Häst som inte tar stöd på bettet

K

KK1980

Hej!

Min fem - åring har "slutat" ta stöd på bettet...kan jag prova att använda ett rakbettet då????

Tacksam gör svar!!

Sv: Häst som inte tar stöd på bettet

Nja, det vet jag inte men det gäller ju att du rider fram h*n till bettet så att du inte ligger med handbromsen i. Det är inte det att jag menar att du ska rida fort men rida fram till bettet.. Detta är så himla svårt att förklara genom bara ett inlägg men att rida från benen och inte "greja" för mkt med handen utan låta hästen ta stödet själv, hoppas att du fattade någonting! Det ät lättare att visa när hästen är igång då man kan få ett helt annat intryck men hoppas det hjälpte dig något,:bump:

Jo jag har försökt att få fram bettet till honom me han tar inte stöd.
Han har gjort det förut men den senaste veckan har han slutat:confused:...

Hur gjorde du senast?
Har du pratat med dint ränare om detta?
Hm, du kan iallafall inte ändra bett för att han ska ta stödet igen.
Det är ju det att han ska söka det själv utav dina hjälper.
Hur bär du/han sig åt i situationen?

Fösöker låta som någon slags doktor nu men jag försöker klura ut :P

Unghästar kan vara lite fram och tillbaka. 5-åringen jag har hemma är likadan och jag använder ett rakt Novabett (syntetbett) Det tar hon lättare stöd på än ett t.ex. tredelat. Tycker du kan testa det och sen bara rida hästen framåt tills den svarar och börjar ta för sig igen.

Hm, du kan iallafall inte ändra bett för att han ska ta stödet igen.
Det är ju det att han ska söka det själv utav dina hjälper.

Fast det håller jag inte riktigt med om... Det beror ju på vad TS har för bett i dagsläget, upplever hästen bettet som för skarpt kommer den aldrig ta stöd.

Så... TS:

Vad använder du för bett nu?

jag antog att hon red på två eller tre-delat men som Zara säger, testa Novabett.. Pröva dig fram och se om det händer något. Det är ju coskå så men unghästar att alla har sina perioder men testa att byta och rid på syntetbett och hör med din tränare om du känner att det är nått som inte är som det skall.

Lycka till!

vanligt tredelat har jag använt, men ja var och köpte ett novabett i förmiddags och har prov ridigt och han tog stöd direkt:)

Så nu blir det novabett på honom, skönt att det löste sig då fort:)

Härligt att höra om det goda valet av bett. Hästmunnen är ett kapitel för sej själv, viktigt att inte fastna i hur alla andra gör. Men att ta råd är ALDRIG fel. Att tänka på är oxå att det inte behöver vara bettet som är grundproblemet utan det kan vara något annat som ställer till det, tex tänder el skador i tandkött, vargtänder el tandlossning, eller unghäst. Det är så lätt att tro att allt handlar om utrustning. Har nyligen fått mej en genomkörare av Anders Eriksson som verkligen kan det här med bett och bettproblem. Jag har aldrig gillat tvådelat bett eftsom knuten gärna ställer till det i gommen på hästen och har då valt tredelat som jag har ansett vara ett "milt" bett. Fick nu lära mej att tredelat inte är så snällt som man kan tro. Anläggningsytan är fördelat i hela munnen det ligger jämnare än tvådelat, men då vi har för vana att köpa för långa bett så hamnar bettet snett i munnen och nyprisken blir stor.
Anders lärde oss också att släppa ner bettet lite till , glöm de 2-3 rynkorna i mungipan som man en gång har lärt sej. Inga rynkor utan bettet ska hänga fritt innan tygeltaget, detta förhindrar skav och skador på tänderna. Massiva bett är bättre än ihåliga eftsom ihåliga oftast ger en orolig hästmun. Raktbett är bland det bästa i munnen men var vaksam för fasta el lösa bettringar kan vara avgörande.
Nu funkade det för dej med byte till raktbett, men jag vill ändå ge dej tipset att vid tillfälle be vetirinären kolla igenom munnen på hästen. De sker fortlöpande utbildning till vet ang hästmunnen och hästtänder, vissa vet kommer att få certifikat så hör dej för vid ev beställning så "rätt" vet kommer, eller åk till klinik.
I slutet är det ändå hästen som avgör om bettet är bra el inte så det gäller att vara vaksam på förändringar. Lycka till

vanligt tredelat har jag använt, men ja var och köpte ett novabett i förmiddags och har prov ridigt och han tog stöd direkt:)

Så nu blir det novabett på honom, skönt att det löste sig då fort:)

Har lite samma problem med min 6-åring, som är ungefär som en 4-åring i huvud och utbildning. Kanske också borde testa ett sånt. Vart fick du tag på det och vad kostade det?

Hästgallerian och kosta ca 289:- :eek:...dyrt med andra ord men det är det värt!

289:- är väl ett ganska lågt pris för ett bett, vanliga tränsbett kan ju ligga på bara någon hundring billigare.
Helt OT men ändå.

Härligt att höra om det goda valet av bett. Hästmunnen är ett kapitel för sej själv, viktigt att inte fastna i hur alla andra gör. Men att ta råd är ALDRIG fel. Att tänka på är oxå att det inte behöver vara bettet som är grundproblemet utan det kan vara något annat som ställer till det, tex tänder el skador i tandkött, vargtänder el tandlossning, eller unghäst. Det är så lätt att tro att allt handlar om utrustning. Har nyligen fått mej en genomkörare av Anders Eriksson som verkligen kan det här med bett och bettproblem. Jag har aldrig gillat tvådelat bett eftsom knuten gärna ställer till det i gommen på hästen och har då valt tredelat som jag har ansett vara ett "milt" bett. Fick nu lära mej att tredelat inte är så snällt som man kan tro. Anläggningsytan är fördelat i hela munnen det ligger jämnare än tvådelat, men då vi har för vana att köpa för långa bett så hamnar bettet snett i munnen och nyprisken blir stor.
Anders lärde oss också att släppa ner bettet lite till , glöm de 2-3 rynkorna i mungipan som man en gång har lärt sej. Inga rynkor utan bettet ska hänga fritt innan tygeltaget, detta förhindrar skav och skador på tänderna. Massiva bett är bättre än ihåliga eftsom ihåliga oftast ger en orolig hästmun. Raktbett är bland det bästa i munnen men var vaksam för fasta el lösa bettringar kan vara avgörande.
Nu funkade det för dej med byte till raktbett, men jag vill ändå ge dej tipset att vid tillfälle be vetirinären kolla igenom munnen på hästen. De sker fortlöpande utbildning till vet ang hästmunnen och hästtänder, vissa vet kommer att få certifikat så hör dej för vid ev beställning så "rätt" vet kommer, eller åk till klinik.
I slutet är det ändå hästen som avgör om bettet är bra el inte så det gäller att vara vaksam på förändringar. Lycka till

det här med fasta och lösa bettringar, vad är det för skillnad om man rider på fasta ringar än på lösa?
nu kände jag att jag formulerade mig väldigt konstigt, men vad är skillnaden?

Jo det har du helt rätt i, det bette är ju billigare än dom andra betten jag har...så priset är väl igentligen ingen fara med.

det här med fasta och lösa bettringar, vad är det för skillnad om man rider på fasta ringar än på lösa?
nu kände jag att jag formulerade mig väldigt konstigt, men vad är skillnaden?

Bettet med fastring kan få någon slags hävstångseffekt i munnen.

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 621
Senast: villhöver
·
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
524
Senast: sweep
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka