häst som nafsar

A

anonym78

en häst jag sköter om så brukar ibland naffsa.
för det mesta smånaffsar han bara lite "snällt" typ försöker klia en eller så.
men ibland kan det bli lite farligare naffsningar och då säger jag ifrån.
jag vet inte om han gör det med flit eller i misstag.
men iaf, hur får man bort det?

Sv: häst som nafsar

Säkert många som tkr jag är en fruktansvärd människa nu men senast idag så högg min häst mig i axeln. Han gör så ibland när jag är ouppmärksam och går jämte. Jag gav honom inte riktigt en klapp på halsen och pratade snällt med honom ;) Jag vände mig snabbt som blixten om och drog grimskaftet över mulen på honom, samtidigt som jag vrålade lite. Sen höll han sig på avstånd, men nu är ju inte min häst speciellt känslig. Han är rätt skarp och imorn har han säkerligen glömt vad som hände idag ;) hade det däremot varit min andra så hade det lugnt räckt med att ryta till så hade han suttit i en trädtopp nånstans. Fast och andra sidan så skulle han aldrig få för sig att bitas heller. Men för det första så låt honom aldrig ens naffsa lite gulligt o snällt för om du inte säger till då så fattar han ju inte varför du blir arg när han väl biter hårt. Va konsekvent

"Han är rätt skarp och imorn har han säkerligen glömt vad som hände idag hade det däremot varit min andra så hade det lugnt räckt med att ryta till så hade han suttit i en trädtopp nånstans. " hahahhaa :rofl:

men tack för tipset. blir nog att klappa till han på mulen och ryta ordentligt i fortsättningen <:

Njae, klappa till på mulen vet jag inte om det är bästa sättet med risk för att hästen blir rädd om huvudet. Boxa till hästen på halsen istället, eller "bit" hästen på halsen med fingrarna.

Dessutom borde du vara mer konsekvent och säga till varje gång, om du nu vill få bort beteendet.

Lycka till

Min unghäst, 2 år, var hopplös med att bitas. Varje gång han nafsade eller försökte sätta tänderna i oss, så tassade vi till honom på nosen och sa till honom. Nu har han slutat bitas och nafsa.

Ett sätt som är effektivt för att få en häst att börja nafsa är att man ger godis och annat ur handen. Om man vill ge godis som belöning efter ridturen, så är det bäst att ge ur krubba eller hink. En klapp på halsen och ett vänligt ord funkar bra under arbetet.

Jag och en vän till mig hyrde två hästar förrförra sommaren. Båda var lite nafsiga (haflinger och arab/ardenner). Vi lärde dem att när vi skakade i grimskaftet så skulle de backa (nh).
1. Skaka repänden
2. Skaka mjukt
3. Skaka medel
4. Skaka kraftigt
(jag brukar byta till nästa steg efter 2 sekunder ungefär)
Hästarna lärde sig svara på signal 3 de första dagarna, efter en vecka på signal 2 och efter 3 veckor på signal 1.

När hästarna nafsade så skakade vi grimskaftet (steg 3). Det tog ca 3-4 dagar så hade hästarna slutat HELT, de nafsade oss inte mer under resten av hyrperioden (3 veckor). :idea:

Du kan "säga till" väldigt skarpt utan att röra hästen. Det är bara att "bli arg", blåsa upp sig och fräsa ifrån. Man behöver inte gapa och skrika för det heller. Jag skulle inte slå en häst varken på huvudet eller på halsen om jag inte hade riktigt goda skäl, och nafsning räknas inte in där.

Markera att du inte vill bli tuggad på, så slutar han. Det brukar bara vara en vana som hästen inte ens funderar på, den bara gör.

men det beror ju helt på hästen med, hade jag gjort så på min så hade han inte ens blinkat.

:) Precis. Man får prova sig fram. Det viktiga är att få en reaktion från hästen, att den tänker till - inte att det är en stor reaktion.

hej :) jag har haft samma problem som du med en häst, ger du hästen godis ur handen ? isf så sluta ge godis i handen lägg den i en hink eller i krubban eller direkt på marken och lås hästen ta upp den själv de funkar och efter ett tag så naffsAR dom inte längre.. om naffsar hur snällt de än är så säg till för dom ska förstå att det inte är okej ;)

Du kan "säga till" väldigt skarpt utan att röra hästen. Det är bara att "bli arg", blåsa upp sig och fräsa ifrån. Man behöver inte gapa och skrika för det heller. Jag skulle inte slå en häst varken på huvudet eller på halsen om jag inte hade riktigt goda skäl, och nafsning räknas inte in där.

Markera att du inte vill bli tuggad på, så slutar han. Det brukar bara vara en vana som hästen inte ens funderar på, den bara gör.

Hur tror du att hästar sins emellan löser en sån här sitution? om en häst nafsar/biter en annan så svarar dom med att sparka, inte talar dom snällt om att det här är inte acceptbelt. en människa kan aldrig lyckas slå en häst lika hårt som en annan häst slår, så varför mjäka med hästarna? Nu menar jag inte att vi ska stå o slå på dom, men en rejäl tillsägning klarar dom av

alltså, jag tror inte riktigt på det där med att "kan hästar så kan jag", för du varken ser ut eller luktrar som en häst, snarare motsattsen, och visst, många hästar går att smälla på till lydnad, andra biter det inte på. Om hästen nafsar så är länken i relationen bruten långt innan, eller så gör du något som hästen tycker är oehagligt. Visa respekt för hästen, den är ingen maskin som ska stå ut med precis allt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
794
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 703
Senast: Askur2017
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 095
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur