Häst som rymmer!?

Gullan86

Trådstartare
Min Islandshäst på under 130 har börjat rymma.

han har aldrig rymt innan i sitt liv men han har heller inte gått på lika effektvi bantning som nu heller:angel: han går alltså inte på bete utan går i nerbetad hage, där jag växlar mellan att ge han olika mängd hö och öppna upp staketet med att han några timmar får gå på bete.

men den här herrn kan ju äta hur mkt som helst så han nöjer sig inte.

vi har delvis fast stängsel och delvis plaststolp uppsatta de är på 145cm om jag inte minns fel men då har de räknat med spetsen i marken med lr?

jag har satt tråden högst upp och min lillskit till häst (b-ponny) HOPPAR över tråden:eek: vi har sett stora hål i marken efter staketet så han kan inte ha krypit under, han är livrädd för tråden han måste ha hoppat. det har skett 3 gånger nu.
och han rymmer alltid runt 4-5 på morgonen.

han är väl som hungrigast då.

han går just nu själv eftersom den andra hästen i stallet går i sjukhage.

han är van att gå själv och har aldrig haft problem med det innan så jag tror det är mest gräset som lockar.
för han rymde även när den andra hästen hade sin sjukhage inne i min hästs hage då de kunde hälsa på varandra osv.

han verkar bara rymma där plast stolpen är inte på det fasta staketet som jag nästan tror är lite lägre.

jäkla häst...inte kul att hitta han betandes vid asfalts vägen med rumpan rakt ut i trafiken...tur det är en lite väg iaf. men endå:crazy::eek::cry:

vad ska jag göra? ge upp och släppa han på bete?.

ev är det när han känner sig hungrig som han rymmmer så jag försöker ju balansera upp maten så han inte blir för hungrig men lite hungrig måste han ju va för att kunna gå ner i vikt....

han e fet om jag inte nämnde det....

vem sa att islandshästar inte kan hoppa? trodde inte att de iaf va möjligt att hoppa 140 stillastående för en häst på 126-129 i mkh??? för han har inte haft någon vidare satts.

Sv: Häst som rymmer!?

Jag hade nästan samma problem med min islandshäst!
Plaststolparna!

Han hoppade inte men kom på att man kunde stoppa huvuden under understa tråden och dra upp dem ur jorden.....Även om jag hade ett kanon strömaggregat.

Du kan inte sätta på honom en betesreducerare på dagen och ladda upp med mycket stråfoder på kvällen/natten?
Så känner han kanske att han får gå på "bete" mer.

Annars så tror jag att du får byta ut plaststolparna mot riktiga....

Har du bra el? Min löshoppar oxrar på 1-1,10 utan problem, matte har bara inte haft tillfälle eller viljan att höja mera. Men staketet håller han sig innanför.

Jag förstår iofs att din häst rymmer, det har ju varit mycket trassel med mat och mängd. Och mången god islandshäst reder sig själva ... ;) I det här fallet är rymningarna snarare ett uttryck för att han är hungrig, och bara bra staket kommer inte att hjälpa.

Jag hade nästan samma problem med min islandshäst!
Plaststolparna!

Han hoppade inte men kom på att man kunde stoppa huvuden under understa tråden och dra upp dem ur jorden.....Även om jag hade ett kanon strömaggregat.

Du kan inte sätta på honom en betesreducerare på dagen och ladda upp med mycket stråfoder på kvällen/natten?
Så känner han kanske att han får gå på "bete" mer.

Annars så tror jag att du får byta ut plaststolparna mot riktiga....

okej ja för det verkar som att det bara är plast stolparna som han hoppar över aldrig det fasta staketet.
han går i en stor fast hage men eftersom han bantas så har jag lixom gjort stora hagen mindre med plast stolp och utökar hela tiden lite genom att flytta plast stolpen.

ojdå det problemet låter nästan värre...men fick han inte ström i sej då?

min häst är livrädd för ström och skulle aldrig vilja peta på tråden inte ens när det inte är el i men han hoppar istället över.

första gången han rymde funkade inte strömmen.

andra och 3e gången och just nu då e de skitdålig ström i...råkar man peta på de har man tur att det ens är yttepytte stöm i så man ska kanske inte klandra honom för att han rymmer.

vi lyckas inte få ordentlig ström te det staketet.
men såfort han hör att det knäpper eller om det hade varit stark stöm på så hade han nog inte rymt så där har jag kanske redan lösningen haha...

vi ska snart flytta honom till ny hage och då är hagen jättestor med massa gräs så jag tror han ska få ha "munkorg" då men skall köpa en globus istället för den greeen guard fick han av sig.

så kan han gå med de andra hästarna i stora hagen på dagarna och sen på natten ev stå inne i box med hö(ska få tillgång till det nu har ingen box för tillfället men snart kanske).

och sen när det blivit lite mer nerbetat kanske han kan gå på en hel hage då men som är nerbetad. och utan hö.

Har du bra el? Min löshoppar oxrar på 1-1,10 utan problem, matte har bara inte haft tillfälle eller viljan att höja mera. Men staketet håller han sig innanför.

Jag förstår iofs att din häst rymmer, det har ju varit mycket trassel med mat och mängd. Och mången god islandshäst reder sig själva ... ;) I det här fallet är rymningarna snarare ett uttryck för att han är hungrig, och bara bra staket kommer inte att hjälpa.

nej det är ju det jag inte har....
så om det bara fixar sig så är det kanske inget problem egentligen ju.....men trodde inte att han skulle kunna hoppa så högt???

är det en islänning du har? jag har bara löshoppat han max 60-70 men det syns ju helt klart att han har en bra teknik sen har han rymt/hoppat över paddock staketet ett antal gånger när jag pressat honom där:angel: så han gillar att hoppa....haha..

ja han har rymt när han säger att han är hungrig men det jag menar är att hur skall man banta en häst utan att den ät ytte pytte lite hungrig. alltså att banta betyder ju ge mindre mat men så mkt mat att magen klarar sig.

för han skall ju inte äta för en häst på 400kg om han egentligen skall väga 300 (ex nu bara).
så då kan jag ju inte ge han mat för 400kg utan måste ge mat för 300kg och väger han då närmare 400 så vill han såklart ha mat för det men så börjar jag ge för 300 såklart han blir hungrig....
eller tänker jag fel?

Det första som slog mig är att han har gått under tråden. Det är inte helt ovanligt (bland annat Stelpa som jag rider ibland gör så, jag har även stött på flera som har gjort så). Det synns inget på staketet osv, dem bara "kryper under", böjer ned huvudet och går under helt enkelt.

Faktum är ju att elen går som din egen puls, det kommer i impulser och har man tur och är snabb får man ingen stöt. Just därför att elen inte fungerade första gången han gjorde det får mig att tro att han kryper under, dessutom blir ju betet på andra sidan en väldigt felaktig "belöning" när han väl har rymmt (men det är det ju svårt att göra något åt).

Att han skulle vara väldigt respektfull mot tråden skulle inte jag tro skulle kunna hindra honom från att krypa under. Många av de hästar jag har träffat som har krypit under har haft respekt (vissa väldigt stor) mot eltråden, men det gröna på andra sidan lockar för mycket.

Hur högt sitter din lägsta tråd?
Att han rymmer just vid plaststolparna kanske har att göra med att dem lättare ger vika och "regleras" mer än riktiga när han kryper under.

kl

många hästar med mycket man har förmågan att krypa under utan att få sig stötar. Så om det är en islänning med fluffig man så är det inte så konstigt.

Det första som slog mig är att han har gått under tråden. Det är inte helt ovanligt (bland annat Stelpa som jag rider ibland gör så, jag har även stött på flera som har gjort så). Det synns inget på staketet osv, dem bara "kryper under", böjer ned huvudet och går under helt enkelt.

Faktum är ju att elen går som din egen puls, det kommer i impulser och har man tur och är snabb får man ingen stöt. Just därför att elen inte fungerade första gången han gjorde det får mig att tro att han kryper under, dessutom blir ju betet på andra sidan en väldigt felaktig "belöning" när han väl har rymmt (men det är det ju svårt att göra något åt).

Att han skulle vara väldigt respektfull mot tråden skulle inte jag tro skulle kunna hindra honom från att krypa under. Många av de hästar jag har träffat som har krypit under har haft respekt (vissa väldigt stor) mot eltråden, men det gröna på andra sidan lockar för mycket.

Hur högt sitter din lägsta tråd?
Att han rymmer just vid plaststolparna kanske har att göra med att dem lättare ger vika och "regleras" mer än riktiga när han kryper under.

ja jag tänkte först att han måste ju ha gått under tråden för så högt trodde jag inte han skulle hoppa. har ju sett han hoppa ur paddocken och den e ju rätt hög med men trodde endå inte.

MEN anledningen till att jag vet att han hoppat över är att vi gick runt hela staketet och kollade och såg att på ett ställe syntes det att han på utsidan av staketet landat mkt hård, staketet sitter i en backe och neranför backen är det lixom brantare så han landande ju ennu djupare så att säga.
och där han landat var det ett jättestor hål/hovavtryck i marken där man såg att de måste varit mkt kraft för att skapa ett så djupt hål de kan ju inte ha blitt av att han bara sprang under.

eller?.

sen har jag försökt få han att gå under en tråd en gång och han totalvägrade så jag försökte inte tvinga han mer för jag kom då på att de e ju osmart att lära dem det...så jag tror han måste ha hoppat förstår inte hur han gjort annars.

han har ju mkt man men tråden sitter väldigt spänd med så han hade ju behövt lyfta hela stolparna för att komma under.
tråden sitter inte jättelångt ner men den sitter lixom normalt och om man försöker lyfta på den är den spänd och som sagt i så fall måste han ha lyft hela stolparna men de satt väldigt stabilt i marken fortfarande....

Jag tror ändå att han kröp under.

De hästar som jag sett krypa under (jag har alltså sett det med egna ögon) har böjt ned huvudet, tagit ned det under tråden och helt enkelt sprungit under. Dem är ju inte dumma, utan skyndar sig förstås (så fort dem har böjt ned huvudet och kommer i kontakt med staketet springer dem), detta sker inte i godan ro, utan det blir som en rivstart så fort tråden kommer på ryggen/rumpan (vilket skulle kunna vara märket).

Att stolparna skulle lyftas stämmer inte heller, oavsett hur spänd tråden är. Vi har "kostängsel" (dvs. "ståltråd") till vissa av våra hagar, det spänns med en grej som gör att det spänns ordentligt (alltså blir det bra mycket mer spännt än vad man kan lyckas med genom att bara dra "vanlig" eltråd spänd), men hästarna lyckas rymma iaf, utan att stolparna dras upp ur marken (detta har jag också sett med egna ögon).

Inte är dem så dumma att dem går under när man ber dem om det heller.

Inatt var en av "våra" flockar på rymmen (7 hästar), och nu står dem visserligen i en annan hage eftersom staketet till hagen dem rymde ur inte har hunnit bli kollat än (flera hektar stor hage), men flera i den flocken har förmåga att krypa under så det skulle inte förvåna mig om staketet är helt, och dem helt enkelt har krupit under. Tilläggas ska väl att dem gick ut i den hagen i onsdags, och att staketet blev kontrollerat och fixat förra helgen.

Skulle jag vara du skulle jag helt enkelt sätta upp en till tråd, mellan marken och den nu lägsta tråden :)

Håller med. Hästar är skickligare än man tror. Jag hade en arab en gång som var runt 150 i mkh hon kröp under tråden så dom kan allt!

vi hade ochså en islandshäst i stallet som tyckte gräset var grönare utanför hagen.
vi satte på honom en grimma med koppartrådar som stack upp mellan öronen så att han skulle få en stöt när han kröp under tråden.

Jag skulle skaffa en Green-Guard betesmask och släppa honom med de andra hästarna. Då kommer han inte få i sig så himla mycket men det tar lång tid att äta vilket är positivt för hästen som behöver äta länge. Dessutom får han sällskap och går på normalt med gräs så han 'tror' han är i himlen ;)

Ponnyn i vårt stall blev överlycklig när han släpptes från en liten egen hage ut på betet med de andra, fast med mask på. Det funkar skitbra rent ut sagt och han har inte ökat i omfång, snarare minskat om magen.

Håller med Brandybus. Tror inte han hoppade utan kröp under och rivstartade, därav märkena i marken. Typ såhär:
19724642.jpg

HAHA, fick du se på någongång hästen kröp under? reaktion? :rofl:

HAHA, fick du se på någongång hästen kröp under? reaktion? :rofl:

Min hingst gör de, även om elen är på och de är bra aggregat.. tro mej :rofl: har stött i den en hel del.. =(

trästolpar och allt.. först hoppade han över och när han märkte att han drog med sig 50 % att all tråd + isolatorer. så började han krypa mellan den översta och mittentråden ( har tre trådar)
han gör de mitt framför ögonen på mig :grin:
för att gräset är grönare på andra sidan :p
även om han har fullsmockat med gräs.. xD..

nej, jag undrade om orientalkatten hade sett sin häst rymma någon mer gång efter att de satt på koppartråden mellan öronen, och hur hästen isåfall reagerade på det ;)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: Stereo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama