häst som kastar av och vill inte gå frammåt.

H

hundar2

Jag har en jätte fin häst som är importerad för ca 2 månader sen. Han är riden och jag har ridit på honom men problemet ligger i att när jag har suttit upp så kan han vissa dagar inte vilja gå frammåt, kommer inte ett steg... smackar jag så skuter han rygg o kan sparka som en tok andra dagar går det jätte bra Och då är han lättriden och frammåt, förslag på hur man gör men en sån häst?? Vänta? Gå på?? har prövat det men det tycks inte fungera inte idag iaf :confused: glad för tips.
 
Sv: häst som kastar av och vill inte gå frammåt.

Hejsan!
Det är ju svårt att säga vad det beror på.. Hur gammal är din häst? Kan det vara så att han börjar känna sig hemma i sin nya miljö och nu testar ledarskapsfrågan?
Har själv en importerad häst som jag haft en månad och jag märker att han gärna vill testa sin och min position i ledarskapet.
Själv är jag ganska bestämd med att visa var skåpet ska stå (utan att vara elak och hård)
Jag personligen tror på att visa dem (hästarna) att det är jag som är ledaren i "flocken" samtidigt som jag ger väldigt mycket beröm när de gjort eller tänkt "rätt" sak.
Vet inte om det är svar på dina funderingar men ville dela med mig av mina erfarenheter.
 
Sv: häst som kastar av och vill inte gå frammåt.

Han har varit sån senad han kom, har blivit bättre men vissa dagar så är vi tillbaka till att han vill kasta av mig igen, han är 5 år.
 
Sv: häst som kastar av och vill inte gå frammåt.

Det kan finnas två svar på den frågan!
1 att hästen har ont någon stans!! ofta är det där problemet ligger ofta i ryggen men kan även sitta i knän och/eller leder, som oftast kommer från ryggen!
2 att den testar dig! för att se vart du står i rang! hästar behöver en flockledare!! alltid, oavsätt vad! om han själv anser sig vara ledare kan det bli till stor fara för dig! då kommer han att testa dig. om han går emot dig, försök att inte bli sur eller rädd. fortsätt att gå på honom, men bara med mjuka hjälper så att han inte känner att du hotar honom, kom ihåg de skall fortfarande gå fram för små hjälper! om han börjar resa sig så dra i ena tygeln åt sidan så att han måste vända, dra tygeln neråt ej bakåt, !!!! om det inte hjälper så ta ett kort spö och slå honom mellan öronen! ett slag kan räcka. men då måste du göra det i samma sekund som han reser sig!! en annan sak är att så fort han fjantar sig så vänd honom för ex höger tygeln ett par steg och fortsätt med det tills han går ett steg fram beröm då. fortsätt tills han ger sig , han kommer då tro att han har vunnit.

men mitt först tips till dig är att söka upp veterinär. be dom röntga.! mvh amanda :bump:
 
Sv: häst som kastar av och vill inte gå frammåt.

Hur mycket vet du om vad hästen gjort innan? Ibland kan en "inriden" häst, beroende på vart den kommer ifrån, vara i princip bara sutten på. Han kanske helt enkelt är osäker på vad som förväntas av honom.

Mitt tips är att känna igenom ryggen på honom ev mha kiropraktor eller liknande. Därefter börja om från början med inridningen om det är nödvändigt.
 
Senast ändrad:
Sv: häst som kastar av och vill inte gå frammåt.

hade det varit min häst så hade det blivit ett klinikbesök för att utesluta smärta. ganska "klassisk" protest om det gör ont någon stans eller "tar i mot". i annat fall kan det ju bero på olat, han kanske inte fått lära sig att det ska vara roligt och att "bjuda" ärligt framåt. är det så så ta hjälp av någon duktig tränare som du trivs med ;)
lycka till ;)
 
Sv: häst som kastar av och vill inte gå frammåt.

Ge inte upp, ha inte för höga krav, var konsekvent i allt du gör, aktivera den när du rider på ett enkelt sätt: övergångar, serpentinbågar osv. och MYCKET beröm när den sköter sig bra. Om du misstänker att den har ont någonstans, åk till vet med den ist.
 
Sv: häst som kastar av och vill inte gå frammåt.

Vill inte vara pessimist men jag har MYCKET dåliga erfarenheter av importerade hästar. Jag hade omgående tagit mig till klinik för en ordentlig genomgång av hela hästen, inklusive röntgen. Har du redan gjort detta vid köp, vilket man bör göra med importerade hästar, är det ledarskapsfrågan som kvarstår. Då är det bara att bita ihop och börja från början.
Lycka till!
 
Sv: häst som kastar av och vill inte gå frammåt.

Sadeltvång? Sadel som inte passar? Kissing spines eller annat sjukligt ryggproblem?
 
Sv: häst som kastar av och vill inte gå frammåt.

Mitt sto var sån i början. Hon testade mig ganska så rejält i början; stegrade sig och gick bara till speciella punkter. Jag gav mig aldrig och till sist så segrade jag.. :angel:

Det kan ju vara så att han testar dig eller så kan det ju vara så att han har ont någonstans. Så fort en häst reagerar på sådant sätt så kan det bero på obehag och det ska kollas upp. Kvickt. innan det blir värre.

Se även över utrustningen. Tänkt på att du har någon speciell utrustning vid dessa tillfällena då h*n håller på?

Lycka till!
 
Sv: häst som kastar av och vill inte gå frammåt.

Hästen har inte sadeltvång eller verkar ha problem med sadeln på nåt sätt?
Låter precis som min häst som både testade mej och dessutom INTE tyckte om att man spände gjorden för hårt i början. Då flög hon i luften i stället för att gå framåt när man bad henne efter att man hoppat upp.
Skulle försöka att rida barbacka eller att hoppa upp från en pall och med ganska lös gjord i början alternativ spänna upp gjorden när hästen börjar tjafsa. Min erfarenhet är även att det är bra att ha en resårgjord då den kan ge efter lite om hästen spänner och blåser upp sig.
Bra kan vara att låta häten gå lite med sadeln och gjorden spänd innan man hoppar upp då det annars lätt kan bli lite för mycket på en gång.
 
Sv: häst som kastar av och vill inte gå frammåt.

Min kompis häst var så i början ungefär. Hon tog ut en horsemanchip (stavning?) tjej, och hon sa att det var för att hästen var osäker och att hästen och kompisen skulle lära känna varandra bättre. Men det var ju hon det iofs.
 
Sv: häst som kastar av och vill inte gå frammåt.

Jag har precis samma problem men med ett 6-årigt islandssto! Var ute senast idag pch hade då sällskap av ägaren som körde en annan islänning. Helt plötsligt så va det stopp, det va som om man dragit en osynlig linje i backen. Använde jag skänklarna så är hennes sätt o komma undan uppåt allltså bocka eller stegra sig. Men jag gav mig inte och om hon blev för "studsig" så styrde jag in henne i skogen så hon fick "annat o tänka på". Det funkade skapligt. Hon gick framåt in i skogen. Sen vände jag tillbaka henne igen o ut på vägen men där va det stopp! Tack o lov:bow: så vann jag kampen den här gången och hon gick efter kasnke 20 minuter framåt. Men sen va det samma sak kanske 100 meter bort.Där stog vi dock bara ca 1 min. Sen gick vi kanske 100 meter igen för att igen stanna och krångla. Den andra islänningen fortsatte första gången hon stannade. Jag tyckte det va bättre att han inte va i vägen och tänkte att hon kanske gick villigare fram om han försvann eftersom han är ledaren i flocken. Men efter ett tag så kom dom tillbaka på hemvägen o det började tyvärr bli mörkt så vi gick med dom hemåt så det lev som en seger för henne!!:( , men jag hade inget val! Någon som har någe mer tips!!??
 
Sv: häst som kastar av och vill inte gå frammåt.


Vaddå Holländare :confused: Skulle det vara typiskt för holländska hästar? Jag har ridit ut tillsammans med en travare och en Holsteinare (tyskimporterad) som betett sig på liknande sätt. Men såväl mitt svenska halvblod, min tyska ridponny OCH min holländska häst (som kom till Sverige i våras) går alldeles utmärkt att rida ut ensamma på. Jag tror det har mer med individen att göra än nationaliteten om jag ska va ärlig. Ibland kan det löna sig att vara ganska bestämd (såvida inte hästen har ont förstås). Förekom hästen så fort den inte tänker framåt och belöna framstegen förstås.
 
Sv: häst som kastar av och vill inte gå frammåt.

Det har med att göra att jag sett ett rätt stort antal hästar importerade från holland bete sig på det viset - vissa dagar kanonfina, käcka och trevliga. Nästa dag som förbytta, stegrar och tokar sig. Oftast är dom fulla med inflammationer och förslitningar, dom använder hästarna lite annorlunda i Holland ser du ;)
 
Sv: häst som kastar av och vill inte gå frammåt.

Sadeltvång? Sadel som inte passar? Kissing spines eller annat sjukligt ryggproblem?

Tror på detta. Om hästen inte har ont av någon annan anledning skulle jag kolla om sadeln ligger fram över bogbladen (ska ligga bakom).
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 500
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 112
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 666
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp