Häst som nafsar

_Eulalia_

Trådstartare
Har köpt mig en jätte mysig liten shettiskille på 3år. En lugn och cool kille. Men det är ett litet problem. Han är väldigt nafsig av sig! När man minst anar det så får man sig ett nyp. När man promenerar med honom så går han och små pillar med läpparna på en för att sedan bita till ordenligt snabbt.
Har aldrig haft hästar med denna olat förut. Har ni några tips för att få honom att sluta? Handmatning är självklart uteslutet.

Sv: Häst som nafsar

Det enda är väl att visa att du inte accepterar det.
Höja rösten och markera med ett bestämt kroppspråk. Men det måste ske i princip samtidigt som han bestämt sig för att göra det, var vaksam och försök hindra honom INNAN han har nafsat dig, inte helt lätt, men det ger bäst resultat.
Och som du säger, ingen handmatning. :)

Har köpt mig en jätte mysig liten shettiskille på 3år. En lugn och cool kille. Men det är ett litet problem. Han är väldigt nafsig av sig! När man minst anar det så får man sig ett nyp. När man promenerar med honom så går han och små pillar med läpparna på en för att sedan bita till ordenligt snabbt.
Har aldrig haft hästar med denna olat förut. Har ni några tips för att få honom att sluta? Handmatning är självklart uteslutet.

Jag hade samma problem med min ungkille, och ingenting verkade funka. Jag försökte "bita tillbaka" på olika sätt men det blev bara ett lek för honom. Typ "kan jag nafsa henne och sen hinna undan innan hon nafsar tillbaka?" Det är ju så dom leker med varandra. Vad som funkade till slut var att, när jag ledde honom och han kom in för att nafsa (han fick inte pillra eller någonting), steg jag framför honom och gjorde min kroppspråk stor och arg och tvingade honom att backa några steg raskt. Han får *inte* vara nära mig om han inte ska sköta sig! Sen fortsätte vi som ingenting, tills han testade nafsa igen. Det här funkade jättebra för mig.

Haha... Förlåt att jag skrattar men har en liten på 3 år oxå. :grin: Är precis som din... Ska nafsa o hålla på ibland. Jag har gjort så att när han nafsar mej i händerna så säger jag bara ett snabbt "du" eller "hej" eller vadsom och höjt fingret snabbt, men ingen beröring... Sen har det hänt att han nafsat mej i knäveck och även rumpan. Då har jag gjort samma där. Ett snabbt ljud o snabbt vänt mej om så han reagerar. Funkar efter en stund o han slutar. Sen har jag oxå lärt honom att gå en bit ifrån mej när vi är ute o går. Han ska gå på samma sätt som om jag gick nära o leder. Han får inte gå före. Då koncentrerar han sig mycke mer o glömmer att nafsa... ;) Men man får ju inte glömma att dom oxå vill leka. Dom e ju bara 3... :rofl:

Hoppas det löser sig för dej :)

Även en liten häst ska ledarskapstränas. När han nafsar dig säger du nej och backar honom några steg. Vill han inte så blir det flera steg.

Han ska aldrig gå före dig med huvudet eller gå in genom en dörr före dig.

När du går med honom gå framför honom, stanna och backa mot honom med stora rörelser. Han ska lära sig att aldrig gå på dig utan vara uppmärksam vad du gör.

I början innan han fattar kan du få backa honom med handen eller snurra ett grinskaft framför honom. När han fattar kommer han när du stannar och backar aldrig vidröra dig för han backar undan.

Gå även mot rumpan så att han ska flytta den. innan han förstår petar du på honom lite.

Glöm aldrig att varje gång han nafsar eller biter visar han dig fingret. Man biter inte efter sin ledare hur ung man än är.

lycka till!

Funderar lite på en grej just när du säger det här med att en häst aldrig biter sin ledare. Han går med min ranghöga connemara i hagen och det är inget snack om vem som bestämmer där, han får snällt flytta undan från maten när min mara kommer osv. Ändå ser man ofta när dom springer omkring och busar att han biter honom, då kan det ju inte vara totalt förbjudet i hästvärlden heller att bita sin ledare?

Tränar mycket ledarskap och har gjort det med denna lilla också. Han lyssnar på allt annat och är lätthanterad förövrigt. Stannar när jag stannat, följer mig, osv. Det är just nafsandet jag inte får bort!:devil:

Men jag ska testa era tips här och sen gäller det väl bara att ha tålamod!:laugh:

Japp, tålamod är en dygd me dessa små som ju har rykte om sig att vara extra envisa ;) Men som jag ser det. Man har nästan aldrig tråkigt om man äger en liten busig shettis men givetvis får det inte gå till överdrift. Skriv gärna här hur det går för er...

Mvh Malin och Lilleman

Om man ser att en lågrangad häst busar och biter en ledare så är det enbart för att ledaren tillåter lek.

En annan situation en lågrangad häst biter en ledare är om den försöker klättra i rang och då brukar dom få stryk.

Då borde man ju även som mänsklig ledare få tillåta lek utan att det för den sakens skulle betyder att hästen "tar över". Dock gäller det ju att man är sjujäklarns duktig och ser skillnaden.:D och just lek i form av bett är ju inge vidare i vilket fall.:p

du kan alltid ha lite träning, gå in till honom när han står i sin box och när du märker att han går fram för att nafsa på t.ex. din hand säger du bestämmt ''nej'', dra inte undan handen, höj den heldre isåfall för om du tar undan handen eller själv vänder dig bort från honom ger det en ''ledar signal'' till honom (att han är den som bestämmer). För när t.ex. en i hög rang paserar en låg ovanligt nära går ofta den låga undan men om en låg rang paserar förnära en hög reagerar ofta den höga och säger till att han inte tillåter det och blir sur. Det måste du också göra, reagera och säga att du inte tillåter. För om du själv vänder dig är det samma sak som att väja undan för en ledare, men det är ju du som ska vara ledaren så då måste du förklara att du inte tillåter när han biter/nafsar dig

säga ''nej'' bestämmt, antagligen kommer han testa dig några gånger till för att försäkra sig om att du inte ger dig, fortsätt då att säga ''Nej'' högt och bestämmt, höj handen lite. Fortsätter han ändå gång på gång på gång så får du smätta till honom på mulen (inte slå, absolut inte slå, och inte hårt häller) bara så han känner att du menar allvar, men innan man säger ifrån med sådant kroppsspråk måste man ha varnat först, flera gången (genom att säga ''Nej'' så han förstår)

när han väl har insett att det inte är någon ide kommer han att skita i det och hitta något annat att sysselsätta sig med, upprepa detta varje gång han försöker nafsa.

Min islänning nafsade också ett tag (han är dock 8 år). Backade honom alltid vänligt men bestämt ett par steg varje gång han gjorde sådär. Efter ett tag slutade han helt eftersom att vi ständigt jobbar på kommunikationen och partnerskapet. Nu kan han busnafsa lite när vi är ute och går (öronen framåt och ett pip kan komma), men om jag ignorerar det eller flyttar honom ifrån mig slutar han direkt, men nyper jag tillbaka så fortsätter han. Ibland har det gått så långt att han börjat fäkta med frambenen, men så fort jag slutar eller markerar att han gått för långt avbryter han direkt. Även när jag börjar leken genom att nypa honom lite lätt i mungipan hänger han gärna på. Ibland vill inte heller han fortsätta så då slutar han bara och fortsätter gå.
Tycker det är trevligt när man kan leka på bådas villkor :)

(Kan ju tillägga att det handlar inte om hårda bett utan mest att han drar lite i vanten eller jackan)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker nog att man ibland inom hästvärlden glömmer bort att en unghäst ett barn. Precis som människobarn behöver hästbarn en konsekvent uppfostran.

Att bete sig rätt mot en unghäst betyder inte att man får lösningen, eller önskat beteende på en gång- för precis som ett barn tar det tid innan de blir "folk". Mitt sto har varit otroligt oral, dvs nafsig (barn har ju en oral fas så varför inte hästar- vi är ju alla däggdjur) av sig ända tills i somras, då blev hon fem år. Nu sker det aldrig att hon nafsar efter en människa- ändå har jag varit likandan mot henne hela tiden!

Så, man får inse att unghästar ofta är "pain in the ass", men med konsekvent uppfostran lär de sig till slut,vartefter de mognar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 607
Övr. Hund Jag har en 2 års powderpuff omplacering. Han har blivit vanvårdad i 2 olika hem innan mig. Det gör att han nu är rädd för människor och...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: purity_666
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 214
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama