Häst som inte trivs på vanliga bett

Sv: Häst som inte trivs på vanliga bett

Visst kan problemet ligga i att hästen inte jobbar egenom kroppen :) men jag förstår ändå vad du menar med bettet för jag hade en häst för två år sen som absolut hatade när de rörde sig i munnen, gillade inte alls delade bett. Så jag red på en rakt bett istället och det älskade han verkligen! tog ett jätte fint stöd och sökte sig ner och fram istället för att gapa mot bettet. Men man får ju tyvärr inte tävla på rakt bett :( du kan ju pröva ett tredelat pessoa magic som låser sig så det inte kan nypa och störa hästen i munnen, det fungerar precis som ett rakt
bett :) Man har kollat upp det där med bett och det är faktiskt så att ett rakt bett kan vara mycket mildare än ett tvådelat el ett tredelat! Det beror på hur hästens mun ser ut :)
Så testa sig fram på olika bett är det bästa.

kl

Fast det vanligaste problemet är nog att då folk har hästar som är lite onödigt framåt sitter de och bromsar hela tiden (kanske helt utan att de märker det). De vågar inte använda andra hjälper då det känns som om hästen ändå logiskt sett bara skulle springa fortare.

Egentligen handlar det om en vanesak för hästen. Travstam hos hästen betyder ofta att man ska trava fort. Sen om nån sitter och spänner sig på ryggen och dessutom slänger in ett skarpt bett så blir det bara värre.

Har man nån som kan longera hästen är det perfekt. Man kan jobba med sitsen utan att behöva tänka på att det går för fort = lära sig rida framåt utan att rusa och sitta och slita/spänna sig.

Ja.. de är ju upp till var och en vad man tror och tycker. Jag tycker då att det är bättre att anpassa sig efter den enskilda hästen och inte en mall som man försöker pressa in sin häst i. Och med vane sak? tredelade bett kan nypa hästen i munnen och ett två delat kan tryckas in i gommen.. det är väl då ingen vane sak? ;) tycker man ska ta reda på all info man kan och testa olika bett och olika nosgrimmor för INGEN häst är som den andra. Alla passar inte på delade bett och det har varken nått med ryttaren eller hästen temperament med. Utan hur de ser ut anatomiskt i munnen. Kul att folk är så noga med att hitta RÄTT sadel till hästen men bett ska alla kuna ha samma??....

Men så har jag också sett ts rida irl och själv ägt en precis likadan häst. Gjorde samma fel själv. Men visst, alla hästar gillar inte samma bett.

Har två hästar och 10 olika bett beroende på var och hur jag ska rida. Rider sällan på samma bett två dagar i rad på den ena hästen men uteslutande på hackamore på min andra då hon hatar att ha något i munnen.
Så det man får göra är helt enkelt att prova sig fram. Fast det kan ta tid..

Sant. Men så har jag ju aldrig heller sagt motsatsen. Betonar bara vikten av at inte betsla upp innan man försökt annat.

Jag håller med!

Tillägg:

För det mesta sitter de stora bettproblemen i sadeln så att säga. ;)
Visst föredrar en del hästar olika bett och de ser olika ut i munnen. Så olika bett ligger olika. Men för det mesta så kan man som god ryttare rida de allra flesta hästar på normalt tränsbett.

Jag skulle gissa på att den här hästen(och troligtvis inte ryttaren fullt ut heller) inte är utbildad. Den är felriden och ev körd löp/tränad löp. Den måste skolas om. Det är svårare att skola om än bara skola/rida in. Den här hästen har ju under flera års tid gått så här. Det ger ju både psykiska och fysiska effekter. Den är van att gå så rent mentalt och förstår inte annat. Och den har säkerligen en del stelheter av det. En oinriden häst har ju varken det psykiska bagaget eller de stelheter en äldre och felriden har.

Det får man tänka på då den skolas. Det kan ta längre tid än med en unghäst.

Sen får man ju ta rasen i beaktande med. De har ofta vissa vinklar. Och de har ofta en viss mentalitet.

Vore det min häst skulle jag köra grunder, grunder och grunder. Lydnad och lösgörande arbete.

HALLELUJA! :bow::bow::bow:

Finnhästar har stark mentalitet och trivs med att göra så som dom alltid gjort. Det är riktigt jäkla svårt att bryta deras ovanor och vanor. Därför skrev jag tidigare att det vore bra om en riktigt duktig ryttare red hästen emellanåt (helst någon som sedan kan fungera som tränare också).

Men fin är hon, ts häst:love:

Hela inlägget var knappast riktat åt mej, eller hur ?

JAG vet EXAKT hur mina hästar ser ut i sina munnar och vilka bett dom gillar respektive HATAR, dom har bara dessa 2 lägena...

Likaså med tränsets utformning och vilka nosgrimmor som fungerar och vad som INTE fungerar...

kan verkligen bara göra tummen upp, äntligen ett inlägg som förordar hästens behov av rejält skog- o markjobb för att klara sin egen balans och träna sitt psyke, med ryttare på ryggen. härligt!! :p /kladruby

kl

kanske ingenting som hjälper TS men jag tror acceptans av bett är lite samma sak som med sadlar: ju bättre man rider desto mindre roll spelar utrustning.
jag menar absolut inte att man ska ha felanpassad eller illa anpassad utrustning, men en duktig ryttare stör inte hästen på sådant vis att den avskyr ex. två eller tre-delade bett. det är handen som håller tygeln som påverkar mest.

men min häst trivs också absolut bäst på rakt bett, jag varvar mellan rakt bett och tredelat sprenger wh ultra (med rulle på mittdelen) samt kandar.
idag finns det så många olika typer av tränsbett som är tillåtna att tävla på, att inte kunna hitta något alls som fungerar köper jag inte såvida man inte har en häst med rejäla problem eller fel i munnen.

jag tror det nästan alltid brister ryttarmässigt, det du inte har baktill hamnar i handen och man kan bara lösa det med bättre aktivitet bakifrån.

Detta är kanske helt irrelevant men sitter vargtänderna kvar? Hade jätte stora problem med mitt travsto innan vi kom på att vargtänderna var boven i dramat. Kan ju erkänna att vi bara tog till skarpare och skarpare bett för att få stopp på henne på banan innan vi kom på vad det var för fel. När hennes vargtänder försvann blev hon som en helt annan häst och vi kunde börja om från början med ett rakt läderbett.

Även pyttesmå vargtänder kan ställa till med stora problem, så hade hästen varit min hade jag omedelbart låtit ta bort vargtänderna.

*kl*
Jag håller helt och fullt med de som säger att någon variant av tränsbett fungerar på alla hästar som inte är på något sätt missbildade/skadade i munnen. I övrigt handlar det om utbildning av både häst och yttare.

Faktum är att dom små vargtänderna är värre, dom större sitter ju 'fast' som en vanlig tand men en liten vargtand går mycket lättare att slå av, flytta på... (som på min ponny som hade lotsat hälften på ena och ännu mera på andra... vilket inte hade hänt om dm var stora.)

Rid inte och ta bort snarast möjligt!

Håller på att tävla lite smått med min dam. Tyvärr så kommer vi ihop oss en del. Hon tycks inte gilla varken två eller tredelade bett. Huvudet i vädret, blir styv och stum osv.

Rider jag henne på pehlam eller hackamore behöver jag knappt ta i tyglarna, hon söker sig mjukt neråt och skummar massor. Med vanligt bett behöver jag knappt tvätta av det efteråt, det är så rent

Men är det bara att ge upp dressyren då och satsa på hoppning ( måste bara lära mig hoppa högre än 50 då bara)

Har nån här bra tips på man får en häst att acceptera ett tillåtet bett

Som jag tolkar tråden, talar vi här om ett kallblod? Med mkt halsmassa och framåtanda? Jag tror visst att det kan vara bra att rida på ett skarpare bett som fungerar än att behöva slita och dra i ett tränsbett, men det går att få det bättre.. Nr 1 - se till att du kan rida på EXTREMT stora eftergifter på det skarpare bettet, ffa hackamoret får inte användas om du får något som helst stöd i handen! Hästen ska lära sig att ta förhållningarna på oerhört korta tygeltag och formen är inte det viktiga, utan lydnaden. Träna halter tills du kan göra dem enbart för sätet (börja i skritt). Nr 2 - köp ett kandarhuvudlag och kombinera ett bridongbett, med det bett den går bäst på. (Sätt det skarpa i "den lösa delen") Försök succesivt ta bort användadet av det skarpa, tex i slutet på ett ridpass ta bort det helt ur munnen på den och rid några minuter enbart på bridongen. Vet många som lyckats genom den här metoden.
Att den tidigare har fungerat på pessoa, tyder på att den trivs när bettet är rörligt i munnen (pessoat har förmåga att skramla runt en hel del...), så tänk på att aldrig låsa handen i ett stumt tygeltag (att hålla handen stilla behöver inte betyda att bettet hålls stil..) framförallt när hästen blir stark och drar/ligger på. Att träna upp sig på att ständigt krama runt tygeln i små vibrationer, samtidigt i båda händerna, i alla sorters tygeltag är nyttigt, och en del hästar kräver det. Ge inte upp! Med ihärdig träning, konsekvent handlande och en stor dos tålamod går det mesta. Låt det ta tid - säg prova ett halvår innan du gör den till hopphäst!! ;)

Liknande trådar

Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
779
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Lipperta
·
Ridning Hej. Jag känner att jag behöver lite råd och tips kring hur jag ska lösa min situation med min häst. Hästen min är väldigt stor och har...
2
Svar
21
· Visningar
4 606
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023