Häst som passar

S

SCAN

Vad gör man med en häst som passar i skritten?
driver man på så passar den snabbare, eller börjar trava.
Passar även i hagen.
Att rida över bommar hjälper men när bommarna är slut är det pass som gäller, detsamma gäller i skogen, den rättar sig över rötter/stenar ojämt lager, men så fort det blir slätt så är det pass som gäller

Sv: Häst som passar

Prova att rida lite skänkelvikning i dressyren.
Även skolor (öppna och sluta) kan hjälpa.
Överhuvudtaget försök rida hästen i så bärig form som möjligt och samtidigt avslappnat.
Lättare sagt än gjort! :(

Det kan vara svårt att bli av med passgången eftersom det verkar så befäst hos hästen.

ok jag ska böra med det i skritten och se om det hjälper.
tack för tipset :D

Så brukade hästen jag rider också göra. Hon passade så fort man ställde krav på henne. Så jag började rida bettlöst istället och bara tog det lungt. men det är väl olika på hästar. Iallafall så rider jag bettlöst nu och det funkar super!

Min häst (islänning i och för sig) skrittade nästan aldrig helt rent. Jag har jobbat massor med lösgörande övningar, så hon blivit mjukare och "böjligare" i kroppen och det har hjälpt massor! Fast på din häst kanske det inte beror på spändhet?

Vill inte skrämma upp dig.. men ibland kan det också vara tecken på att de har ont någonstans, de tar kortare steg med fram/bakben och därför ser det ut som pass..

Vårt gamla halvblod började passa i hagen och när man red och var allmänt ovillig. På röntgen konstaterades lösa benbitar båda fram, det blev första klass till Trapalanda för den damen... inte kul!

Men som sagt, vill inte skrämma dig, men det kan vara värt att kolla så inte hästen har ont eller är spänd någonstans.

Försök att få hästen uppmärksam på att det alltid ska hända något, när du rider ut kan du flytta den för skänkeln några steg, gör halvhalter, lite bågar över vägen mm, sånt som får den uppmärksam på dig och söker sig nedåt. =)

Det är till 99% mentaliteten =framåt, framåt! eller fysiskt att den är blockerad främst i ryggen. Kan också vara så att den KÄNNER sej blockerad för att man bromsar den eller att sadeln ligger och trycker/känns stel för hästen.

Så om du har kommit fram till orsaken utifrån det och utifrån hästen kan du först rätta till orsaken om det går och sen tänka på att diagonalisera skritten.
Om du lärt hästen att lyssna på ganska små hjälper (annars kan det rekommenderas att du gör det fr att ytterligare minska risken för den blockerade känslan) kan du ta en snabb men tydlig kramning i tygeln på den sidan som frambenet är i luften, sen den andra när andra frambenet är i luften och upprepa några gånger tills du märker lite skillnad i steget. Kramningarna (som KAN behövas göra väldigt tydligt till en början för att hästen ska reagera) främjar att gångarten blir mer diagonal just pga timingen. Gör du tvärtom dvs tar i tygeln på den sida som frambenet är i marken, då ska hästen stanna. Det betyder att den ska vila i steget.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
809
Senast: Nevermind
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 407
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama