häst som inte vill vara i hagen.

LadySara

Trådstartare
har en häst som verkligen inte vill vara i hagen hon vill itne vara ute alls. ger manhenne ett val ganom att låta henne kunna gå in eller ut står hon inne dygnet runt. ställer man ut henne i hagen så stressar hon rint runt vid ingången å gör vändningar hela tiden.

står nån eller ngt ivägen så går hon rakt över för hon vill inte vara där. vet itne vad jag ska göra längre känns som om man får ge upp å sälja henne till ngn som inte har hagar.. *suck*

va gör man?? min hästhållning är itne direkt att låta hästen stå inne jämt. sen ekonomiskt så går de itne heller att ha de så.

känner mig helt maktlös.

Sv: häst som inte vill vara i hagen.

hon har väll hästkompisar i samma hage?:eek:

Testat att strunta i hästen i hagen och låta den vara där? Den borde väl ge upp efter ett tag? Om inte så kanske hästen kan stå i en mindre hage ett tag? Alltså sjukhagestilen så den inte får så mycket utrymme och kanske då blir lite tryggare.

Har inte hästen stått mycket i hagar förut så tar det ett tag för dom att vänja sej, det är ingen självklarhet att hästen vill ut om den inte är van.

Har hästen några kompisar ute, eller står någon annan häst inne jämt? Har hästen ordentligt med mat i hagen?

Jag har en hingst som är sådan och det verkar inte gå över .
Han kom hit som 1,5 åring och har varit här ca 2 år nu .
Han kan vara ute ca 1 timme om det är bra väder sen börjar han staket vandra och vill in . Han vandrar tills man tar in honom .
Han har vatten fri tillgång till mat ute och hästar runt om sig på bara några meters avstånd . Men han vill ändå in .
Vi har en jättebox till honom inne bara för det .
Vet många importerade hästar som är sådana . Inget ovanligt alls .

vi har totaltignorerat henne men efter att ha lämnat stallet så att ingen ska se oss människor har hon grävt en vall vid ingången dv en 4-5 m lång vall hon har gått å vänt hela dagen... så gjorde vi varje dag i 3veckors tid.. ingen bättring .. de enda som hände var att hon blev mager.

har stått i sjukhage en tid de blev snarare värre för då gick hon några steg tvärvände å gick 2-3 steg.. så vändningarna isig skadade henne. hon äter inget ute.. är glad om hon petar i sig några strån..

inga kompisar i samma hage för att valacken har gett sig på andra hästar dvs huggit i halsen å flrsökt lyfta å formligen försökt döda hästar han gått med. shettisen i stallet hatar hon hugger henne så fort hon får chansen å ja sen va de slut på hästar. men hon har provats att ha med annan häst stod denna ivägen när hon gick gick hon rakt över. hon skulle in helt enkelt.

hon får så mycket mat hon vill ha. men hon rör den knappt. betar knappt heller när hon går på gräs tar en tugga sen går hon 1 timme osv..

Senast ändrad:

vet faktiskt ingen importhäst som är så extrem som min.. vet visserligen många som står vid grinden efter några timmar men dom panikspringer inte så fort dom ska ut i hagen å vänder å vänder å frstör rent ut sagt hagarna. torraste hagen ser ut som en endaste lervällning just nu. hon har totalförstört den.

Om hästen inte är van att stå i hage måste den självklart vänjas in långsamt med en trygg häst den kommer överens med.
Låt dem lära känna varandra först under bevakning och bara korta stunder.

Sen är det ju såklart en förutsättning om miljön runt omkring är lugn och trygg så det inte försvinner och kommer dit hästar hela tiden (i hagarna runt omkring.)

Hur länge har du haft hästen? Det kan ju ta månader innan den vant sig att det inte är farligt att vara ute.

som jag skrev så finns det inte ngn annan häst hon kan gå med. det är inget alternativ tyvärr.vågar inte chansa. mitt hopp är väl att valacken blir utdömd så att det kommer en ny häst.

jag har ingen som helst aning om ifall hästen gått i hage tidigare. på storstallet i DK gick hon iaf i gräshage nån gågn i veckan. innan i holland vet jag inte.. men då hon tävlades på hög nivå då så har jag antagit att hon itne gick i hage utan i skrittmaskin.

de tog vi hänsyn till närhon kom och vi släppte henne bara en liten stund i taget för att försöka vänja henne. finns inga andra hästar inom några mil så de är inga rutiner eller nått som störs. stellet ligger längst ner på en väg med bara några få hus nära.

imorse när jag va dit å mockade så ställde jag ut henne i en jhage gjord i anslutningtill sallet där hon har valet att gå in i sin box. hon har egentligen boxvila då hon är gipsat efter en hovböld som de va rätt illa med. skulle byta gips efter mockningen så jag tänkte vara snäll å låta henne va ute.. tji fick jag.. ledde henne ut ur stallet hon gick 4-5m sen ävnde hon å gick in i stallet igen å ställde sig att sova.

lämnade stallet så med boxen öppen å stalldörren öppen i några timmar hon gick inte ens nära stalldörren.

Det låter som om du får ha henne inne. Om du inte vill prova igen med shettisen, det är ju inte ovanligt att det blir lite smågnabb i början men det kanske ger sig?

Är hon lugn inne annars, fast hon är själv?

Det är tydligt att hagen ger henne ångest, mitt tips är att du får

lägga upp en plan för hur hon ska vänja sig vid hagen.

Börja med att ge henne frukost i hagen och var med henne där den

stunden ta in henne sedan, gör detta så länge hon behöver dvs till

hon äter lungt i hagen, när detta funkar så låt henne äta frukost

ensam medan du gör andra sysslor när även detta funkar ökar du

tiden i hagen men bara så mycket/lite att hon inte hinner bygga upp

stress och oro för hennes sista känsla innan du tar in henne finns

kvar när du släpper in henne där nästa gång...tanken är att hon ska

uppleva en positiv känsla för hagen, frihet istället för rädsla.

Detta kan säkert ta tid men ha tålamod och var metodisk och läs av

din häst så kommer du att lyckas.

Har du möjlighet att ha shettisen i en hage brevid så hon bara ser

henne kanske skulle vara positivt?

Lycka till / fejema

har hört om hästar som har lite konstiga beteenden som blivit hjälpta av homeopatmedel. Vet om en människa som blev av med sin panikångest med hjälp av detta, så ta kontakt med en dipl. djur homeopat, det kan ju hjälpa

Om du inte kan ge hästen möjlighet att få en trygghet (kompis) i hagen så får du väl se till att byta stall, eller försöka hitta någon som kan flytta dit?!!

Om hästen gick i hage innan - var den likadan då eller har problemet uppkommit hos dig?

lämnade stallet så med boxen öppen å stalldörren öppen i några timmar hon gick inte ens nära stalldörren.
Har du testat det flera gånger?
Du kanske kan göra så veckor och se om hon tillslut vågar sig ut.
Kanske kan du ställa en hink med något gott i några meter utanför, leda hästen dit varje morgon och ha det som vana att ha hinken stående där.
Tillslut kanske det lockar så pass mkt att hon vågar sig ut några kortare stunder.

Jag hade en ponny en gång som bara gick och gick och gick i hagen, i timtal. Vi tog hem henne ifrån det "vanliga" stallet efter en skada, men hon trivdes helt enkelt inte. Så fort hon kom tillbaka var hon lugn igen.

Hade en annan häst som var orolig i hagen. Hon var dessutom ranglåg och var lite rädd för andra hästar. Hon stod mest och hängde vid grinden och ville in igen så fort hon kommit ut. Vi löste det genom att köpa en shettis åt henne som sällskap. Denna var också ranglåg, och de stod inte oftare närmare varandra än 5-10 meter, men shettisen agerade ändå på något sätt trygghet.

Jag tycker verkligen inte att din häst ska få gå ensam i hagen. Har du inte plats för en liten extrahäst i stallet?

Lycka till!:)

har stått i sjukhage en tid de blev snarare värre för då gick hon några steg tvärvände å gick 2-3 steg.. så vändningarna isig skadade henne.

Okej, jag tänkte att det kanske va den större ytan som stressade, men då är de ju inte de.
Vet en häst som betedde sig sådär och den slutade när man struntade i den och lät den gå ute korta stunder med fasta rutiner när det gäller in och utsläpp, då blev den lugnare.
Visserligen så blev hästen tokig om man kom lite lite försent men hästen va åtminstonde lugn där emellan när den visste att den skulle vara ute.

*kl* svarar alla... tack så mycket för era råd å tips..

att byta stall är inget jag kan göra.. de tog 6mån innan jag lyckades hitta detta. å då letade jag inom en radie av 5 mil hemifrån.

att hagen ger henne ångest ja de vet jag juh. men har man ett jobb så kan man tien bara strunta i jobbet å vara i stallet nån timme, för att komma sent till jobbet. tyvärr.. höll på att få sparken när förra hästen var dålig å jag var tvungen att åka till kliniken med den..

hon har antagligen aldrig nånsin haft en kompis i samma hage som sig. att prova med shettisen är inget jag vill göra då shettisen står med sår över halva kroppen efter att ha blive attakerad av valackan i stallet. min ville göra samma sak emot henne genom staketet då står hon ämndå bredvid henne inne å har så gjort sen hon kom.

de konstiga är att så fort hon är inne så står hon och är helt nöjd å glad äter dricker å sover.

hon har rejält fasta rutiner med mat, utsläpp å insläpp.

känns lite hopplöst, får väl sälja henne till nån i shlm där de inte finns några hagar..:devil:

de va ngn som skrev om jag inte hade plats för en extrahäst i stellet. visst går de säkert att göra plats men att göra råd i min plönbok för en till häst de finns inte..

Men varför sälja? Om hon verkligen inte vill vara ute, och vi leker med tanken att det inte GÅR att lösa (jag tror det, men det är en annan historia, och vet inte om du har de rent praktiska möjligheterna, som du själv säger så jobb och sånt kan ju inte ignoreras), så låt henne vara inne då? Kan hon få möjlighet att gå in/ut ur boxen som hon vill är det ju än bättre.

stallet jag står i har egentligen itne möjlighet att låta henne gå ut och in hur som helst.

å stallägaren är väl itne direkt glad åt att ha stallet öppet å låta hästen gå in och ut. kommer ev en nyoperarad pålle som ska stå i den sista boxen. så då är de helt uteslutet att hon kan gå in och ut ur stallet. vi har inga galler.

men precis som du så tror jag att de går att lösa men på vilket sätt.. mer än tid å tid å tid. å under tiden så stressar hon med följden att hon gå ner i vikt å vad jag tror så kommer de leda till magsår på henne.
att ha henne inne är ekonomiskt tufft oxå då hon är en gris. sambon å jag har juh letat gård länge så de är väl de man får hoppas på att de dyker upp nått så att man kan göra ett stall som är perfekt för henne... för de är en perfekt häst för mig. när jag provred travade jag ett½ varv sen sa jag den ska jag ha med hem... hade då itne ens kollat om de va ett sto el val elelr va den kostade..:o

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 827
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka