Häst som slår sig ofta.

Kaki

Trådstartare
Min häst nöter ut skydd jättefort! Han slår ihop mest bak (hela kotskydden är repiga) men även fram, både på kotorna och ibland skrapar han i på mitten av skenbenet (syns på senskydden). Finns det något speciellt man kan göra för att få dom att hålla isär benen mer? Inte så kul att köpa fina märkesskydd som nöts upp på några månader!

Sv: Häst som slår sig ofta.

För att de håller mycket bättre än billiga och har bättre passform och är snyggare och skyddar bättre. Varför köper någon över huvud taget fina märkesskydd? Jag har väl samma argument som alla andra. Jag vill ha bra saker åt min häst - därav bra skydd.

Det jag ville ha tips på var vad jag kan göra åt att han slår sig. Köpte eskadronskydd i våras och kotskydden är redan jätterepade.

Skulle inte vilja påstå att alla skydd som inte är "märkesskydd" har kass kvalite, verkligen inte.

Visst, det finns bra skydd annars. Tex dom där "pro-modellen" som typ alla märken har. Dom senskydden gillar jag och jag skulle gärna köpa sådana om det inte vore för att det följde med de där kassa bakskydden som sitter jättedåligt på min häst och han gillar dom inte utan känns jättebesvärad.

Du har helt lämnat det tråden är till för. Jag kastar inte skit på billiga skydd, men jag föredrar den lite dyrare varianten. Och många gånger är de också bättre. Men självklart finns det guldklimpar i havet av märkeslösa precis som det finns jättedåliga dyra.

Så... kan man påverka hur tätt hästen går med benen? Rida över bommar och att skritta off-road gör jag mycket, men det blir inte bättre ändå. Han stryker sig även i hagen men jag vill undvika att ha skydd på honom dygnet runt.

det har inte med hästens inskening att göra då ?

Jag påpekade bara. :)

Och nej, det tror jag inte. Det beror nog på hur hästen är byggd.

Vad händer om du rider utan skydd? Slår han upp stora sår då eller?

Annars brukar jag rida utan skydd, känns som om de är mer försiktiga med benen då. Har bara skydd när jag hoppar. Men om din häst slår upp sår så är det nog ingen bra idé.

Vågar bara va utan skydd när jag rider dressyr på bana, vid uteritt förekommer alltid off-road och då vill jag ha skydden. han har aldrig slagit upp sår men det har han heller aldrig fått möjlighet att göra... Men jag skulle kunna försöka rida mer utan skydd och se vad som händer :)

Okej :) Men ska försöka rida mer utan skydd och se om han blir mer rädd om sina ben då.

SKulle INTE rida den utan skydd omd en slår på såpass.

Däremot - hur är hästen SKODD? Där brukar man kunna göra en hel del, med en duktig hovslagare. Felaktig/obalanserad skoning kan göra att de slår på sig (mer) också.

Sen, hur är hästen byggd, hur är benstället, dvs hur är den exteriört? Är den tät i sitt benställ? Kolla både hur den står och hur den går. Min herre är tät överlag, ser kohasig ut bak när han står men blir 'rak' i rörelse', dock stryker han sig bak. Bättre med ny hovslagare, nu går han oskyddad i hagen och sällsynt han får sår. Frams er han VÄLDIGT tät ut när han står, men under rörelse är han korrekt och normal.

Så visst finns det saker man kan göra, men det kräver en duktig hovslagare.

Att ta av skydden på en häst som stryker sig så rejält är att be om stryksår, och de är ju små krossår och kan vara rätt envisa och elaka att läka, speciellt med flugor och sommarhetta.

Använd billigare skydd till vardags och 'finskydden' på träning/tävling? T ex equiguards höga strykkappor kostar typ nada, men har god passform, och trots att plastskyddet på insidan (strykningsskyddet) är mjukare än i senskydd, så skyddar det utmärkt. Visst blir de repiga, men faktiskt mindre än de i hårdplast.

Tack för en ny synvinkel! Hovarna har jag faktiskt reagerat på! :idea: Tycker dom har ändrat form så jag har en tid inbokad med en ny hovslagare om några veckor (till nästa skoning). Min "nuvarande" tyckte inget speciellt om hans hovform men jag tycker att jag inte borde reagerat på att de flutit ut om de alltid sett ut så! Kanske är det verkligen så att det är hovarna.. Isf lär problemet lösas i sinom tid :)

Bak så rör han sig ganska tätt i traven (tror jag) och stryker därför i (dock aldrig högre än låga kotskydd) men han står normalt tycker jag. Har ingen exteriör avvikelse i kroppen och har en korrekt benställning. Fram så hör man bara att han slår i då han hamnar i obalans, och då oftast i trav. Bak hör jag som aldrig att han slår i, men tror att det är när han travar som han slår i mest där också.

Finskydd & vardagsskydd har jag redan, men jag tänkte ändå om det fanns nå sätt att hjälpa honom att hålla isär benen. Men jag ska fundera mer över det där med hovarna, och se vad den nya hovisen säger! :laugh:

Det låter som en bra idee tycker jag :) Det kan ju vara så att han är så pass van vid att ha skydd så att han inte bryr sig om att han går och slår sig. Så prova med det och kom gärna med en uppdatering om hur det funkar!:laugh:

Men som sagt, får se när jag rider på plant underlag nästa gång :P Gillar skogen bättre och där vill jag alltid ha skydd pga grenar, stenar och sånt. Men jag återkommer! :laugh:

benens inskening, ja hur korrekt benställningen är.

det finns ju inte såå många olika möjligheter. antigen är hästen felskodd eller så har den en felaktig benställning.

men att den slår bakbenen mot frambenen kan bero på dålig balans och att den är för framtung så att frambenen inte hinner undan.

titta noga på hur benen ser ut, är han väldigt trång så är det därför han slår sig. ser benen normala ut så fråga hovis, eller be en annan hovis kolla på hästen. den du har kanske inte är så duktig.

EN sak som en vän och tillika bukefalist påpekade var förresten det här med vad 'mycket repiga' skydd är. För med skydd på så minskar man ju mellanrummet mellan benen, och även hästar som oskyddade inte skulle slå på sig/stryka sig ett dugg kan repa skydden ändå.

Dock, så i och med att han stryker sig även i hagen så anser jag det sitter i ext/skoning/balans, och då är det en dum ide att skydda av, spec som den blir mer obalanserad under ryttare.

Min herre strök sig såpass från början att han hade skydd i hagen med som sagt, men går nu skyddslös i hagen.

beror ju lite på vad för skydd det är, vanliga senskydd typ eskadron är ju typ 1 cm tjocka.

Tänkte på vanliga senskydd, dvs den tjockleken. Hade iofs Hampa på V, men samma tjocklek, och repor (dock inte mycket, eller inte mycket med mina mått mätt). Och han strök sig ju inte ett skvatt utan (jag hade dem mest bara utifall att)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 736
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 498
Senast: Bregen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka