Häst som itne vill tävla på gräs?!

M

MakeMyDay

Har varit ute på 3 grästävlingar med min häst i år och det har hänt samma sak alla ggr. Hon fegar ur o blir väldigt "sjåpig". Kastar sig framför hinderna, reser sig på bakbenen och är allmänt okontaktbar. Slår med hoven enr i marken, är förbannad liksom.
Någon som har liknande erfarenheter?
Det enda jag kan koppla samman med hennes beteende´ är gräset. Vi har varit ute på några grustävlingar o även tävlat inomhus och då kommer inte alls dessa betende´n. Där går hon som en klocka.
Kanske har hon tidigare gått omkull på gräs?!
Förra tävlingen kom vi till hinder nr 2, sen låg hinder nr 3 vid utgången o då börjar hon med att bjuda på hindret sen kasta sig åt sidan i sista sekund & till slut resa sig, jag försöker trycka fram henne o även lägga spöet på halsen, men sen kommer explosionen när hon reser sig rakt upp-HÖGT. Och då försöker jag mest fokusera mig på att vi inte ska välta, så högt upp går hon. Jag väntar tills hon kommit ner o gör en ny anridning o då händer samma sak.
Tänkte nu jag skulle ta hjälp av ett proffs som kan hjälpa mig att få ordning på henne på banan.
Känns som det bara är djävulskap alltihopa men jag vet inte hur jag ska ta mig igenom det o vill inte att det ska bli ännu mer invant än vad det redan är.
Det jag undrar är om någon annan varit med om liknande, eller vad ni tror det kan vara?
Hon är broddad som hon ska o har inte ont nånstans. Vi tränar varje vecka o då visas det inga sådana här tendenser, förvisso är det på grus. Tack på förhand.
:confused::confused::confused:

Sv: Häst som itne vill tävla på gräs?!

kan du inte försöka träna henne på gräs och rida mycket på gräs.
så att h*n får självförtroende på gräs, rid över bommar, hoppa småhinder.
bara positiv ridning på gräs, sen kan du ju brodda henne ordentligt, långa broddar, boots så hon får känna att hon verkligen får fäste i gräset.

Har du tillräckkligt bra broddar då?
För om hästen inte får ordentligt grepp så får vissa hästar panik medans andra inte bryr sig nämnvärt.

Jag hade problem förut med min häst på gräs, visst hon hoppade felfritt men stog emot och jag fick verkligen rida för kung och fosterland. Min häst är ganska liten och nätt och henne hade jag broddat på redigt med ganska stora brodd, det visade sig att det var för stora brodd. Vi bytte till mindre och vips hade jag min häst tillbaks. Så mitt tips till dig är att kanske se över broddningen. Lycka till

Jag hade problem förut med min häst på gräs, visst hon hoppade felfritt men stog emot och jag fick verkligen rida för kung och fosterland. Min häst är ganska liten och nätt och henne hade jag broddat på redigt med ganska stora brodd, det visade sig att det var för stora brodd. Vi bytte till mindre och vips hade jag min häst tillbaks. Så mitt tips till dig är att kanske se över broddningen. Lycka till

Det är faktiskt inte helt ovanligt, är det lite hårdare i marken under gräset går ju inte brodden ner och det blir inte roligt att landa med för stora broddar då. Jag tävlar nästan alltid med isbroddar på gräs när det är hårt och torrt och bara en lite större storlek när det verkligen är lerigt. Min häst är oxå sådan som avskyr när det är hårt underlag och står gärna emot lite.

Det är faktiskt inte helt ovanligt, är det lite hårdare i marken under gräset går ju inte brodden ner och det blir inte roligt att landa med för stora broddar då. Jag tävlar nästan alltid med isbroddar på gräs när det är hårt och torrt och bara en lite större storlek när det verkligen är lerigt. Min häst är oxå sådan som avskyr när det är hårt underlag och står gärna emot lite.

Jag har prövat med både de långa broddarna, de korta och nu sist- de spetsiga. Ingen skillnad. Fortfarande helt okontaktbar. Får försöka hitta nåt ställe man kan öva att rida på gräs. Finns inget i närheten o alla träningar är på grus..

Nu gjorde jag kanske er förvirrade. Har samma konto som Make My Day. Så det är rätt person som svarat ;)

Jag säger som de andra, träna på gräs och se över broddningen. Det är inte helt ovanligt med överbroddning, speciellt inte när det är torrt och hårt. Jag red i helgen med väl använda isbrodd och hade utmärkt grepp, hade samma när jag red terräng föra veckan = lagom grepp.

En annan ide kan också var att din häst är något markskygg på gräs!? Min kompis hade en häst som hade en blinkers på när hon hoppade på gräs. Hon hade en blinkers i form av ett stort ludd på nosgrimman.

Det är ju helt klart något som stör din häst och jag tror inte på att hästen är dum och i ditt fal verkar den ju inte ha ont heller eftersom den hoppar bra annars. Det ända jag kan tänka på om man relaterar till smärta är någon form av smärta i hov eller framben som märks på gräs pga av att det är betydligt stummare än grus, att hon inte vill landa.

Lycka till

Jag säger som de andra, träna på gräs och se över broddningen. Det är inte helt ovanligt med överbroddning, speciellt inte när det är torrt och hårt. Jag red i helgen med väl använda isbrodd och hade utmärkt grepp, hade samma när jag red terräng föra veckan = lagom grepp.

En annan ide kan också var att din häst är något markskygg på gräs!? Min kompis hade en häst som hade en blinkers på när hon hoppade på gräs. Hon hade en blinkers i form av ett stort ludd på nosgrimman.

Det är ju helt klart något som stör din häst och jag tror inte på att hästen är dum och i ditt fal verkar den ju inte ha ont heller eftersom den hoppar bra annars. Det ända jag kan tänka på om man relaterar till smärta är någon form av smärta i hov eller framben som märks på gräs pga av att det är betydligt stummare än grus, att hon inte vill landa.

Lycka till

Du menar att det skulle kunna hjälpa att ha ett stort ludd på nosgrimman för att hon inte ska se marken helt o hållet? Förstod inte riktigt. :confused:

En blinkers är något som används innom trav och galopp, de kan se utpå olika sätt men dess funktion är att begränsa hästens synfält nedåt. Fungerar på en del markskygga hästar. Tror att Mynta hade en sådan under en period, vet inte varför hon hade den.

Min kompis provade ALLT med sin häst som blev tittig, markskygg och spänd på gräs och det var det som fungerade. Hennes häst var inte lika istadig som din verkar vara. Istadighet kanske indikerar mer åt smärta vid tex landning pga det stumma underlaget.

En blinkers är något som används innom trav och galopp, de kan se utpå olika sätt men dess funktion är att begränsa hästens synfält nedåt. Fungerar på en del markskygga hästar. Tror att Mynta hade en sådan under en period, vet inte varför hon hade den.

Min kompis provade ALLT med sin häst som blev tittig, markskygg och spänd på gräs och det var det som fungerade. Hennes häst var inte lika istadig som din verkar vara. Istadighet kanske indikerar mer åt smärta vid tex landning pga det stumma underlaget.

Vilken sorts nosgrimma är det den passar? Går det bra med vilket ludd som eller det är någon speciell? O, isf vad heter den, finns det nåt ställe på nätet man kan beställa den på?

För många år sedan red jag en häst som helt enkelt vägrade ut sig på något av de första hindren om det var gräsunderlag. Oavsett hur man broddade så kände han sig osäker och rädd att halka. Det blev till att åka på grustävlingar istället!

gå in på google bildsök och slå på mynta häst. Då får du upp flera bilder på henne med ett stort ludd på nosgrimman, så hade även min kompis på sin häst.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 444
Senast: KSF
·
Hästhantering Har en 19årig herre som jag aldrig haft problem med o ta in från hagen på dagen förut, men nu igår och idag går han ifrån direkt han ser...
Svar
14
· Visningar
4 018
Senast: Tjockisina
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar