Häst som inte vill vara utomhus?

AlinaT

Trådstartare
Hoppas tråden ligger någorlunda rätt nu.

Min snart 4åriga halvblodskille är knas.Har ända sen han vart bebis avskytt att vara ute i regn, men vinterhagen är vid stallet och de kan gå under stalltaket som skydd. Det räckte att det duggregnade, det enda som syndes av honom var mulen som lite surt stack ut genom öppningen.. :D

Senare har han blivit mer kinkig, blåst, regn eller lite kallt - då vandrar han fram och tillbaka oavbrutet efter bara nån/några timmar. Hagen har förvandlats till lervälling, alltså en riktig sörja, längs staketet där han brukar gå. Hans lillebror är inte alls lika kinkig utan bara står o tittar på Robin när han vandrar...
Igår när jag tog in honom vid 13-tiden (jag som föredrar att låta mina hästar vara ute till seent) var han lerig från topp till tå. Det var verkligen lerkakor över magen, och så tjock lera på benen att det inte syndes vad det skulle vara för färg där... var bara rent där täcket suttit, knappt det..

Ser han att det regnar ute är han motvillig till att ens gå ur boxen på morgonen, han bara stannar och man får alltså skälla på honom för att han ska gå. så kommer han till stalldörren och där är det åxå stopp. Han blir skitsur! Hatar det verkligen.

Stackarn när man kommer gående ur huset så tittar han på en och riktigt skriker TA IN MIG, TA IN MIG!!!

Har aldrig varit med om en häst som hellre är inne än ute, och tycker det är knepigt..nån mer som vart med om samma sak??

Kan det vara att han blir trött framåt dagen och därför han börjar vandra?

Sv: Häst som inte vill vara utomhus?

Oftast vill hästar vara där maten finns, speciellt om det är dåligt väder. :)

Får de foder ute, och i så fall när och hur? En högiva som väntar i hagen vid utsläpp kanske kan få honom mer positiv?

Oftast vill hästar vara där maten finns, speciellt om det är dåligt väder. :)

Får de foder ute, och i så fall när och hur? En högiva som väntar i hagen vid utsläpp kanske kan få honom mer positiv?

Han har fri tillgång ute och i stort sett fritt inne oxå.
Både lillebror och hö väntar i hagen när han går ut på morgonen ;)

Jag har också haft en sådan häst!! Så fort det började regna eller bli mörkt började han kalla!! Lärde mig att det bara var att ta in honom. Och han hade fritillgång till hö o kompisar ute. Han stod hellre inne o mös!! Men ville man rida ut på honom gick detta bra i vilket väder som helst!! De kan väl också få vara individer?? Har en häst som jag får tvinga in vis 22 tiden på kvällen o som går ut 6 på morgonen!! Tur att de är oloka de också o inte "bara" hästar!!

Jag har också haft en sådan häst!! Så fort det började regna eller bli mörkt började han kalla!! Lärde mig att det bara var att ta in honom. Och han hade fritillgång till hö o kompisar ute. Han stod hellre inne o mös!! Men ville man rida ut på honom gick detta bra i vilket väder som helst!! De kan väl också få vara individer?? Har en häst som jag får tvinga in vis 22 tiden på kvällen o som går ut 6 på morgonen!! Tur att de är oloka de också o inte "bara" hästar!!

klart de får vara individer. Vi har tagit in dessa två innan det mörknat helt, eftersom de vart unga och blev oroliga då. De andra har däremot alltid kunnat gå ute längre.

Han är då inte förtjust om man ska rida i det heller, det förstår han inte anledningen till ;) hehe.. knas är han:)

Jodå har 2 såna själv,får mer eller mindre bogsera ut dem när det är dåligt väder.

Liknande trådar

Äldre Allvetande Buke - behöver er expertis! Min kusin har "hyrt" (tyvärr finns väl inget kontrakt) en fristående villa på sin fars(!) gård...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 227
Senast: Lobelia
·
Katthälsa Nån som har lust att hjälpa till att förklara min katts beteende? Jag förstår mig verkligen inte på honom - och även om jag är jätteglad...
Svar
10
· Visningar
2 453
Senast: cewe
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 738
Senast: Luleå
·
Träning vi har ett stort problem i stallet, hästarna vill inte komma in? vi har dom ute frå ca 7.30 till 20 tiden på kvällen. Dom kommer inte...
Svar
13
· Visningar
1 361
Senast: Tamzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama