Häst som kissar blod

Jois

Trådstartare
Har ett stycke häst som kissar blod, kom på det av en händelse och vet därför inte hur länge detta pågått.
Hans allmäntillstånd är som vanligt go och glad och han verkar inte ha ont när han kissar. Vet va ute och tog urin samt blodprov som inte visade på någon infektion, däremot är det ganska mkt blod i.
Undrar om någon har varit med om detta innan och vad det möjligen kan vara...
Givetvis har jag bokat in oss på klinik, men de har ju även andra att ta hand om... :(
 
Sv: Häst som kissar blod

Det kan vara urinsten. Förekommer på häst också. Min kompis sto kissade blod. Hon hade en stor urinsten. Som en valnöt. Plockades ut.
 
Sv: Häst som kissar blod

Urinsten är ganska vanligt på valacker. Försöker han kissa ofta? Det är också ett vanligt symtom på urinsten.
 
Sv: Häst som kissar blod

Quinn skrev:
Det kan vara urinsten. Förekommer på häst också. Min kompis sto kissade blod. Hon hade en stor urinsten. Som en valnöt. Plockades ut.

Som en valnöt:eek: aj... det måste ha gjort jäkligt ont. Tur att dom fick bort den i alla fall.
 
Sv: Häst som kissar blod

Ämelie skrev:
Är du säker på att det är blod? hästkiss kan vara väldigt rött emellan åt!
Eftersom ett urinprov tagits så kan man ju lätt se om urinen innhåller blod
 
Sv: Häst som kissar blod

Kelda skrev:
Urinsten är ganska vanligt på valacker. Försöker han kissa ofta? Det är också ett vanligt symtom på urinsten.

Ja han kissar ofta, trodde ju från början att det va urinvägsinfektion men iom att det inte visar någon infektionsbild på urin- och blodprov så är det ju inte det..

Vad gör åt det då? Spolning, laser, operation?

Vill mest bara veta lite vad jag kan ha framför mig... :crazy:
 
Sv: Häst som kissar blod

Hejsan. Jag hade ett sto som förra våren/sommaren också kissade rött, riktigt illrött, typ som blod. i början även när hon inte ansträngde sig, men sedsn försvann det och gick över till att bara bli när vi hade ridit (vid hårdare ansträgning) min häst hade precis då stått som rygg och bakbensskadad. Vad jag fick för alternativ var: muskelenzym som läckte ut,något med njurar (njursvikt) samt livmoder, känsliga slemhinnor som spricker, att hon hade ätit någon giftig växt, cancer,inflammationer i kroppen, ja allt möjligt. alla prover togs för diverse saker, hon gick igenom en gyn.undersökning, ingen hittade något. Sedan kom jag i kontakt med en tjej som hade en häst med diagos PSSM (tror jag?) och då blir hästarna omusklade, kan kissa rött, blir stela, svårt att böja/ställa sig i något varv. PSSM är tydligen någon sjukdom som gör att musklerna och kroppen inte tål vanligt foder, tex.havre, korn, betfor eller melass. Så man sätter hästen på´en diet av lusern, olja e-vitamin och hö. Min häst fortsatta kissa rött ett tag, sedan slutade hon. Nu har jag inte sett en antydning till att kissa rött. :banana:
Lycka till med din häst iaf!
 
Sv: Häst som kissar blod

Jois skrev:
Har ett stycke häst som kissar blod, kom på det av en händelse och vet därför inte hur länge detta pågått.
Hans allmäntillstånd är som vanligt go och glad och han verkar inte ha ont när han kissar. Vet va ute och tog urin samt blodprov som inte visade på någon infektion, däremot är det ganska mkt blod i.
Undrar om någon har varit med om detta innan och vad det möjligen kan vara...
Givetvis har jag bokat in oss på klinik, men de har ju även andra att ta hand om... :(

Tänkte bara berätta att min mamma hade problem med sin NSV som kissade blod. Veterinär var ute och tog prover men det var "inget fel..." Det kunde vara urinsten men som inte var tillräckligt stor för att opereras ut utan skulle komma ut av sig själv...

MEN! Hon fick tips av en homeopat att mineraler man ger som har "grus eller sandkonsistens" kan ställa till problem för valacker/hingstar i form av urin/njursten. Hon bytte till en mineral som är i pulverform istället och problemet har inte kommit tillbaks, även om han kissar mörkt om han druckit lite.

Kan vara ett tips.....? Lycka till! Tala om hur det går!!
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 796
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 347
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp