Häst som ligger på i skritten.

Widerberg

Trådstartare
Min älskade häst verkar gilla att leka tuffe-tuff-tåg när vi är på väg hem
från ridturerna. :smirk:
Det är nästan stört omöjligt att skritta på lång tygel, hon bara ökar
och ökar och till slut går hon otroligt snabbt.

Om man då tar i tyglarna så saktar hon ner, men hon kortar steget
något så extremt och trippar liksom fram.
Detta resulterar i att hon inte varvar ner det minsta, och oftast får vi
skritta runt i evigheter för att hon ska andas normalt och torka,
hon blir jättesvettig när hon ligger på såhär.

Vad tycker ni jag ska göra för att hålla henne lugn, och inte ha så
bråttom hem?

Sv: Häst som ligger på i skritten.

Har engentligen inget svar på din fråga,, men kanske det skulle vara värt ett försök att stanna henne helt när hon börjar tuffa på... Eller varför inte vända om och gå bortåt så hon blir lite "förvirrad", vem vet, hon kanske får tänka lite mer då på nästa steg och undra vad som ska hända... Men som sagt bara en en tanke från mig,, men jag vet hur jobbigt och svårt det kan vara, har haft en likadan förut;-)

Jag skulle försöka göra såhär; så fort hästen börjar trava eller trippa så gör halt, lugnt och sansat, stå kvar lugnt, tala lugnande, klappa, och låt inte hästen gå förrän den kan stå still lugnt på lång tygel, (gör inget om det dröjer flera minuter). Då skrittar du fram igen på lång tygel och börjar hästen stressa så gör halt igen och stå tills den kan stå lugnt på lång tygel.

Precis vad jag tänkte säga. Enda som har funkat för mig och mitt ånglok :banana: :bump: . Jag håller stenhårt på att man bara får skritta, om det sen går i 180, så länge det är skritt. Blir det det minsta trav eller taktaktigt, gör jag halt.

Får hon kraftfoder när hon kommer tillbaka från en ridtur??
Isåfall kan det bero på det......... :smirk:

Du har fått en hel del bra tips från inläggen ovan, prova med
något av dessa. Trägen vinner :D :D

Håller med. så länge det är SKRITT så skulle jag ingnorera ökningen av takten, däremot att trippa eller takta är inte tillåtet, då korrigerar man och tar tillbaks skritten.

det är svårt att få en häst som är spänd och taktar att slappna av genom förhållning/tillbakahållning, skapar oftast bara ytterligare spändhet, så därför skulle jag som sagt försöka acceptera så länge hästen fortfarande skrittar. med hopp om att energin minskar så småningom och hästen börjar slappna av mera "av sig själv".... om man själv är lugn och avslappnad ökar ju chansen....

Det beror på när jag rider, men oftast får hon.

Tack för svaren hörrni!Ska testa och se om det hjälper

känner igen det här.. får väl också ta åt mig av tipsen. :)

Liknande trådar

Ridning Hej. Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med. När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i...
Svar
11
· Visningar
1 969
Senast: Karoliten
·
Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 501
Senast: Lager
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 520
Senast: Linja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 401
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar