Häst som skenar

Sv: Häst som skenar

Men nu får du ta och ge dig Snigel... Spring in på "utrustning" och be alla rida på stångbett så dom får stopp på sina ponnys. Försök att få in i din skalle att man INTE stoppar en skenande häst med stångbett. Lär dig mer om körning så kanske du inser det.

Lägg ner din spydiga attityd med...

Namn stavas med stor bokstav.

Fast min springtokiga lilla plutt fick jag hundra procent kontroll på när jag bytte till ett liverpoolbett (förut så stack hon varje gång vi körde och det gick inte få stopp på henne) så visst har bettet mycket stor betydelse vid körning. Det är ju enda hjälpen du har när du kör till skillnad mot ridningen så jämför inte ridning och körning..

Har du en bild på det?
Och skulle jag som ju är nybörjare på körning kunna ha ett sådant bett, vill inte på vilkorsvis göra henne ila i mun

Jag tror inte alls att en häst kan få "smak på" att skena. Det kan bli så när det handlar om att sticka, men det är ju en helt annan sak.
När hästen skenar är den så rädd att den inte är kontaktbar, jag har svårt att tro att man kan få smak på att bli skräckslagen.
Om din häst tidigare har fungerat bra på det bett du har och du kunnat kontollera den med det ser jag ingen anledning att skaffa ett skarpare enbart pga denna skentur. Den hade skenat med ett stångbett i munnen också.

Har du en bild på det?
Och skulle jag som ju är nybörjare på körning kunna ha ett sådant bett, vill inte på vilkorsvis göra henne ila i mun

Bilder finns på www.selar.se
Det är skarpt och man bör vara försiktig med det. Men min lilla plutt trivs iaf. bättre med det. Hingsten också. Då du med så väldigt små hjälper kan få fram det du vill till deras mun.
Har du ridit innan och stoppat in skarpare i deras mun så kan du helt klart göra det även vid körning.
Är du osäker så kontakta en kunnig tränare för hjälp..

nej absolut inte bara dra i vänster eller höger tygel så det blir som kyssa stigbygel så måste det bli stopp:)

Att "ständigt" ha hård hand med ett tränsbett och känna att man får ta i alltid är mindre snällt, än att en gång be hästen att lyssna genom att stången ger en mycket tydlig signal till att ta ner huvudet och lyssna.
Din häst fungerar på tränsbett, då kommer den antagligen fungera lika bra eller bättre på stång. Däremot ska man inte använda stång om inte hästen är reglerbar på tränsbett, då är det definitivt en utbildningsfråga.
Jag som hade fd travhäst var jätteglad över mitt postkandar, jag hade det även när jag red. Jag hade lösa tyglar nästan hela tiden, men med tränsbett blev det en dragkamp då hon asocierade det med travet och la sig i handen. Stångbett behöver alltså inte betyda att du ens har kontakt.

Vill också säga att det är bra att du frågar och är orolig, det tyder verkligen på att du anammat vad bett kan göra mot en häst. 80-90% av skador i mun på häst är från bett, enligt studier.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under kvällen har en skenande häst vållat problem i trafiken i centrala Vilhelmina.
Svar
0
· Visningar
131
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Olyckan inträffade på en camping utanför Uddevalla när hästen av oklar anledning började skena. I vagnen satt två vuxna och fem barn...
Svar
0
· Visningar
298
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästen Adthemission skenade rätt in i Celeste Bryne vid starten på V64. Då spetsades stjärnkusken Carl Johan Jepson av sulkyn. – Jag...
Svar
0
· Visningar
117
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I april syntes fem blodiga skenande hästarna i London i de flesta medier. Nu är tre av hästarna åter i arbete och redo för helgens...
Svar
0
· Visningar
387
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka