Häst som skenar

Zqathan

Trådstartare
Har en häst som skenar (första gången) lättare att skena sedan?
Har den så att säga fått "smak" på det?

Sv: Häst som skenar

Skenar gör en häst när den är så rädd så den är helt blockerad. Om den blir lika rädd en gång till så skenar den igen.
Att springa för att undvika något obehagligt eller jobbigt kan ju bli en vana om dom lyckas med tilltaget.

Men det är stor skillnad på att skena och att sticka.

Det var min lilla trygga häst som aldrig har skenat värken med ryttare eller vagn tidigare.
Hon är normalt inte speciellt tittig av sig, men har på sista tiden börjat se troll här och där.
Aldrig något alvarligt bara blängt eller någon enstaka gång stannat upp och tittat och när jag smakat har hon gått vidare.

Men i går så skenade hon alltså….
Vet egentligen inte riktigt vad det var som hon blev rädd för, var precis vid ett hus och de håll på att gräva med spadar alltså för hand
:confused: Det borde ju inte ha utlöst denna panik, OM det nu var det, svårt att veta.

I vart fall så kastade hon sig ut på ett fält och satte av i galopp, gick inte att få någon som helst kontakt med henne än mindre få henne att stanna.
Och vi närmade oss en hög nerför backe…:eek:
Vi var två i vagnen, hon som åkte skrek ”nu dör vi”
Paniken var alltså total.
Men allt gick bra vagnen håll och den välte inte.

När vi kom ner så stannade hästen helt själv, hon som åkte hoppade av, kelade lite med hästen och vi försökte lugna ner oss.
Sedan lede hon hästen upp för backen och tillbaks till huset.
de som grävde hade sprunget efter oss, så det grävdes inte när vi kom dit igen, OM det nu skulle var det som utlöste paniken:confused:

Hästen var flåsig och spänd men vi kunde köra därifrån utan problem.
Vi var dock ganska långt hemifrån ca en halv mil så det var lite nervöst att köra hem.
Och därav min fråga, två gånger på hemvägen så skyggade hon, dock utan att falla i sken igen…
Nu är jag väldigt osäker på att köra henne igen…
Kan hon ha fått ”smak” för att skena?

Tyvärr kan vi bara köra på vägar nu alla fält är sörjiga.
Så har två alternativ sluta helt med körning tills fälten har torkat upp och vi kan träna på dom.
Eller dra ett djupt andetag och ge oss ut igen…

för min egen nyfikenhets skull, vad hade ni för bett?

Och tyvärr kan ju alla hästar skena, under ryttare som i vagn. Men egentligen är det ju inget ni kan ändra merän förtroendet er emellan-ledarskapet osv så hon litar på att inget är farligt om du säger det.
Det är ju inte körningen hon blev rädd för?

Jag kanske har missat något, men vad har ni för sele? En felaktig sele utan draglinor kan skapa mer panik när hästen faller in i snabb galopp pga att skaklarna slår mot hästen och det inte finns en baksele utan vagnen trycker bara på så fort hästen tenderar att sakta in.
Jag tror ju att ni har en riktig sele, men för andra läsare..

Ytterligare en undran, hur mycket kontakt hade ni med hästens mun?
Har sett undomar köra häst med halvslaka tömmar, fungerar ju på en del hästar medans andra kan hitta på egna grejer tex. sticka eller skygga. Det är skillnad på att köra häst och att bära töm.

Och tyvärr kan ju alla hästar skena, under ryttare som i vagn. Men egentligen är det ju inget ni kan ändra merän förtroendet er emellan-ledarskapet osv så hon litar på att inget är farligt om du säger det.

Jag kanske har missat något, men vad har ni för sele? En felaktig sele utan draglinor kan skapa mer panik när hästen faller in i snabb galopp pga att skaklarna slår mot hästen och det inte finns en baksele utan vagnen trycker bara på så fort hästen tenderar att sakta in.

:crazy::crazy::crazy:

Är det något du vill säga barbro, eller ska du komma med pekpinnar och förlöjliganden återigen? Ut med det, innan du spricker.

Har läst igenom mitt inlägg en gång till och ser INGA konstigheter, bara självklarheter.

Har du något att komma med själv, eller är du som vanligt?

Så himla trött på påhopp, utan förklaring och utan att du hjälper trådskrivaren till något. Jag har gett mina erfarenheter och idéer. :bow:

Ursäkta alla ni andra, detta är väl egentligen ett PM...

Är det något du vill säga barbro, eller ska du komma med pekpinnar och förlöjliganden återigen? Ut med det, innan du spricker.

Har läst igenom mitt inlägg en gång till och ser INGA konstigheter, bara självklarheter.

Har du något att komma med själv, eller är du som vanligt?

Så himla trött på påhopp, utan förklaring och utan att du hjälper trådskrivaren till något. Jag har gett mina erfarenheter och idéer. :bow:

Ursäkta alla ni andra, detta är väl egentligen ett PM...
Men nu får du ta och ge dig Snigel... Spring in på "utrustning" och be alla rida på stångbett så dom får stopp på sina ponnys. Försök att få in i din skalle att man INTE stoppar en skenande häst med stångbett. Lär dig mer om körning så kanske du inser det.

Lägg ner din spydiga attityd med...

Namn stavas med stor bokstav.

Hon har ett vanligt tredelat bett, ett som hon både rids och körs med. Hon har haft detta bett sedan i mars och det har aldrig någonsin hänt något liknade...
Nej det var inte körningen i sig, har kört henne mycket i sommar för det mesta 5/veckan, nu när det är mörkt om kvällarna blir det bara lördag och söndag, i veckan rider min medskötare henne en eller två gånger.
Jag har en loksele, med baksele, vagnen är en lätt rockard.

Ytterligare en undran, hur mycket kontakt hade ni med hästens mun?
Har sett undomar köra häst med halvslaka tömmar, fungerar ju på en del hästar medans andra kan hitta på egna grejer tex. sticka eller skygga. Det är skillnad på att köra häst och att bära töm.

Gulledej som tror att jag är en ungdom:banana:
Saningen är tyvärr det motsatta...:cry:
Dessutom är jag handikappad (svårt att gå, går men med stor möda) och svårt att komma upp/av vagnen, därför kör jag aldrig själv utan har min medskötare med, hon hjälper mig att ta hand om hästen, spänna för/av och följer med när jag kör.
För detta får hon rida hästen ett par gånger i veckan + att jag betalar rid lektioner för en bra instruktör då och då (när instr. kommer ut till stalet)

Brukar inte ha slaka tömmar, mer än sista biten hem då hon får skritta och varva ner efter körningen.
Vist det händer att vi babblar lite väl mycket bak i vagnen:o
men är alltid noga med att om hästen börjar trava resp sakta in utan att fått besked om det, så saktar jag in henne resp driver på.
Det ska alltid vara jag som bestämer takten.
Stanar då och då också och hon får stå en minut eller två still innan vi fortsätter.

Vet inte om vi har dåligt ledarskap, hästen är genomsnäll och aldrig direkt olydig, hon går alltid efter oss när vi leder henne, har aldrig ens försökt att tränga sig före.

Hon backar, stanar, vänder på rösten både med och utan vagn.

Hon får en spann med mat efter arbetet och då släper en henne, medan den andra kallar på henne och går i väg, så hon får komma fram till hinken som hon dock inte får förän det sägs varsegod.
Hon är ett väldigt matvrak så hon skälver med hela nosen men hon väntar utan att försöka ta förän hon har fått varsegod.

I övrigt gör vi inte mycket mer ledarskaps övningar.
Detta är kanske för lite?

Men nu får du ta och ge dig Snigel... Spring in på "utrustning" och be alla rida på stångbett så dom får stopp på sina ponnys. Försök att få in i din skalle att man INTE stoppar en skenande häst med stångbett. Lär dig mer om körning så kanske du inser det.

Lägg ner din spydiga attityd med...

Namn stavas med stor bokstav.

Jag vet nog inte ens vad stångbett är?
Men om det är bättre att köra med stångbett och det inte skadar eller gör hästen hård i mun, så är jag villig att prova ett sådant.
Jag är dock väldigt rädd om hennes mun, hon var turridnings häst när jag köpte henne och väldigt hård i mun.
Med mycket arbete med att vara väldigt försiktig med att dra i bettet, så är hon i dag om inte direkt mjuk så åtminstonde väldigt mycket mjukare än vid köpet.

Ok då blev hästen väl bara väldigt rädd för någonting ni körde förbi, sånt händer också. Med ett stångbett kan det vara lättare att få tag i hästen direkt den far iväg.

Jag håller inte på med körning men med trav, och jag anser att du är inne och nosar på problemet. Du har varit lite osäker och nu efter skenturen mycket osäker. Det känner din häst direkt. När man kör kan man sitta och snacka men det gäller att ha stenkoll ändå. En häst brukar sällan bli överraskande. Den visar alltid lite tveksamhet innan. Det kan vara så att det är de signalerna du missar/missade. När Ni skulle gå förbi grävandet så gäller det att bedöma sitvationen. Man märker snabbt förändringen hos hästen, den spetsar öronen, kanske höjer sitt huvud lite, spänner sig lite extra, då gäller det snabbt att vara "på" den, antingen med spöt, smacka eller som vi innom travet gör manar med tömmen. Hästen ska öka direkt, börjar den istället tveka ännu mer så avgör man snabbt vad man ska göra. Känner man sin häst och vet att den "bör" kunna gå förbi blir man ännu mer bestämdare i sin framåtdrivning (villket jag tycker att man ska vara) eller så hoppar din medåkare av och leder förbi.
Jag anser att ju fler tveksamheter en häst skyggar för och kusken, ryttaren tar förbi den -ju säkrare häst OCH kusk eller ryttare.
När jag kör vanlig motion så är det på slaka tömmar (även i trav om det går) och helt vanlig delade bett.
Om du vill byta bett är upp till dig, men mitt råd är att börja öva upp ditt självförtroende och bara köra samma vända i ett par veckor...gärna varje dag. Låt din häst trava på ordentligt en pigg häst hittar lättare på saker.
gulan

Mitt svar skulle bli Ja,, den har lattare att skena igen.

En hast glommer aldrig, vare sig bra el daliga saker. En hast som aldrig har gjort daliga saker el lart sig fel ar sa latt att hantera och lara saker medans en hast med erfarenheter,, tex ridskolehastar el turidningshastar har en massa (daliga) erfarenheter i bagaget och det tar lang tid att skola om hasten.

Har det hant en gang kan det gora det igen, man ska alltid undvika det daliga..

Inte for att du valt att din hast skulle skena ivag, men om den varit turidningshast hur vet du att den inte skenat runt tidigare?

Jo hon var turridnings häst innan jag köpte henne.
Men det var bara 6 månader, jag red henne ofta själv på tur och kände henne därmed rätt väl innan köp.

Dessutom så känner jag säljaren och är helt övertygad om att de hade sagt något eller också med tanke på hur ofta jag var där så hade det lälkt ut.

Hon var den lugna, snälla som de rena nybörjarna fick rida.
Därav hennes hårda mun, men det har jag i stort sätt fått bort.
Jag har haft henne nu i 1,5 år.

Hej! Jag har kört mycket travhästar och ibland när de har skenat har det ibland berott på att de de hör saker för "högt". Detta avhjälps med bomull i öronen. Testa ska du se, hästen blir lugnare samtidigt som du kan prata den förbi saker som den tycker ser lite konstiga och skrämmande ut. När den sedan är lugn i körningen minskar du sakta på mängden bomull i öronen så vänjer den sig vid ljud igen.
Använd också en slaggjord så att den inte sparkar dig. Ifall den blir skrämd igen, kan den bli bakskygg och börja slå. Inte direkt svar på frågan, men ett litet tips från mig.

Jag vet nog inte ens vad stångbett är?
Men om det är bättre att köra med stångbett och det inte skadar eller gör hästen hård i mun, så är jag villig att prova ett sådant.
Jag är dock väldigt rädd om hennes mun, hon var turridnings häst när jag köpte henne och väldigt hård i mun.
Med mycket arbete med att vara väldigt försiktig med att dra i bettet, så är hon i dag om inte direkt mjuk så åtminstonde väldigt mycket mjukare än vid köpet.
Det är ju just det jag menar. "Experterna2 råder folk att sätta på utrustning som dom inte ens vet vad det är för något. Utan att ens veta om personen i fråga har några erfarenheter av detta. :eek:

Fast nu skrev ju inte Snigelfarmor ett enda ord om stångbett eller påstod att TS skulle ha någon annan utrustning än den hon har.
Och har du en annat uppfattning än de som redan framkommit i tråden så kan du väl lägga fram den ist för att bara skriva :crazy: :crazy: :crazy: det hjälper ju deffenitivt inte TS. Och om nu Snigelfarmor eller någon annan skulle föreslå ett stångbett så har dom faktiskt rätt att göra det utan att bli dumförklarade av dig, kom med ett motargument ist.

Undrar vem det är som letar bråk i varenda tråd... :angel:

*Ursäkta TS för trådkapningen*

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under kvällen har en skenande häst vållat problem i trafiken i centrala Vilhelmina.
Svar
0
· Visningar
131
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Olyckan inträffade på en camping utanför Uddevalla när hästen av oklar anledning började skena. I vagnen satt två vuxna och fem barn...
Svar
0
· Visningar
298
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästen Adthemission skenade rätt in i Celeste Bryne vid starten på V64. Då spetsades stjärnkusken Carl Johan Jepson av sulkyn. – Jag...
Svar
0
· Visningar
117
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I april syntes fem blodiga skenande hästarna i London i de flesta medier. Nu är tre av hästarna åter i arbete och redo för helgens...
Svar
0
· Visningar
387
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka