Häst som "kramas"

T

tussa

Min unghäst har börjat "krama" mig, dvs att han gärna lägger hela halsen runt mig när jag står vid bogen. Sen snusar han lite. Jag uppfattar inte detta som direkt provocerande, men vad säger ni? Är det en dominant handlig från hans sida? Eller kan det vara att han mest söker närhet? Han är väldigt social och beroende av fysisk kontakt, gärna från människor då hans hästkompis mest jagar bort honom. Jag vill inte gärna att han ska skrämma andra männniskor som inte är vana att bli omslingrade av en häst som börjar bli rättt stor...

Sv: Häst som "kramas"

Så gör gärna min pålle oxå!
Vi har inga problem i övrigt med ledarskap - faktiskt aldrig träffat nån som lyssnar bättre på kroppsspråk än han heller!:bow:

Så jag skulle bli förvånad om han anser sig vara dominant när han gör så.

Jag ser det som mys och gos två "vänner" emellan! :love:

Min gamla häst gjorde så en gång när en medryttare hade fått låna henne en sommar. När jag kom och hälsade på för att se hur hon hade så kramade pållan mig i hagen. :love: Kände mig så efterlängtad av kramen. :D

Va gulligt när jag tänker efter! :love: Tänk att han visar det så tydligt att han gillar dig!

våran hingst brukar göra så på mig när ja ska gosa me honom,o så brukar han stoppa ner mulen i min päls luva, så kan han stå o trycka med huvudet så ja trycks emot honom o så kramas vi:love:

Ja eller så om det är en hingst så vill han kanske betäcka sig med dig.. Har själv blivit (fastklämd) av några hngstar som gjort så, det är mysigt i början tills du märker att hästen är redo för att betäcka dig:P

Vilken mysig häst! du ska bara vara glad att hästen gör så, du är hans vän! :love:

lie skrev:
Ja eller så om det är en hingst så vill han kanske betäcka sig med dig.. Har själv blivit (fastklämd) av några hngstar som gjort så, det är mysigt i början tills du märker att hästen är redo för att betäcka dig:P

Just precis vad jag tänkte också. Om det är en unghäst, (hingst) så se upp. Nästa steg är att han börjar "prata kärvänligt" och sen försöka betäcka dej. Så förtjust i dej är han kanske:angel: Just "kramandet" har jag bara stött på hos hingstar och mycket sent kastrerade valacker. Jag tillåter det inte.
En vän blev nerslagen av en "gullig hingst" när han efter kramandet ville betäcka henne. Hon fick revben avstampade.

Det ska vara på dina villkor. Den får inte bli påträngande.
Min stora sitter gärna i knät.
den är oxå bekväm. Visar mig vart den vill bli kliad.
Kompisen biter den ofta efter en stunds kliande.

Så har alltid min häst också gjort. Jag brukar säga att han blir tillfälligt en boa constrictor, för jag kommer inte loss alla ggr! :D
Men de ggr han "håller kvar" är de ggr jag börjar skratta, vill jag inte eller inte har tid med gos, då är det bara att mjukt putta undan hans huvud, då flyttar han det.

Och glöm att det är ngn sorts dominanshandling från hästens sida, för min häst är STENHÅRD i psyket, en riktig tuffing! Inte sagt av bara mig, även många andra. Hade min häst inte varit väluppfostrad, då hade han varit skapligt läskig att hantera! Så hade han med det beteendet velat "platta till mig" med att göra så, då hade jag inte kunnat hatera honom längre.
Jag är helt säker på att det bara är ett sätt att gosa! Min pålle kommer dessutom nästan i trance med slutna ögon när jag jollrar och kliar på honom när han gör så! :D

Ja, jag har läst om "stokramar", att ston gör så med sina föl. Min häst är visserligen valack, men han är ganska hingstig i sitt beteende, och det var därför jag blev lite tveksam. Inte för att han verkar vilja betäcka mig annars (hoppas jag verkligen!!!), så jag tänker att han mest vill gosa. Har jag dessutom jacka med luddig huva som han kan ha mulen i, ja då blir det nästan FÖR mysigt...
Självklart har jag världens härligaste hästar!!

Nä precis det gör jävligt ont med ett framben som kan komma hux flux.. Nä det där med att kramas undviker jag helst. Även om det känns gulligt så är det inte så kul att ha en 500 kilos häst över sig...

Hände en gång när jag var mindre och gick in i hagen till en av våra valacker och just den dan var han så gosig i hagen , stod och blåste mig i ansiktet och (kramade mig) Sen tycker jag att han blir lite väl flåsig så jag tittar under magen och ser världens gigant svaja fram å tillbacka, kan tilläga att jag drog ur hagen illa kvickt:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?