Häst som river på tävling

I

Icch

Hej, jag har probelm med min häst som river på tävling. Han river inprincip aldrig hemma på träning, men så fort vi kommer ut på tävling blir han oförsiktig och river med hovarna. Han har bra tempo, kommer rätt på hindrena men lyfter inte på fötterna, utan touchar bommen men hoven, så den faller..

Har någon något tips på vad man kan göra? Känns lite svårt att veta vad man ska göra när han inte river på träning..:/

Sv: Häst som river på tävling

Det kanske är du som spänner dig eller blir nervös och gör nått litet fel då o då...??

Har samma "problem" med min pålle ,som obland river något utav de sista hindrena..
Men jag har kommit underfund med att det är helt mitt fel!:o

Då jag som oftast slappnar av mer i slutet av banan ifall allt gått bra, och självklart gör ju wille de då också, och blir mer oförsiktig..

Så försök att vara fokuserad hela tiden och verkligen rida för kung och fosterland!:bump:

Var kritisk - mot dig själv!

Låt någon filma dig på träning och tävling, jämför sedan filmerna och se om du kan hitta skillnader i hur du rider, tempo, hästens agerande osv.

Även om man inte tror det själv så påverkas ridningen när man inte är på hemmaplan.

/Timsetim

Har samma "problem" med min pålle ,som obland river något utav de sista hindrena..
Men jag har kommit underfund med att det är helt mitt fel!:o

Då jag som oftast slappnar av mer i slutet av banan ifall allt gått bra, och självklart gör ju wille de då också, och blir mer oförsiktig..

Så försök att vara fokuserad hela tiden och verkligen rida för kung och fosterland!:bump:

Jag fick ett bra tips en gång och det var att lägga till två hinder efter målgång. Alltså, skulle jag hoppa 10 språng så tänkte jag 12 språng. Det gjorde att när jag hoppade sista hindret så var hjärnan fortfarande inställd på en fortsättning. Mycket lättare att hålla skärpan och inte "sluta rida" i slutet av banan.:)

/Timsetim

Hej, jag har probelm med min häst som river på tävling. Han river inprincip aldrig hemma på träning, men så fort vi kommer ut på tävling blir han oförsiktig och river med hovarna. Han har bra tempo, kommer rätt på hindrena men lyfter inte på fötterna, utan touchar bommen men hoven, så den faller..

Har någon något tips på vad man kan göra? Känns lite svårt att veta vad man ska göra när han inte river på träning..:/

kläm skänklarna i hästen och håll om precis i hela språnget, då drar den förhoppningsvis upp hovarna de där sista centimetrarna åxå :idea:

skulle tro att det beror på dej.
du blir förmodligen nervös och rider på ett annat sätt än på träningen.
Filma träning o tävling och jämför.

samt tänk som timsetim.. sista hindret är mållinjen. man slappnar inte av före mållinjen.

lycka till

Att hästen river på tävling kan också bero på att den är spännd och gärna distraheras av annat. Är det likadant på frammridningen? Lite rutin kanske skulle hjälpa er att fokusera mera:idea: ? lycka till! :)

Om han river i slutet av banan kan det bero på att hästen har fått mjölksyra.. Öva mycket studs hemma så tränar du upp det. :idea:

Som många har sagt tidigare så tror jag inte att det är ponnyns/hästens fel utan att du spänner dig, kanske rider mer genom handen o inte för skänkeln, rider "dåliga" vägar så du kommer på lite för flacka språng m.m. Anledningarna kan vara många. Jag har istället problemet att mina ponnyer/hästar stannar eller tittar till på hinder för att jag inte har dom för skänkeln, då kommer alla felen. Det är tufft att inse det i början, men ju snabbare man gör det, ju snabbare kan du göra nåt åt problemet.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 146
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka