häst som skena mot hinder...

S

sliver_star

som rubriken lyder så ha jag en häst som gör så ...

har ägt han i 6 månader nu och vid provridningen så gick allt kanon och dom första månaderna .
men nu ha han börjat skena mot hindrena när jag ska hoppa .
han är lydig och lyssna jätte fint på hjälperna , men så fort han se ett hinder så bli han en helt annan häst...

har testat allt som jag kan komma på ..

så snälla hjälp mig , vet inte vad jag ska göra annars ....
:confused::confused:

Sv: häst som skena mot hinder...

*Prova att lägga några galoppbommar före och efter hindret. *Hoppa små lydnadshinder på volter.
*Rid an mot hindret men gör en volt ca 10 m innan, gör så tills han inte springer längre, då kan du gå på hindret.
Några tipps från mig, hoppas att något funkar:)

Jag har haft en häst som gjorde så och det tröttnade både jag och min tränare på så när jag red mot hindtret ställde tränaren sig bakom och flyttade sig när det bara var ett par galoppsprång kvar till hindret. Det funkade i alla fall på min häst men det kändes konstigt att rida rakt mot en människa på det sättet.
Lycka till

*Prova att lägga några galoppbommar före och efter hindret. *Hoppa små lydnadshinder på volter.
*Rid an mot hindret men gör en volt ca 10 m innan, gör så tills han inte springer längre, då kan du gå på hindret.
Några tipps från mig, hoppas att något funkar:)

Jättebra tips. Se till att de gånger han sticker mot hindret så tar det bara längre tid innan han får hoppa... volter är superbra.

Att bara ha hinder och skritta runt utan att hoppa, och sen när han lugnat ner sig kan man hoppa.
Kan göra att hinder inte blir = hoppa.

har ägt han i 6 månader nu och vid provridningen så gick allt kanon och dom första månaderna .
han är lydig och lyssna jätte fint på hjälperna , men så fort han se ett hinder så bli han en helt annan häst...

Om det gick bra på provridningen och i början så borde det ha med din träning, balans eller upplägg att göra att det blivet problem.

Vad säger din hopptränare?

Vilka övningar får du göra?

Prata med säljaren som känner hästen.

Låt honom inte hoppa när han skenar mot hindret. Var konsekvent och traggla, traggla och traggla. Hoppa små plutthinder flera dagar i veckan. Var noga med lydnaden och ge dig inte.

vi ha testat allt , lagt volter och bommar ..
min tränare säger att hästar kan bli så ,av att inte tävla så mycket ..
hästen i säg ha tävlat mycket och ha gått banor på 140 och är väl utbildad ...

den jag köpte hästen av , vet inte så mycket om han , mera en det hon redovisade för mig vi köpet och provridningen , eftersom han är import från tyskland ..

Jag tycker att du ska prova att byta tränare, du måste försöka hitta någon som kan hjälpa dig att komma till rätta med erat problem.
Hur många gånger i veckan hopptränar du?
en idee kan vara att hoppa nått enstaka hinder varje dag bara för att avdramatisera det hela. Hästen kanske tycker att det är så himlans kul varje gång så han passar på att springa lite ;)

Jag håller med apocalypse, det är tidskrävande men det fungerar och som tidigare sagt för att avdramatisera det lite, hoppa lite plutthinder under dina markarbetspass. Om hästen i fråga är välutbildad kan du även göra så att du rider skänkelvikning halva diagonalen för att sedan fortsätta mot A eller C där du kan ha några bommar med ett hinder efter eller bara ett hinder, bra övning som för mig har fungerat då har dom liksom haft något annat att tänka på än bara "wow, ett hinder"

utifrån den principen jag beskrev kan man sen prova andra övningar med samma syfte. Jens fredricsons bok för unga ryttare har även en hel del bra övningar!

Lycka till! Sanna

kolla rygg och mun först tycker jag, hade en liknande häst skit jobbigt... men jag gjorde så att jag alltid hade ett hinder uppställt och när han gjorde något bra i markarbetet så tog vi vägen över hindret när vi ändå bytte övning. sen håller jag inte med dom som tycker att man ska vända bort från hindret för att få en lugnare häst, tror att man kan få en häst som forsätter vika av sedan då. det finns ett medel man kan ge dom som heter calmdown finns i välsorterade ridsportsbutiker, är ganska dyrt men kan vara värt det. mycket hjärngympa för honom i samband med hoppning typ cavaletti på båge, några studs tillbaka till cavalletti, volt, hinder osv osv så han inte bara ser ett hinder rakt fram och kan ge gärnet. lycka till:bump:

De flesta hästar som rusar mot hinder har problem med balansen. Då är det bra att travhoppa mycket så att hästan hinner med sig själv. Det kan vara så att man bara behöver göra så några veckor för att man sen kan rida på ett hinder i galopp igen. Man får dock hoppa lite lägre hinder när man travhoppar.

Om det är så att du inte har haft hästen så länge och den är välutbildad så kanske det är din balans som stör hästen och gör att den kommer i obalans.

Har du hoppat den regelbundet? ibland kan ett uppehåll i hoppningen på några veckor göra att de tappar balans och blir osäkra=rusar.

Det som fungerade på min häst var att rida på volt innan hindret tills hästen gick lugnt och fint, sedan hoppa hindret och efter hindret galoppera på volt tills den gick lugnt igen.
Hästen ska alltså förstå att det inte är hindret som arbetet, utan det är volterna före och efter som är det.
Att hoppa på detta sätt flera gånger i veckan gjorde att min inte exploderade av upphetsning varje gång han såg ett hinder.
Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka