Häst som rullar fast

A

anni0001

Jag vet inte var jag ska lägga denna tråd, chansar här...

När mitt sto var ca ett år rullade hon fast i sin box men lyckades sprattla sig loss på egen hand och har bekanta vars häst har rullat fast ett antal gånger.

Hur i hela fridens dagar får man loss dem???? När stoet hade rullat fast så hade hon ju lagt sig för nära boxväggen så när hon rullade över mot väggen så fastnade hon med hovarna mot väggen. Då hade man ju behövd dra henne mer mot mitten så att säga... men det kändes som ett högriskprojekt med tanke på hur mycket hon vevade och sparkade :confused:

Hur gör man?! kan ju vara bra att ha en hint ifall det händer igen o hon inte kommer loss själv:eek:

Sv: Häst som rullar fast

Var med om ett sto som rullade fast i stallet här hemma. Hon rullade dock så att det var precis på gränsen till att det gick att rulla över, men ändå inte, så hon var alltså för mycket vinklad mot väggen för att själv kunna ta fart och rulla loss, men för lite för att kunna resa sig från det hållet. Så där satt hon och jag sprang fort som en panikslagen gnu hela vägen hem eftersom jag inte hade någon telefon, inte visste vad jag skulle göra (Var 14 då..) och det enda jag visste var att jag behövde hjälp.
Som tur var hade hon täcke, det vi gjorde för att få loss henne var rent ut sagt livsfarligt, men men. Två personer tog tag i kryssgjordarna under magen, samt i benen, och försökte med gemensam styrka hjälpa hästen att rulla tillbaka, medan en stoppade in halm och små halmbalar mellan hästen och väggen så mycket det gick. Tillslut blev ju vinkeln högre och då gick det att med lite fart att rulla tillbaka hästen och fort som attan hoppa utom räckhåll - det hela slutade lyckligt. :idea:

Så ja, detta var väl ett farligt alternativ, men det funkade för oss!

Min rullade fast för ett tag sen. Rullade alltså över för nära väggen, och kom inte ner med benen för att ställa sig, och fick inte kraft att rulla tillbaka:crazy: Han låg väldigt stilla, men jag vågade ändå inte in bland benen.

Jag ringde grannen, som är en duktig hästkille, han slog ett rep runt ena bakbenet och drog framåt, mot magen liksom, så hästen fick fram benet tillräckligt för att kunna sparka sig loss. Men då får man vara beredd och flytta sig snabbt... Allt gick bra, utom skon som hakade i fönstergallret när han sparkade uppåt, och drogs av. Kunde gått mycket värre...

Men min häst rullar sig gärna när han fått ny torv, eller när han kommer in och det regnar ute så han är blöt.

Hade en ponny för några år sen som gjorde samma sak, och lyckades sparka upp och fastna med hoven i fönstergallret (som har avstånd enligt alla byggregler) men gallret är öppningsbart, så det lossnade från fästet så benet fick en annan vinkel och lossnade. Jäkla tur.

Man är två personer om man kan.

Lägger ett grimskaft om vardera av de undre benen och sen backar man och drar allt vad man kan så att hästen rullar upp på rygg och sen får man kasta sig undan för då brukar benen komma snabbt och hästen rullar över åt andra hållet.

Har vänt på ett antal hästar på detta sätt.
Går att vara ensam också och ha två rep själv, men det krävs ju lite styrka då.

Jag har dragit ensam, med ett rep runt ena hasen. Alla hästar jag gjort det på har förstått att jag velat hjälpa och legat helt still och låtit mig sätta dit repet, även mitt årsföl förstod det. Sen när jag börjat dra lite har de förstått vad det gått ut på och hjälpt till utan att bli panikslagna.

Skulle de ha blivit det eller inte hjälpt till själva hade jag aldrig fortsatt eller klarat det på egen hand.

Min ponny fastnade sådär för många år sen. Vi tog två longeringslinor runt benen som låg underst och drog försiktigt. Var rätt bra att ha longeringslinor för då kan man stå på avstånd.

Ett tips är ju att ha lite högre kanter om du har bädd till exempel.. har du inte bädd så försök att lägga spån ändå på sidorna runt om i boxen så det blir lite högre. Då blir det lite svårare för dom att rulla så dom fastnar och fastnar dom så blir det iallafall lite enklare att få loss dom.

Ett tips är ju att ha lite högre kanter om du har bädd till exempel.. har du inte bädd så försök att lägga spån ändå på sidorna runt om i boxen så det blir lite högre. Då blir det lite svårare för dom att rulla så dom fastnar och fastnar dom så blir det iallafall lite enklare att få loss dom.
Inte bara lite högre kanter, utan det behövs ganska så höga kanter för att det ska göra någon skillnad.

Sen kan man även ha en sparkplanka som går horisontellt efter boxväggen så att hästen kan få fäste med hoven på väggen och sparka loss sig.

Vi hade två små åringar som rullade fast så gott som VARENDA KVÄLL i ett halvårs tid. När de kommit in från hagen var det ju så sköööööönt att rulla och eftersom de var två små klantputtar så rullade de fast.

Första gångerna var det bökigt, då var de rätt panikslagna och vevade rätt friskt när vi lade grimskaft runt benen på dem och vände dem.

Efter en tid var den mer envetna av de två (han som faktiskt rullade fast varenda dag) så van att han blev farlig för att han inte ens slog innan vi upptäckt honom. En ny kvällsrutin blev att släcka det ena stallet och sedan gå till det andra och dra loss Blixten innan man släckte även där :D Han liksom bara låg där och väntade på att vi skulle komma... det var ju skönt för riskerna med att dra loss honom var inte så stora just eftersom han låg så stilla men samtidigt var man ju livrädd att någon skulle glömma att kolla till honom en kväll :eek:

Jag fasar ständigt för risken att min 900 kgs klumpeduns ska göra samma sak... det var ju en sak att få loss små kallblodstravarungar en annan sak att dra loss en shire!

Förebygg!
Sätt upp träribbor på väggarna så får hästen fäste att själv ta sig upp.
då behöver den inte ligga hela natten innan räddningen kommer.

Jag hade missat en liten bit vid vattenkoppen o då fastnade min stora ett par gånger.

Drog med longerlina i samma sidas ben- tung häst.

Hästar har en benägenhet att lägga sig vid en vägg även om boxen är stor.

Jag behövde inte ha så stora kanter på sidorna faktiskt. Räckte med någon decimeter högre. Han rullade runt ibland men han fastnade inte. Han blev liksom inte fastkilad när han gjorde det utan kunde komma tillbaka runt själv.

Jag har också dragit loss en häst ett par gånger. Jag la repet mellan frambenen och under halsen och drog bakåt eller vi drog bakåt, det var fler i stallet annars hade det nog inte gått så hästen kom lite längre ut från väggen. Fördelen är då att man står bakom hästen utom räckhåll för benen. Det räckte dessa två gånger med att flytta hästen drygt en decimeter så fick hon utrymme nog att ta sig upp själv

Beroende på hur de ligger har jag vid något tillfälle fått lägga ett rep runt halsen så långt ner mot bogen som möjligt och dragit ut framdelen från väggen i en cirkel runt bakdelen, om ni förstår. Hästen låg mot yttevägg och det var helt omöjligt att få något rep runt benen, men ovanstående sätt fungerade fint. Den fick tillräckligt med plats att resa sig på frambenen och sen skjuta i från med bak.

Jag har än så länge alltid lyckats med att rulla dom själv med ett rep/grimskaft runt fram resp bakbenen. Ganska långa rep så man får mer styrka samt kommer en bit ifrån. Oftast är dom ju ganska lugna och låter en hjälpa till.

En del hästar är tyvärr överjävliga på att rulla fast hur mycket man än försöker förebygga. Jag har ett sådant sto. Hon får gå på lösdrift men så fort man tar in henne på box ska det rullas o ha sig och hon verkar inte ha nån koll på det där med boxväggar :grin: Sedan ligger hon där o glor på mig o väntar på att jag ska göra nåt :devil:

Jag tycker det låter otroligt farligt att arbeta kring hästens ben för att få fast diverse rep och dyl. Även om hästen är lugn för tillfället så finns det inget som säger att den plötsligt får för sig att göra ett nytt försök och då är man ivägen för hårda hovar. :crazy:

De fastrullningar jag varit med om så har jag alltid (har för det mesta varit själv vid dessa tillfällen) tagit ett bra tag om manen för att få ut hästen en bit ifrån väggen. Har inte krävts så många dec innan hästarna i fråga kunnat tagit sig upp för egen maskin.

Ger man sig på att rulla över hästen så får man ju verkligen vara snabb att förflytta sig ut ut boxen. Tycker risken att bli skadad är på tok för stor!

OT men...
Och jag har en märr som blir gigantiskt stor när hon är dräktig. Hon har strandat en gång i hagen när hon lagt sig i motlut (!) och två gånger i boxen. I hagen var vi fyra man som baxade upp henne och hon var helt lugn hela tiden, det var som att hon kände att vi skulle hjälpa henne. Samma sak i boxen, hon aktade sig nästan för oss i all sin klumpighet när hon väl kände stödet och kunde häva sig upp.
Den märren står nu alltid med sand i botten av bädden på boxen, fick tips om det här!

Tja jag har inte påstått att det är ofarligt. :grin: Men ibland har man liksom inget val. Jag har aldrig kunnat dra en häst från väggen genom att dra i manen.... Och ska jag ha upp dom måste jag ju liksom göra det som behövs. Men långa rep, longerlina eller liknande är rätt säkert i själva rullmomentet eftersom man kommer långt ifrån hästen. Kruxet är att få dit dom.

Jag har också varit med om när brandkåren fick dra upp en häst som fastnat på rygg i ett dike. Samma metod där och inte ens dom hade något säkrare sätt att göra det på utan det var bara att få dit snörena genom mannakraft och sedan dra/lyfta.

KL
beroende på hur de ligger så drar jag ut dem i svansen elelr rullar över dem i benen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästvård Min puckade häst lägger sig alltid ner och rullar runt i boxen. Helt ok men puckot lägger sig så nära boxväggen så att det är risk att...
2
Svar
28
· Visningar
8 638
Senast: Lazio
·
Hästvård igår kväll när jag skulle ge hästarna natt hö vid kl 8- halv 9, så möttes jag av en hemsk syn. då min häst sparkar i boxen så har hon...
Svar
10
· Visningar
2 158
Senast: Buck
·
Hästvård Häromkvällen hittade jag min häst fastrullad i boxen. Har lagt vall i det hörnet då jag misstänkt att han gjort det fler gånger. Nu...
Svar
5
· Visningar
3 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka