häst som protesterar

R

Ruffa

Hej!
När jag försöker longera eller löslongera hästen, brukar han vända baken till och sedan kicka. Det måste ju vara ett tydligt tecken på att han inte respekterar mig tillräckligt. Så vad ska jag göra?
När jag arbetar honom i skritt eller leder honom är det inga problem, utan det är just då jag försöker få honom att trava eller galoppera.

Sv: häst som protesterar

Vara väldigt bestämd och inte låta honom protestera. När han gör så, gör vad som helst för att få honom att sluta. Det är verkligen inte respektabelt att han gör så.

Sv: häst som protesterar

Träna mycket ledarskapsövningar. Andledningen till att det bara föremokker i trav/galopp är förmodligen att han vill kunna skapa en bortförklaring som om det bara skulle vara en "buskick" för att han har överenergi eller nått. Så, mycket ledarskapsövningar och visa honom att du inte är den man bara kan köra runt med.

Liknande trådar

Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
15
· Visningar
1 317
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama