Häst som lösbajsar?

sjunga

Trådstartare
Jag hoppas att det här inte räknas som en enskild foderstat , då får en snäll moderator säga till.

Jo jag har har en ponny som lösbajsar. Men hon är absolut inte stressad eller vantrivs. Hon är nog den lugnaste hästen i stallet och är alltid pigg och glad. Men jag har funderat om det är fodret.:crazy:
Och jag tror det är havren. Men kan havren göra så att en ponny lösbajsar?

Jättetacksam för svar:D:bump:

Sv: Häst som lösbajsar?

Det bästa du kan göra är nog att sluta ge havre några veckor så att du hinner märka någon skillnad. Det tar ju ett tag innan man märker någon skillnad.

Blir det inte bättre så får du leta vidare, vilket inte är det lättaste. Men håll koll på vad hon äter, får han i sig tillräckligt TS och äter hon som han ska? Finns det något i hagen som kan göra det?

Om det inte är havren och du inte kan hitta något annat så kan du testa att ge jäst. Jag har gett det i 2 veckor nu och märker stor skillnad på min häst. Han hade ont i magen och var väldigt lös, fick medicin och blev bättre. Nu har han blivit mycket finare i magen när han ätit jäst.

Senast ändrad:

Jättebra tips:D !

Jo alltså jag har prövat både foderjäst (funkade inte) och Mag och tarm(funkade inte) Så:crazy: .

I hagen finns inget direkt att äta på eller gnaga på.

Kan man byta ut havre mot något annat foder? Eller alltså kan , kan men väll. Men ändå;)

Hmm, då är det alldeles säkert något den äter, antingen havren eller så har den hittat något i hagen. Finna ju massa träd, buskar, rötter och annat som man inte har en tanke på att det är farligt.

Klart du kan byta ut havren! :idea: Varför ger du havren idag? För att få upp energi? Då kan du ju byta ut den mot massa annat kraftfoder. Är det för att hästen ska bli lite piggare så finns det alldeles säkert något passande foder för det med, jag är tyvärr inte så insatt i den biten.
Så frågan är ju varför du ger havren och vad det är du vill få ut av att ge det. Då kan du nog hitta något annat alternativ.

Ett exempel på rakt arm, betfor är ju bra för magen, och det är ju också mycket energi i det, så det kan du säkert ersätta med om du vill få upp energin lite.

En bekant till mig hade en häst som var lös imagen vinter tid. Den hästen fodrades med hö. Den blev hjälp med Solid gold. Kanske värt att prova. Annars är det att utersluta havre en tid och se om det hjäper.

Hmm, då är det alldeles säkert något den äter, antingen havren eller så har den hittat något i hagen. Finna ju massa träd, buskar, rötter och annat som man inte har en tanke på att det är farligt.

Klart du kan byta ut havren! :idea: Varför ger du havren idag? För att få upp energi? Då kan du ju byta ut den mot massa annat kraftfoder. Är det för att hästen ska bli lite piggare så finns det alldeles säkert något passande foder för det med, jag är tyvärr inte så insatt i den biten.
Så frågan är ju varför du ger havren och vad det är du vill få ut av att ge det. Då kan du nog hitta något annat alternativ.

Ett exempel på rakt arm, betfor är ju bra för magen, och det är ju också mycket energi i det, så det kan du säkert ersätta med om du vill få upp energin lite.

Jo hon får havren för att förra ägaren hade det. Och då forsatte jag bara att ge deras foder. Hon får redan betfor xD

Det jag har funderat på är fibergi. Det verkar bra och många i mitt stall använder det. Jag vet , jag vet , det är havre i fibergi , men det är ju andra saker i också;D

Hm jag vet faktiskt inte om det är något speciellt hon har hittat i hagen. Ärligt talat så tror jag inte det för hon har lösbajsat sedan hon kom(för typ fem och en halv månad sedan) Med ett undantag. När hon gick på sommarbete lösbajsade hon inte. Hon fick äta gräs , lite hösilage på morgonen och på kvällen . Samt betfor och pyttelite havre. Och då var hon jättebra i magen. Så det är därför jag misstänker havren xD

Den vanligaste orsaken till att hästar blir dåliga i magen på vintern är dålig hygienisk kvalité på fodret. Ofta är det höet men det kan vara allt foder eller hanteringen av fodret som gör det.
Så titta över hur rutner runt hanteringen och även kvalitén på själva fodret. Kan t ex vara att det finns bakterier i krubban, att man fått ett dåligt parti när man köpt eller t ex att betfor som står i blöt hinner börja jäsa innan utfodringen.

Är allt som det ska när det gäller det så kan det vara FS-halt på grovfodret som gör det.

Hade jag varit du så skulle jag tagit bort havren helt, utan att ersätta det till en början. Märker du sedan att hon tappar i vikt eller blir slö så kan du hellre lägga till något annat då.
Det blir ju lätt att man ger "bara för att", men det kanske inte ens finns någon anledning. Många ger ju bara för att de alltid gjort det, utan att veta varför.

Får hon tillräckligt med TS? Det kanske kan vara något sånt som spökar också om hon var bra på betet. För jag gissar att hon hade fritt att äta då.
Om du kan så testa att höj TS och ta bort havren. Om du tar bort havren så får du ju några extra MJ att röra dig på, så då kan du nog höja grovfodergivan lite utan att MJ förändras och på så sätt få upp TS.:)

Hade jag varit du så skulle jag tagit bort havren helt, utan att ersätta det till en början. Märker du sedan att hon tappar i vikt eller blir slö så kan du hellre lägga till något annat då.
Det blir ju lätt att man ger "bara för att", men det kanske inte ens finns någon anledning. Många ger ju bara för att de alltid gjort det, utan att veta varför.

Får hon tillräckligt med TS? Det kanske kan vara något sånt som spökar också om hon var bra på betet. För jag gissar att hon hade fritt att äta då.
Om du kan så testa att höj TS och ta bort havren. Om du tar bort havren så får du ju några extra MJ att röra dig på, så då kan du nog höja grovfodergivan lite utan att MJ förändras och på så sätt få upp TS.:)

Förlåt , jag kan inte så mycket om foder så jag vet inte vad TS och MJ är :o

TS betyder torrsubstans och är ett mått på hur mkt grovfoder en häst får när man har dragit av vattnet (enkelt förklarat).

MJ står för megajoule och är enheten för energiinnehållet i fodret, i stället för enheten kJ eller kcal som vi mäter människomat i.

Inget att be om förlåtelse för. Jag är själv väldigt ny på det här. Började plöja igenom böcker i början av året. Om du vill läsa på lite så kan jag rekommendera Christina Plancks bok Hästens näringsbehov och utfodring. Väldigt bra bok som förklarar så att man faktiskt förstår (för mig krävdes det iofs lite hjälp att komma igång, men andra gången jag läste den så var allting glasklart. Men så är jag ganska trög när det gäller sånt här:angel:)

Lite vidare förklaring, eftersom du fick bra förklaring på vad det betyder av Forest Autumn. Hästar behöver äta i stort sett oavbrutet över nästan hela dygnet, eftersom de producerar syra som ska spjälka(eller smälta) maten. Om de inte har något i magen att arbeta med kan de få problem med magen.
Därför säger man att hästar har ett TS behov. Man brukar utgå från 1,5 kg TS/ 100 kg häst. Så om din häst väger 500 kg ska den ha 1,5x5 kg TS(500/100). Vilket blir 7.5 kg.

Om man ger ett för blött hö/silage eller om hästen inte får tillräckligt, så kan den få problem med magen, för att den inte har tillräckligt att arbeta med.

Hoppas det inte blev för flummigt. :o Det blir lätt så. Vill du läsa mer så kan jag varmt rekommendera boken.:laugh:

Hoppas du hittar vad som är fel med hästen så hon blir frisk.

Men om hästen fått havre förrut utan att vara lös i magen - vad är det då som får dig att tro att den helt plötsligt orsakar det?
Eller har du ökat havre givan extremt mycket?

Den troligaste orsaken är ju att hästen får för lite grovfoder. (kanske i kombination med för mkt havre/kraft)
Om den "inte direkt har något att tugga på i hagen" så kanske inte magen hålls igång som den borde.

Har hästen varit dålig i magen innan förresten? Du skrev att hästen lösbajsat sen hon kom till dig. Då kanske hon gjort det innan med, där hon stod förr?

Har du pratat med tidigare ägare?
Det finns tyvärr många hästar som har mindre störningar och krämpor utan att ägarna tänker så mycket på det, för att "de brukar ju bli lite lösa i magen emellanåt" tex.

Min kompis arab blev alltid jättelös i magen på hösten när dom stallades in igen efter betet. Hon provade hur mycket olika preparat för magen som helst, men inget hjälpte. Han stod inne på djursjukhus, men hittade inget fel på honom.
Nu är felet hittat och han är kanon i magen. Hon la höet i andra sidan boxen, så långt från vattenspannen som möjligt. Innan hade han höet vid vattnet, och doppade varenda hötuss i spannen. Nu dricker han bara när han är törstig.:laugh:

Hästen jag rider blir lös av att äta hösilage, men inte av hö.
Vad får din häst? Och vad har den ätit tidigare?

Hästen jag rider blir lös av att äta hösilage, men inte av hö.
Vad får din häst? Och vad har den ätit tidigare?

Ja min går på hösilage , men innan hon kom fick hon hö. Men sedan när hon kom blandade vi hö och hösilage för att hon skulle vänja sig vid hösilage:)

Fungerade hon bra på hö då? Kan vara värt att prova att byta tillbaka till hö i så fall!
Hoppas det löser sig! :)

Ett gammalt bonn-knep är att ge foderkalk.
B-vitamin, är åxå bra för matsmältningen för både människor och djur.
Blir hon inte bättre, utan bajsar löst och att avföringen luktar illa är det en god idé att kolla upp så att hon inte har magsår.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar