Häst som reser sig i protest

Kellie

Trådstartare
Några tips om utrustning eller knep för att få ett 2-årigt varmblod att sluta resa sig?
Väl inkörd utan problem, tidigare fin att sela på både inne i stall och ute på stallplan. Mkt tömkörd och jobbad med från marken under lång tid, och sedan joggat med vagn under vintern. Varit lättlärd, klok och vi har tagit det väldigt lugnt.
Men har nu börjat resa sig i protest när hon "ser spöken" i varenda buske, även vid tömkörning och vägrar gå framåt. Manar man på henne framåt, reser hon sig rakt upp och slänger sig handlöst bakåt. Jobbar vi på ridbanan där det inte finns mkt att titta på går det bra, men så fort hon ska ut på vägen börjar hon krångla igen.

Har inte ännu provat resgjord, men fungerar dessa på ston, och hur kan man fästa dem om man tömkör?
(Vill inte sätta på vagn igen innan hon slutat med dessa dumheter, efter som skaderisken är så stor om hon går omkull med den, vilket hon gjorde första gången.)

Några idéer, erfarenheter?

Sv: Häst som reser sig i protest

En resgjord hindrar hästen från att resa sig med vagn, det e ju en rem som sitter under magen fastspänd i vagnen. Som en slag gjord, fast åt andra hållet. Så det fungerar inte när man töm kör.

Vet inte vad man ska rekomendera så här över nätet när man inte sett hästen. Men möjligen en springrem... så att hästen inte kan få upp huvet och resa sig, eller annars en rejäl klapp i rumpan före den reser sig så den inte får chansen!

Vi har springrem på, men hon är tillräckligt stark för att ta sig upp ändå:(
Kanske får vi prova med vagnen på ändå.... och en resgjord.
Har du testat, är det omöjligt att komma upp eller kan de forcera den också?

Vi har springrem på, men hon är tillräckligt stark för att ta sig upp ändå:(
Kanske får vi prova med vagnen på ändå.... och en resgjord.
Har du testat, är det omöjligt att komma upp eller kan de forcera den också?
Sluta tömkör och kör hästen varje dag....ordentligt. Ingen skritt under kör turen bara trav.
Kör samma tur varje gång så hon lär sig rutten.Resgjord och smäll med tömmen varje gång hon reser sig, och ryt ordentligt med rösten. Det är rena rama dumheterna som lätt blir livsfarliga om de inte bryts NU.
gulan

Kor framat hela tiden och inte fjanta runt med att sta still lange sjalv och liknande.
Nar hon vill resa sig rappa at henne ordentligt. Det ar battre att hon hoppar framat an att hon reser sig. Det kommer ta ett tag att fa ordning pa men framat, framat, framat!

En resgjord som sitter ordentligt hindrar dem inte från att lätta från marken, men hindrar att komma upp ordentligt. Det ger precis som slag gjorden kusken en chans att hinna parera.

Om det här inte grundar sig i något som gör att hästen känner obehag av att bli körd, ex hälta, munnen eller annat så håller jag på det gulan skrev.
Annars är att ta hjälp att få ur hästen det här att rekomendera. Kan man inte reda det själv så tar hästen snabbt över!

Tack alla!
Ja, det mesta har vi nog provat, men kanske dags att ta vagnen iallafall.
Reser gör hon som sagt oavsett, rakt upp på bakbenen och faller åt sidan eller bakåt i backen. Går om kull med andra ord. Får prova att spänna springremmen kortare då.

Det är rena dumheter NU, men grundar sig efter att hon blev prejats av vägen i vintras av en bilist som inte förstod att han skulle backa till mötes platsen med sin bil vid ett trångt möte pga snövallar, istället för hon med vagnen... Han slog av motorn mitt i vägen, och när kusken hoppade ur speedcarten för att be honom backa, då startar han motorn och kör rakt emot dem..... Hästen får givetvis panik och försöker vända mot stallet,, men fastnar i snön i diket, när hon ska runt och får kämpa sig upp fast i vagnen, med bilisten som samtidigt tränger sig förbi. Hon har tränats för att gå på vägen liksom alla våra andra hästar redan som föl, och är inte ens efter denna händelse rädd för bilar, utan mer den situationen att det blev trångt.)

Vi kollade henne genast på plats några synliga tramp efter brodden, men beslutade att hon skulle gå sin runda ändå, just för att inte skrämma upp henne och få problem med vagnen. Det gick ostadigt men till slut lugnade hon ner sig och gick bra.
Dagen efter reste hon sig vid selningen ( har varit totalt okomplicerad innan, den mest lättlärda, kloka och intresserade häst vi haft men känslig på alla vis) och slog omkull både sig och min man som tränar henne, slog hysteriskt mot vagnen, aldrig gjort innan alls. Sparkade upp ett sår rakt över hasleden, samt armen på honom, och både blev konvalescenter i 4 veckor pga sina skador som nu är läkta. I övrigt är hon frisk och genomgången. Påbörjade arbete med henne igen efter det. Och nu vill hon inte.

Meningen var att hon skulle till lämnas till proffstränare inför premie, men känns lönlöst att lämna in henne nu, utan att ha löst problemet. Däremot funderar vi på att försöka hyra en box, för att få tillgång till bättre träningsmöjligheter, då vi inte kan göra som Gulan, föreslog pga varierat underlag, samt att vi bor på ett berg, dvs väldigt mycket backar, och gårdar att passera och att hålla trav hela tiden slingan fungerar inte. Däremot går vi samma tur med henne sedan detta hände.

Och ja... vi har provat med tömmen också det kan jag lova. Och visst vinner vi tillslut och får henne att gå framåt, men problemet är inte löst, för hon går upp ett par ggr innan det.

Jag hade tänkt tvärs om. Lämnat hästen i träning hos väl vald tränare. Ny miljö och nya rutiner kan räcka för att bryta mönstret.

Ingen dum tanke alls...
Hästen har väldigt många kvalitéer, vore synd om hon inte får chansen att plocka fram dem.
Jag tänkte mer på kostnaden och om någon vill ta emot en "krångel" dam, men det kanske är värt att prova.

Det låter som att det kan vara ett bra alternativ att lämna i träning nu. Ny miljö som sagt kan hjälpa, och där har de antagligen möjlighet att köra framåt.
Men det låter på din beskrivning som att ni skulle backa bandet många steg bakåt, om hon visade sån ovilja dagen efter att hon reser sig redan när ni selade. Börja om som det va från noll.

Ja, vi måste kanske proritera om planen lite, ibland kostar det lite...

Vi har faktiskt gjort precis det du skriver :) Efter att hon visat sådan ovilja mot vagnen tog vi beslutet att göra om hela inkörningen från början och lite till.
Hon har förutom all tömkörning, miljöträning mm fått genomgå träning med att dra skaklar, förts på ena sidan sedan båda. Hon har också fått en träningskompis vid vissa tillfällen, vilket hon inte hade tidigare. Men det vi ser mest tydligt, är just att vår närmiljö inte är optimal för att träna unghästar i längre, mkt har förändrats här på kort tid. ( Trots att man bor på bondvischan :angel: )
Och vagnen är nog egentligen inte problemet utan det har blivit en negativ spiral av det hela, hon är egentligen inte ovillig alls, men har börjat med dessa "dumheter" när hon kände sig pressad, och kan nu inte sluta helt enkelt.
Man är inte så kaxig heller när hon slänger sig som hon gör heller, även om det absolut inte finns något ont i henne alls, men väldigt besvärligt för vi vill inte att någon ska skada sig, varken häst eller kusk eller medhjälpare.

Vi hade en som va lite så som hon.. (fast där hade det inte hänt något liknande) han bara började resa sig från ena dagen till den andra. Satte en springrem på så han inte kom upp... då gick det bättre, men inte bra. Så vi satte i vagn... med resgjord... och det gick bara några gånger så insåg han att det va lönlöst. Undrar om det kan vara när de kommer i den här slyngelåldern... de känner sig lite trygga och kan börja bete sig... funkade det en gång så fortsätter man...
Hoppas ni hittar en vettig lösning som kan fungera.
Kanske åka till tränaren ett par gånger och få hjälp att komma igång..

Är du säker på att det inte hänt nåt med henne ändå? Sånt som inte syns ? Ex nån ligamentskada, djupare muskelbristning t ex...? Eftersom hästen visade direkt sånt obehag av bara selen så i min värld skulle jag kolla upp henne med ex nån som har en värmekamera eller nån som är duktig på att känna ígenom hästar.

jag hade också kollat upp hästen först och främst.

Sedan tagit det lugnt. Vad händer om ni leder henne med vagnen på? Eller om ni har en annan häst med framför?

Hästen verkar ju tydligt rädd, nervös och osäker. Och det tror jag inte man löser genom att "rappa till den". Hästen måste bli trygg framför vagnen igen.

Hon är genomgången av vetrinär, (dock ej med värmekamera. ) Hon har haft en del problem med täta och små brunster i tid och otid från dec, men efter sin stora vårbrunst så har det stabiliserat sig och hon har mognat en del.
Men under den tiden har hon visat reaktion på att vara väldigt känslig i huden, killig på benen, ryser till om man borstar eller snuddar för lätt vid henne och är mkt irriterad av flugor etc. Hennes mamma var precis likadan.
Hon är just nu inne i en ny växtperiod, och kommer därför gås igenom av equiterapeut igen, när det klingat av. Vi fortsätter dock att hantera henne dagligen, och hon går både ensam och med sällskap, som moraliskt stöd i jobben, och det är ingen större skillnad. Just nu drar hon skaklar och har inget emot dem alls, men far i luften om hon "ser" något skrämmande. Går nu med bländare, har provat helstängt, men då går det lite för fort framåt, när man tömkör,( vill inte behöva gå och hålla tillbaka henne, när jag egentligen vill att hon ska gå framåt. :crazy:)
Hade tänkt sätta på vagnen igen denna vecka, men nu backar vi när vi märkt att hon växer.

Rädslan och osäkerheten är väldigt ambivalent och det är det som gör det hela så komplicerat. Hon har vissa dagar ett lite för stort självförtroende i många saker, en riktig diva. Andra dagar flyger hon i luften för en fågel.
Trots "protester" så visar hon arbetsvilja och får hon en vilodag så smäller det i boxdörren rejält, om vi bara tittar åt någon annan häst.
Hon påminner mig väldigt mkt om en del fullblod jag haft som sköthästar i tidigare år, skillnaden är väl att jag var en bättre ryttare än kusk:grin: och kunde hantera det hela bättre.( Men nu är det inte jag som tränar heller, är bara burkslav.)

Jag tror själv att hon fick ont när hon gick omkull vilket hon minns och att bli trängd och inte kunna fly ger en osäkerhet att gå i vagn som begränsar hennes flykt. Dock mår hon bra nu ( tror jag, även vetrinärer kan ha fel), men känns mer som vi har kört fast pga miljön är densamma och påminner henne om en pågående konflikt som hon inte riktigt själv längre förstår eller förmår att ta sig ur.
Som ettåring var hon underbar på alla vis att hantera om än krävande en riktig diva redan då, och vi har tagit det extremt lugnt med henne, kanske av den anledningen att vi inte har så många hästar, och därför vill ha en hållbar individ som vi kan ha roligt tillsammans med en längre tid. :) och att risken alltid finns att de skador mamman fick, kanske inte var miljörelaterade utan arvbara. Sådant kan vara hårfin skillnad ibland.

just onormala brunster kan ha med skador i slutet av ländryggen att göra, det har med hypofysen att göra (hormoner) det finns hästar med svåra brunster som blivit bra av att bli korrigerade just i det området.

Jag tror ändå att hästen har ont ( obehag) av händelsen, + att ni har det själva i bakhuvudet hela tiden och att hjälpa en häst med såna problem krävs det att man kan ge dom självförtroende att klara det och det tror jag är kört för eran del :)

Så jag skulle kolla igenom henne jätteordentligt och sedan skicka henne till nån som inte tänker som ni....även om det är jättebra för hästen att ha såna ägare som er som bryr er om henne så kan det stjälpa också att ha varit med när det händer såna saker.

Hster/djur lever för det mesta i nuet och det är oftast vi som drar historian bakåt...men när dom får skador som inte hinner läka ut efter händelser så tror jag att om relaterar till "olyckan" när skadan gör sig påmind..typ ...:D

Ja jag tror du har rätt. Vi får se vad gubben säger, vi har diskuterat det i veckan om vi kan hitta någon bra tränare som vi kan känna oss trygga med :)

Jag tycker också ni tänker för defensivt.

Det här med att inte sätta i vagn pga att hon växer är ett resonemang jag inte förstår? Okej att man inte kör långa joggingturer eller intervaller - men att sätta i vagn?
Det känns mer som det är en anledning för er att skjuta upp något som kanske kommer att bli jobbigt?

Now or never - lämna eller ta tjuren vid hornen.

Men jag är inne på samma linje som Martha, hon beter sig INTE normalt och att ha hormonella problem på vintern skulle jag absolut se som ett rätt allvarligt problem. :crazy:
Sök och sök och sök - jag tror det kommer fram något som veterinären inte hittat än.

Jo, jag tänkte så här.... Att om hon har en skada som vi inte hittar, och växer samtidigt är jag rädd för att vi ställer till med en större skada. Gillar inte att "famla i blindo" därför är jag också så frustererad över detta.

Om jag hade vetat att hon var helt ren och att det bara är dumheter, så skulle det vara lättare att vara hårdare mot henne. Ibland märks det att det är rena dumheter, och är då lättare att ta tag i rent känslomässigt, men ibland sätter grubblerierna in.......

Nu har vi kanske hittat något iallafall. Av en slump köpte vi hem lucern- hack (då vår foderleverantör rekommenderade det till vårt dräktiga sto, som inte vill äta sina lucernpellets,)
Tvååringen äter enligt utprovad foderstat groov 125 som kraftfoder, samt mineraler, betfor och analyserat hö (9,2 MJ energi extremt högt men inräknat i foderstaten.)
Till saken... vi provade att ge henne lucern hack och minskade ner på kraftfodret, och efter en vecka har vi en häst som är mer avslappnad inte lika spänd eller känslig vid beröring. (Vi jobbar alltid på förmiddagarna pga ljuset vintertid och eftermiddags-myggen sommartid, och har därför inte tänkt nämnvärt på varför hon inte är lika spänd på kvällen. )Har liksom trott att hon spänt sig pga situationen inför arbetet.... men känner nu att hon kanske har spänningar som då blir bättre efter att hon rört sig ute en hel dag. Varken vi eller vet. har sett någon som helst att anmärka på när hon rör sig, alltid sett fräsch ut)

(Kan också tillägga att mamman inte kunde äta havre, blev aggressiv av det, vilket inte Maya är men kanske är det ngn form av överkänslighet tänker jag, som ger muskelspänningar?)

Skulle därför nu boka thermografi innan vi tar ut EQ men nu visar det sig att hon vi har anlitat tidigare slutat med det. Någon som känner till någon som har kamera och åker ut, i Dalarna? Pm gärna isåfall, snälla....:)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 659
Senast: pews1972
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 477
Senast: ameo
·
Träning Hej! Jag har nyligen fått hem en stor 7 årig d-ponny (blandning varmblod/isis). Dels är han väldigt otränad och är nästintill omusklad...
Svar
15
· Visningar
2 345
Senast: hovtassfot
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025