Häst som inte vill öppna munnen vid tränsning

L

LoveIsland

Hej! jag har en häst som inte vill öppna munnen vid tränsning. Han slänger inte upp huvudet utan problemet är att han inte vill "öppna tänderna". Jag har redan testat det där med att sticka in fingarna i mungipan på honom. Till en början öppnade han, men nu verkar det som om han inte bryr sig längre när jag gör det. Han är inte alltid sån, ibland tar han bettet innan jag ens har försökt att tränsa honom ( när jag håller det i handen för att kolla så att det är åt rätt håll).
Det kan ibland ta hur lång tid som helst när jag ska tränsa honom. Vilket är jobbigt. Någon som vet hur man kan få bort det? Han har nyligen haft en låsning i nacken, kan oviljan att öppna munnen bero på det? när jag köpte honom var han nämligen inte så heller, då öppnade han munnen jättesnabbt. Låsningen i nacken är nu mer fixad av kilopraktor :confused:

Sv: Häst som inte vill öppna munnen vid tränsning

Min häst har gjort likadant när han är lite småseg, brukar funka att bara vänta ut honom, nu är det dock ett tag sedan han gjorde så.
Min häst är kollad i munnen av tandläkare samt ordentligt kollad av vet. (inte pga detta dock) samt genomgången av ET så det är inget fysiskt hinder för honom iaf. Tror bara detta är ett lite småtrots, lite som att han ibland inte vill lyfta på en hov när man skall kratsa hoven. Men som sagt att vänta ut honom funkar alltid, då är det inte roligt längre.
iom att han aldrig "vunnit" så tror jag han insett att det inte är ngn idé.

Hur länge har din häst hållt på med detta? Hur är han annars med bett? Orolig i munnen? Kollad av tandläkare?
Kan ju vara så att han också bara vill "trotsa" lite och isf så brukar det gå över så länge han aldrig "vinner". Är det en ung häst eller en häst som innan fått göra lite som han vill?

vill åxå gärna ha svar på hur man gör, har provat att vänta ut... ibland bara hugger han bettet, men oftast inte... love him:love:

Det kanske ær ett løjligt enkelt råd, men har du førsøkt med en morot? Då måste han ju øppna upp før att ta den...
Annars kanske han skulle gilla att bli riden utan bett? Finns ju några olika alternativ.

En godis i handflatan brukar lösa problemet ! Om man uteslutit nåt fysiskt problem..

Om man uteslutit smärta och obehag KAN det bero på att hästen blivit introvert och "låst" sig lite. När han gör sådär och inte öppnar, kolla hans ögon då, blinkar han lugnt och normalt, eller är ögonen stela?
Är de stela/blinkar inte har han blivit introvert, är ganska vanligt på islänningar och de reagerar ofta på detta vis om det känt "för mycket press". Kanske är han känsligare vissa dagar, och då "tål" han inte att bli iordninggjord och tränsad lika "hastigt" som vanligt.

Är han introvert är det bara att vänta, ta ner tränset, luta dig mot väggen, snegla bara på hästen(inte stirra) och vänta. När han börjar blinka/tugga kan du gosa, klappa lite, och sedan visa fram tränset och fråga om han är redo att bli tränsad.

Lycka till!

Min häst brukar kunna vara lite smådryg och testa ledarskapet i diverse situationer. Ibland vägrar han ta bettet vid tränsning. Ett knep som alltid funkar för mig i det läget är att rygga honom ett steg. Jag knäpper bara med fingrarna framför bogen, så tar han ett steg bakåt och öppnar munnen.

Han har nyss fått munnen kollad, då sa de att det såg bra ut, funderar på om det där med den låsta nacken är problemet på något sätt. Men det är ju fixat nu. Jag har inte testat att tränsa honom sen det blev fixat. Så jag får se nästa gång jag åker till stallet, om han vill ta bettet snabbare då :) Det kan ju vara att han testar mig lite också. Han har hållt på med detta i nån månad nu kanske, men det känns som det har blivit värre eftersom han inte vill öppna även fast jag sticker in fingret. Men jag har märkt nu att han kanske står och småsover och det kanske är därför han inte tar bettet. Här om dagen när jag skulle tränsa såg han trött ut och vilade på ena bakbenet. Jag drog upp ett karborreband på min jacka, vilket fick honom att hoppa till. Den gången tog han bettet direkt. Dagen efter stod han likadant och halvsov, då ville han inte ta bettet igen. Kanske är att han är lite seg. Han är väldigt mjuk i munnen och lyssnar jättebra på tygeln när man rider, han är inte så oroligt i munnen. Han är 13 år gammal i år, och jag fick honom nån gång i slutet av februari. Jag har aldrig testat med godis, kanske kan funka. Grejjen är bara att han blir så nafsig när man ger honom i handen så jag undviker helst det. Men jag tror att det är det att han testar mig nu, det har han börjat göra även i ridningen nu. Till exempel ser han en massa läskiga saker när jag rider ut, testar om det funkar att vända hem helt plötsligt när vi är ute och rider.

Om nu fysiska problem är helt uteslutna, så skulle jag ändå testa det där med att ta in fingret i munnen. Många gör fel, och försöker inte på rätt sätt. Se till att verkligen stoppa in hela fingret och tryck ner mot tungan. Reflexmässigt öppnar hästen munnen!

Har du kollat så verkligen bettet är ordentligt anpassat? Eller något annat med tränset? Oviljan kan ju komma utav ex en dålig nosgrimma eller skav i nacken, eller liknande som hästen förknippar med att öppna munnen och få på sig tränset!

Jag tycker att tränset sitter ok, men jag får la låta någon annan kolla också :) tack för tipsen förresten.

Jag vet inte . kanske jag är galen men om man skulle pröva på att lägga någon "smak" på bättet , fråga inte hur men ?! :P

Hej!
När jag köpte min häst ville han inte heller ta bettet. Jag doppade det i melass varje dag i säkert tre månader och han älskade det... Efter det var det inga problem att tränsa mer.
Hanny

Haha, smart :D det får jag testa.

ett tips kan ju vara att trycka lite emot munnen med högerarmen som håller i nackstycket.. men har han blivit illa behandlad typ hos sin förra ägare..? eller liknande eller kanske att hästen inte tycker om bettet kanske om det skaver, eller gör ont..? bara ett tips ;)

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Hästhantering Hej! Min ponny är väldigt envis, vid många tillfällen och har en attityd. Men hon är speciellt envis när jag ska tränsa. Hon nästintill...
Svar
9
· Visningar
2 256
Senast: _Zacke_
·
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 179
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar