Häst som "knixar"/niger med benet vid vila...

Sammet

Trådstartare
Har en ny häst (4 årig islandshäst.) som vid vila/avslappning knixar/niger till med ena (höger) karpalleden (sk framknät).
Ser ut som om han skulle snubbla till, men han står still och alla hovar är stilla i backen. Det är som om han tappar knät för en sekund.
Detta har hänt vid flera tillfällen när han stått och vilat/slappnat av och jag själv stått framför honom och sett det tydligt. Hästen är aldrig riden eller belastad och belastas inte under själva knixandet heller.
Jag har inte sett något när hästen sprungit omkring i hagen och lekt.

Är detta något som bör kollas upp?`:confused:

(jag har tidigare skrivit en liknande tråd som jag itne kan hitta, och misstänker att den övht inte kom upp pga strul med nätet, men om tråden kommit upp så ta gärna bort denna).

Sv: Häst som "knixar"/niger med benet vid vila...

Låter som lite problem med patella, brukar lösa sig när hästen musklar på sig. Under tiden kan man hjälpa detta till rätta med att ge hästen möjlighet till mycket rörelser i kuperad terräng gärna sto hage i flock som rör sig mycket. Eller så tar man med hästen som handhäst när man rider, och på det sättet öka möjligheten till rörelse.

Fel ände... Det var ju carpus som vek sig? Inte bak? Det kan väl inte ha med varandra att göra på det sättet?

TS- har sett sederade hästar som gör så, den kanske sover/är rejält avslappnad och som du skriver "tappar" knät för en sekund. Tror inte du behöver vara orolig men fråga en veterinär om det känns som nåt är fel. Om det däremot börjar hända när den rör sig/är klarvaken så den nästan ramlar är nog en undersökning motiverad!

Låter som om han "hänger" i knäna... Om du trycker till i knävecken så viker sig knät.

Min häst gör likadant och jag har frågat flera vetrinärer om detta och ingen har tyckt att det är något att bry sig om!

Min gamla häst kan göra så när hon sover tungt stående.. Ibland har hon säckat ihop på knä och då vaknat till och sett ut som 'vad hände?'
Tror helt enkelt att hästen liksom slappnar av lite för mycket.

*delvis kl*

Tack för alla svaren.

Det kommer att komma en vet. till ett närliggande stall som ahr med sig röntgenutrustning så jag funderar på att röntga så får vi se, bara så det inte är något. Troligast inte alls nödvändigt men kan vara värt det.

Hej.

Mitt vblsto kan inte "låsa" sitt högra framknä, om man knackar på baksidan viker sig knäet/benet.
Dock så gör hon inte som din häst.
Hon rids som vanligt, dock är jag rekommenderad att inte hoppa med henne.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 322
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Hästen lyckades med 'något' i hagen i mitten av mars, och lyckades skapa sig fina sår på sina ben (VF och HB), inte varit synbart halt...
2
Svar
20
· Visningar
3 346
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka