Häst som satt i halsen

S

Stenmagi

Jag har en gammal ponny som satte i halsen nyss när han skulle äta sitt kraftfoder. Det rann ur kraftoder och vatten ur båda näsborrarna länge. Nu rinner det inte lika mycket. Vad ska jag göra? Ska jag bara låta det rinna ut? Han har aldrig satt i halsen innan och jag har aldrig varit med om att en häst gjort den innan heller.

Sv: Häst som satt i halsen

Håll koll, det kan bli foderstrupsförstoppning av det där!
Vad jag vet finns det inte så mycket du kan göra, förutom hålla koll och vara beredd med veterinärsamtal om det verkar krävas.
Hade en ponny som lätt fick foderstrupsförstoppning, hon var glupsk, slängde i sig maten, satte i halsen, och så var det "kört". Vi fick rådet att lägga stora stenar i krubban, som hon fick pilla runt med för att komma åt maten, på så vis kunde hon inte kasta i sig käket på tre sekunder!

Låt det komma ut genom näsan, det e det man vill att det ska göra när de satt i halsen (eftersom hästar inte kan kräka eller klökas)..
Verkar den sen bra och äter (lugnt) igen e det bra..

Ring veterinär om hästen inte är helt ok igen. Ett stopp, helt eller partiellt, kan snabbt skada matstrupen. Inget att leka med det där.

Min ponny mår bra nu. Fick tag i veterinären och hon sa "Ut och gå med han en stund så ska du se att han blir bra" och mycket riktigt så blev han bra av det. Himla tur! Lilla gubben.. 34 år i år.. inte lätt att tugga alla gånger!! :)

Fast det där är ju "skönt" att du skriver. Jag har en häst som lätt får foderstrupsförstoppning av grovfoder, framförallt om hon inte har druckit som hon ska.
Sist tog det ovanligt lång tid innan det löstes upp och då ringde jag jourveterinären som menade att upp mot en timme inte är någon fara så länge hästen är lugn..? Nu löste sig knuten bara några minuter efter att jag snackat med honom och min häst är uppenbarligen "van" vid det. Men det förvånade mig att han tog så lätt på det, stoppet hade suttit i i säkert 20 minuter när jag ringde.

Själv tycker jag att det är väldigt obehagligt, men enligt vet. så har de lättare för att få det om de en gång har fått foderstrupsförstoppning..?

De kan ha lättare att få igen problemet om de tidigare haft foderstrupsförstoppning, men det förutsätter att stoppet skadar matstupen så att den läkt samman med en strikturbildning, dvs en förträngning.

I de flesta fall löser det sig per av sig självt, men i de fall där det faktiskt behöver lösas bör det göras snarast. En timme och lugn häst tycker jag låter lite lojt, men visst - det funkar säkert i de flesta fall. Har man ett ordentligt stopp så finns dock risk för att det blir ett område med syrebrist i vävnaden vid stoppet och det kan vara fatalt.

Idag är min gamla gubbe som vanligt igen och fick i sig sin frukost utan några som helst problem! Han har aldrig haft foderstrupsförstoppning tidigare och jag hoppas att detta var första och sista gången.

Hästar som är väldigt glupska brukar få det lätt. Då är det bra om man lägger stora stenar i krubban så att de inte kan slänga i sig maten utan att de då får jobba lite med att flytta runt stenarna för att få fram maten. En annan bra grej är att låta hästen äta lite hö först innan man ger kraftfodret.

Men i mitt fall så handlar det inte om att ponnyn är glupsk utan om att han har dåliga tänder och förmodligen inte tuggade maten ordentligt innan han svalde och därmed satte i halsen.

uch kan de få foder förstoppning av dåliga tänder?!:o min gamla gubbe på 28år har hemska tänder och har hakar som gör att han knappt kan äta hö längre (vet har försökt raspa ner dem), och nu så har han fått för sig att det inte är gott att äta när maten är uppblött:(.
uch nej nu blir jag nojig, hoppas bara att han tuggar maten ordentligt i fortsättningen.

Äldre hästar med dåliga tänder bör väl helst äta kortklippt fint hö? Lucernhack? Samt blöt mat eller krossad havre tex? Eller vad rekommenderar ni som har haft äldre hästar med svårt att tugga?

Jag har fodrat med uppblött lusernpellets till de som mer elelr mindre varit tandlösa.
Falelr de ur på det får de faktiskt galoppera vidare.

jag har alfalfa/lucern till min 28åring, men min gubbe tycker inte om den alfalfan vi har nu från dodson &horrell, den vi hade innan från kraft tyckte han om. så när hästarna ätit upp denna säcken så får jag gå och köpa krafts.
jag har funderat på att köpa klippt gräs, har ni någon erfarenhet av det? gubben äter gräs ute i hagen bra, det är bara höselaget han inte äter.

hmm, känner att jag hade uppskattat en fodertråd för gamla hästar, så jag öppnar en sån i foder forumet nu^_^ alla hästar blir ju gamla nån gång och då behövs det lite foder tips.

Vad för kraftfoder får hästen? Jag skulle rekommendera att blöta upp allt foder ordentligt innan du fodrar hädanefter. Om du ger någon form av pellets så låt den svälla någon timme innan du fodrar.

Har ett föl som haft foderstrupsförstoppning i flera omgångar. Det viktiga är att en häst som har lätt för att få detta har möjlighet att hela tiden äta litegrann. Så som det är i naturen, mina föl går på lösdrift och har fri tillgång till hösilage. Sen ger jag fölet som haft foderstrupsförstoppning uppblött 1dl kraftrehab, 1 dl parafin olja och 1/2 dl linfrön som stått i vatten över natten(viktigt att det stått länge annars blir linfrön giftigt) Detta blandar jag till en gröt som han får äta varje morgon. I början hatade han det men har nu börjat gilla det. Och det bästa är att han nu har varit frisk sen jag började med denna diet!! Stort tack till Ale Djurklinik vars vetrinärer gett allt för att göra min lilla bäbis frisk!!

Blötlägg alltid kraftfoder med pellets större än 2 mm i diameter och ge om möjligt kraftfodret när hästen ätit hö och fått igång salivproduktionen.

Så undviker man foderstrupsförstoppning... :)

Vad för kraftfoder får hästen? Jag skulle rekommendera att blöta upp allt foder ordentligt innan du fodrar hädanefter. Om du ger någon form av pellets så låt den svälla någon timme innan du fodrar.

Jag har alltid gett han uppblött kraftfoder och han har aldrig haft problem med att äta sitt kraftfoder innan utan förmodligen åt han bara för fort denna gången.

Han får Lusern, Betfor och Fibergi Bas. Han äter sedan hösilage så gott han kan! Lusern hack (heter det Grass?) var ingen idé att ge så gamla hästar med så dåliga tänder enligt tandläkaren. Jag skulle bara kasta pengarna i sjön och jag lät honom äta det. De sväljer det bara helt.. tuggar det inte ordentligt.. så ingen idé att ge sådant.. uppblöt Lusern däremot är kanon!

Bara nyfiken, men varför kan inte vet ta ner hakarna? Man kan inte låta dem vara, de kan ju växa ytterligare och skapa stora sår i munnen, vilket gör tuggfunktionen ännu sämre. Hakarna bör nog slipas ner, inte raspas, av någon som är bra på tänder.

Det beror på att en gammal häst har så slitna tänder att man kan oftast inte ta mer på dem. Många tänder kan också vara lösa.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 500
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka