll, hon äter sitt vanliga foder och dricker som vanligt. Pigg och utan feber. Dom äter hösilage. Veterinär ska komma ut senare idag men har någon varit med om liknande? Och vad kan det bero på? Hon har aldrig haft problem med sin mat tidigare. Usch hoppas det inte är nåt allvarligt :(

Sv: Häst som slutat äta sitt hö?

Aldrig hört om, hoppas det inte är något allvarligt :(

Slutade hon typ mitt i när hon stod och käkade? Eller var det typ att hon inte ville äta insläppshöet?

Jag tänker på om det kan vara någon sorts käkfraktur? De verkar kunna göra allt möjligt tokigt trots bruten käke...(har en häst i stallet som har det nu)
Det verkar iaf inte vara så dålig prognos på det, om det är någon tröst.

Vi håller tummarna!

Min spontana tanke är att det är något fel på ensilaget. Har du provat att byta ut den givan mot en ny?

Min spontana tanke är att det är något fel på ensilaget. Har du provat att byta ut den givan mot en ny?

Ja vi har testat, då jag står i ett tävlingsstall så är dom väldigt noga med hur höt är. Men det verkar inte spela någon roll. Det konstiga är ju att hon är precis som vanligt utan feber osv, äter sitt vanliga foder och dricker vatten :S hon började strejka med höt igår kväll och har ätit lite lite av morgon och lunch. Får se hur hon är vid insläppet sen kommer veterinären.

Kan vara något med tänderna också som gör att hon kan tugga kraftfoder men inte grovfoder. Så om möjligt ta en titt i munnen på henne.

Mina 2 hästar slutade plötsligt att äta av vårat "fina" hö som dom ätit under hösten för 2 veckor sedan. Inget fel på det, jätte frächt & fint. Har frågat
alla möjliga & ingen kan svara på varför dom plötsligt ratar detta höet ?.
Vet ju att dom föredrar grövre hö då det blir minusgrader, men inte att dom VÄGRAR röra det fina. Så nu får dom av vårat kraftigaste & grövsta hö, & det duger fint.
Men tyvärr räcker det inte säsongen ut, så jag hoppas att dom kan ändra sig & äta det finare höet när kylan avtar.Annars måste vi köpa nytt hö *suck*

Har någon annan varit med om något liknande ? Det har ej drabbat oss förut, men då minns jag inte hur jag fördelat det grova/fina under säsongerna. Blev ju lite mer påtagligt nu när det hände.
Dom äter hellre fruset gräs det lilla dom kan få tag på under snön, än att äta det fina.

Senast ändrad:

Främst en av mina hästar kan rata hö av mjukare/finare struktur, har inte mycket sånt hö så det spelar ingen roll men det finns lite sporadiskt i balarna. Vet inte riktigt varför han gör så, höet är fräscht.

Vad är det för "vanligt foder" hon äter? Är det kraftfoder du menar?

Om du tar bort det, äter hon då silaget?

Vad sa veterinären? Kunde de hitta något?

Min är tvärtom, har han fint och mjukt hö så ratar han allt som är grövre :p Det verkar dessutom som att han, när han bara har det grövre, inte ens äter så mycket som han borde...

Nu är det en unghäst som håller på att byta tänder, men han är egentligen petig året om, man kan inte bara ställa honom i diket och tro att han kantklipper det som ponnyn med glädje gör :D

Missade att skriva på tråden, det var ingen fara med henne. Hon började äta helt plötsligt igen och har gjort det utan problem nu. Så vet behövde aldrig komma ut eftersom hon är som vanligt igen, väldigt skumt.. får se om hon gör såhär igen.

Ena hästen skulle jag åka in till klinik med direkt om han inte åt, då är han nära döden :p andra hästen kan då och då äta dåligt, fast i hans fall beror det ofta på att han är för trött för att äta, han är ung och växer mycket.

Personligen tyckte jag att det lät på TS som att beteendet var såpass ovanligt att h*n blev orolig, och man ska lita på sin magkänsla tycker jag. Ofta känner man sin häst bättre än man tror.

Jag har faktiskt ringt jourhavande veterinär på sjukhuset och varit halvt panikslagen för hästen inte åt sitt hö :angel:

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 458
Senast: Zetly
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
256
Senast: Jeps
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka