Häst som inte trivs på vanliga bett

vinkelina

Trådstartare
Håller på att tävla lite smått med min dam. Tyvärr så kommer vi ihop oss en del. Hon tycks inte gilla varken två eller tredelade bett. Huvudet i vädret, blir styv och stum osv.

Rider jag henne på pehlam eller hackamore behöver jag knappt ta i tyglarna, hon söker sig mjukt neråt och skummar massor. Med vanligt bett behöver jag knappt tvätta av det efteråt, det är så rent

Men är det bara att ge upp dressyren då och satsa på hoppning ( måste bara lära mig hoppa högre än 50 då bara)

Har nån här bra tips på man får en häst att acceptera ett tillåtet bett

Sv: Häst som inte trivs på vanliga bett

Både pelham och hackamore är hävstångsbetsling och inverkar också genom ett tryck i nacken. Pelham är dessutom betydligt skarpare än tränsbett. Det låter som att hästen inte är riden på något annat än hävstång och måste därför få en bättre grundridning. Det ska inte vara bettet som får hästen att gå i form, isåfall böjer den bara på nacken. Formen ska arbetas bakifrån och avslutas med en jämn kontakt i handen. Du får aldrig en korrekt form på hävstånsbetsling om hästen inte kan gå på bett.

Jag tror att en bättre grundridning är lösningen på ditt problem.

Det där var mycket bra sagt. Gå tillbaka till början, ta lektioner, låt någon duktig ryttare rida hästen.

Jag tänker gå mot strömmen:)
Visst kan det mkt väl ligga i grundridningen, att du behöver backa några steg för att få till det.
Men det finns hästar som inte tycker om vanliga bett. I många trådar här har det tipsats om olika bett, såsom sprenger, bomberbett pessoa magic med flera. Jag har tyvärr dålig koll på vad alla de heter. Det som min häst går bäst på när det kommer till vanliga bett är ett ganska tungt i sweetiron med koppartrådar tror jag det är? Det är fasta D ringar på det.
Min häst kan börja joxa med munnen utan att man ens tar i tygeln om jag tvingar på henne ett alldeles vanligt bett. Så det kan vara värt att prova lite olika.

då jag rider på skarpare bett så kan jag rida men nästan "noll" tygelkontakt, och får en stadig häst som faktist jobbar sig neråt.

Med tränsbett får jag knappt ta i tyglen förens huvudet åker upp, hon blir stum osv

Men om TS vill tävla dressyr kan hon inte stoppa i hävstångsbett, oavsett hur mycket hon ville eller hur bra hästen gillade det!

Jag tolkade det som om TS ville veta hur hon kan rida sin häst på ett vanligt tränsbett (äggbett, D-ringat, 2- och 3-delat osv)

Sen har du väl ridit rätt mycket på pessoa. Kanske det bara gjort saken värre...

Senast ändrad:

Min häst trivs inte på "vanliga" bett. Det som fungerar bäst är bett med tungfrihet eller bettlöst. Så nog finns det hästar där standardbettet inte är det bästa valet.

Vet inte om pessoafrågan var till mig eller inte. Men hon är tidigare riden på pessoa rätt mycket, dock inte använt på ca 3 år, förutom kanske 2-3 gånger vid körning

Oj! Visst var den till dig. Jag tycker mig bara minnas att du ganska nyligen skulle ha sagt att du rider på pessoa. Men kanske jag minns fel.

nää, pessoa valde jag bort. dock är hon riden ca 10 år på det innan jag köpte henne -08.

Hon är dessutom rätt frammåt och starkt dam

Som du kanske läste så tipsade jag om några typer av vanliga tränsbett som hästen kanske kunde trivas bättre på...;)

Haha:) Det är bara så lätt att tycka att det alltid sitter i ridningen... Nu vet jag ingenting om hur TS rider, men det kan ju vara bra att belysa alla aspekter.

Nu har jag ju haft en häst som råkar vara släkt (på långt håll) med TS häst. Överlag är finnhästarna ofta mycket framåt (tänk ånglok), och de flesta har gått på travet nån gång i sitt liv. En universallösning här där vi bor är tyvärr så gott som alltid att betsla upp, helst med pessoa :eek:

Detta gör ju verkligen inte saken bättre.

då jag rider på skarpare bett så kan jag rida men nästan "noll" tygelkontakt, och får en stadig häst som faktist jobbar sig neråt.

Med tränsbett får jag knappt ta i tyglen förens huvudet åker upp, hon blir stum osv

Jag antar att du upplever detta som något positivt, men för mig låter det som om hästen inte går fram till bettet tillräckligt - just därför att det är för skarpt. Det är alltid bättre - i synnerhet i början - att hästen tar ett för stort stöd än ett för lätt! Den måste vara tillräckligt stark för att orka jobba fram till handen innan man kan ta den till nästa nivå med mer samling.

Instämmer. Att gå tillbaka till grunden och renodla hjälperna tror jag är den bästa lösningen på TS problem.

Ofta blir det så när hästen saknar tillräckligt med muskler i bakkärran för att kunna bära den vikt den behöver för att kunna gå i en ÄKTA form med bärighet bakifrån...

Ut och klättra och gå i backar, runt träd i lite oländig terräng så hästen måste aktiv lyfta sin bakben högre än när den går på bana och i ridhus.
Låt hästen gå på så lång tygel att du inte bromsar hästen hela tiden utan att den helt själv och oberoende av dej kan börja söka sej framåt nedåt....

Mycket skritt och halvhalter enbart för sätet både ute och på bana är också övningar som är bra vid ditt problem.

Dina stall- och ridkompisar kommer säkert tycka det är supertråkigt och ledsnar fort, men kämpar du på kommer du att efter någon månad märka en stor skillnad....

Skritt är en klart underskattad gångart......

Liknande trådar

Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
779
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Lipperta
·
Ridning Hej. Jag känner att jag behöver lite råd och tips kring hur jag ska lösa min situation med min häst. Hästen min är väldigt stor och har...
2
Svar
21
· Visningar
4 606
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023