Häst som magrar av..

A

Andelain

Min häst har magrat och verkar tappa musklerna. Man ser ryggraden ganska tydligt och känner revbenen. Hon är däremot väldigt rund om buken. Har nyligen märkt att taglet i manen verkar lossna lätt.

Vad kan detta vara tecken på? Någon brist? Hon är D-ponny och äter ca 10-15 kg hö om dagen. Jag har gett henne extra tillskott på lusern men tycker inte att det har blivit någon skillnad...

Mår inte alls bra av att se henne såhär, så snälla hjälp mig md råd!

Sv: Häst som magrar av..

Är hästen avmaskad ? Behöver kanske en större dos ivomec ? !

har du kollat tänderna?? Ett tips om man inte vill avmaska för mycket är att köpa "kolla masken", det finns på t ex granngården...

Sen så rekomenderar jag lusern, jag gav det till min ponny när hon var mager förra vintern och det funkade jättebra på henne....det är väldigt proteinrikt!!

Hur gammal är hon ? När kollades hennes tänder?

Hej och tack för alla svar! Har ett träckpov på g så får se om det visar mask... Men är det bra att avmska nu mitt i vintern?

Proteinbrist tänkte jag också men höet är rikt på protein och hon har fri tillgång + lusern utan resultat. Kan det vara någon mineralbrist?
Ger inte henne något kraftfoder nu.

Tänderna har jag inte tänkt på, hon är 10 år. Ska be om hjälp för att kolla dem. Har ni tips på hur jag kan kolla själv också?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 598
Senast: Ajda
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 710
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 786
Senast: yamyam
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 642
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025