Häst som inte står still i transporten!

LitenIsa

Trådstartare
Hade en tråd uppe för ett år sedan i samma ämne men då det nu ett år senare inte blivit något bättre alls så gör jag ett nytt försök att få smarta råd och tips.

Lite bakgrund:
Jag har en underbar liten häst i min ägo. För fyra år sedan då jag köpte honom totalvägrade han att gå på transporten. Tog flera timmar att lasta. Nu sen ca 1 år tillbaks efter massor av träning och en ny transport (med step up och fronturlastning som den gamla inte hade) så kan jag lasta och köra honom till träningar och tävlingar sjäv. UNDERBART!

Nu till problemet. Han står inte still när man kör. Från det att jag har stängt skötardören och han inte längre ser mig tills jag öppnar dörren igen står han och "sparkar" med frambenen. Ett i taget då alltså. Mattan i transporten blir väldigt ledsen då den går sönder av hans vevande. Plus att han blir helt slut. Han håller på konstant på långresor oxå.

Jag har provat kraftig inbromsning, köra "slalom", när det är mörkt ute släcka lyset varje gång han sparkar och vänta ut honom, altså inte öpna förrän han slutat sparka (då trodde jag an skulle ha sönder hela transporten).

finns säkert något jag missat att berätta då får jag väl lägga till det senare.

Någon på buke med lite smarta tips?:idea:
 
Sv: Häst som inte står still i transporten!

Står han still om han tex står ensam på gången i stallet uppbunden?
 
Sv: Häst som inte står still i transporten!

Ibland.

Det har jag inte riktigt kopplat ihop men nu när du tar upp det så. Ibalnd när han blir lämnad ensam i stallgången så står han också och vevar med frambenet. Dock inte lika häftigt som i transporten men än dock så vevar han.

Så om jag kan träna bort det i stallgången borde han trappa ner på det i transporten också, eller?

Om han vevar med benet i stallgången och jag "morrar" till så brukar han sluta. Svårt att morra i transporten då jag kör.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten!

Fick ett bra tips en gång som fungerade på skrapande häst. Hängde/satt fast en tung matta, antingen av gummi eller av typen äkta (dock ej äkta i mitt fall). Den skall sitta så att den tar emot när han slänger fram frambenet och även dämpa så att det inte blir något ljud på golvet. det hjälpte i mitt fall, tog en eller två körningar så la han av. Den skall alltså sättas fast över frambommen.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten!

Förstår hur du menar fast det funkar tyvärr inte i detta fall. jag provade att sätta fast petflaskor under frambommen en han vevar inte så mycket frammåt att han träffar dem, vevar mer upp och sen ner och bakåt.

Dämpar ljudet på golvet? Jag har just nu en extra gummimatta på den sida han åker på för att inte orginalmattan ska gå sönder. Men jag tror inte han bryr sig om att det låter eler inte, är bara en fix idé han fått för sig.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten!

Jag har lastbil till mina hästar och kameraövervakning. När jag har en sån där sparkig häst så bevakar jag den varenda sekund och i samma ögonblick som jag ser att den börjar TÄNKA på att sparka så bromsar jag in, svänger eller gasar rejält så att den behöver alla 4 ben för att hålla balansen. Det tar inte lång stund innan den slutar sparka :D
 
Sv: Häst som inte står still i transporten!

Köp en rejäl bit PVC, nita fast över frambommen så den hänger ner framför hästen. Det är INTE roligt att stå och slå med frambenen när man inte ens kommer upp med knät innan det tar emot. Att stå och stampa tycker de flesta blir tråkigt i längden.

Det är i grunden ett stressbeteende.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten!

Han åker redan brett så riktigt så enkelt som att ta bort mellanväggen var det inte. ;)

Djurjouren: jag har tyvärr ingen lastbil med kameraövervakning. Men har funderat på att ställa in en walkie talkie så jag kan morra i den på honom när han sparkar.:idea:

Lovisaleonora_: Stressbeteénde? Han är inte speciellt stressad av sig. Är lugnet själv i de flesta läget. Jag själv tro på att han är uttråkad. Det är trist att behöva stå i transporten och inte se vad som händer utanför. Jag kan dessvärre inte nita fast pvc över frambommen då det är fronturlastning och jag måste kunna fälla undan den frambommen för att få ut honom.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten!

Har du extra fönster i transporten så att pållen kan se ut?
Det var makant skillnad på min förra häst när jag fick extra fönster insatt. Trots att jag hade helt ny o ljus tranport.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten!

Han har fått (matte var tvungen att köpa för annars ville han inte åka) en ny stor ljus och fin transport med ett stort fönster där fram. Fast det enda han ser är ju egentligen bakdelen på bilen.:confused:

Just nu har jag inte råd att sätta in nått extra fönster, har som sagt varit tvungen att köpa en ny transport som inte är helt avbetald ännu. Men jag kan ha det som ett sommarprojekt. Fast frågan är om han blir lugnare för det:crazy:
 
Sv: Häst som inte står still i transporten!

Hade en tråd uppe för ett år sedan i samma ämne men då det nu ett år senare inte blivit något bättre alls så gör jag ett nytt försök att få smarta råd och tips.

Lite bakgrund:
Jag har en underbar liten häst i min ägo. För fyra år sedan då jag köpte honom totalvägrade han att gå på transporten. Tog flera timmar att lasta. Nu sen ca 1 år tillbaks efter massor av träning och en ny transport (med step up och fronturlastning som den gamla inte hade) så kan jag lasta och köra honom till träningar och tävlingar sjäv. UNDERBART!

Nu till problemet. Han står inte still när man kör. Från det att jag har stängt skötardören och han inte längre ser mig tills jag öppnar dörren igen står han och "sparkar" med frambenen. Ett i taget då alltså. Mattan i transporten blir väldigt ledsen då den går sönder av hans vevande. Plus att han blir helt slut. Han håller på konstant på långresor oxå.

Jag har provat kraftig inbromsning, köra "slalom", när det är mörkt ute släcka lyset varje gång han sparkar och vänta ut honom, altså inte öpna förrän han slutat sparka (då trodde jag an skulle ha sönder hela transporten).

finns säkert något jag missat att berätta då får jag väl lägga till det senare.

Någon på buke med lite smarta tips?:idea:
Meen om du sätter in mellan vägen ? sparkar han lika mkt ändå ? får han hö i transporten ? testa med att hänga morötter i ett snöre från frambommen till gallret på fönstret , då så är han inte uttråkad , :D testa , jag gjorde det , och min står som en ängel i transporten , :P kram
 
Sv: Häst som inte står still i transporten!

Min häst vill ha lilla luckan bak öppen, får hon inte det sparkar hon och är allmänt "odräglig"... Hon vill helt enkelt se ut.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten!

Har du extra fönster i transporten så att pållen kan se ut?
Det var makant skillnad på min förra häst när jag fick extra fönster insatt. Trots att jag hade helt ny o ljus tranport.

å tänk de finns andra hållet också...min ena blir fullkomligt tokig om hon ser viadukter man kör under och när lastbilar bussar kör förbi...men vi har tränat och tranat och har inga fönster förutom framrutan på våran transport nu...och nu står hon nästan helt stilla vilket jag tycker är skönt...har varit med om olyckor och de är aldrig kul...så detta att gasa bromsa köra slalom...de e vanskligt vil ljag bara säga...de e fort gjort att släpet tippar alt du tappar kontrollen på ekipaget
 
Sv: Häst som inte står still i transporten!

Hade en tråd uppe för ett år sedan i samma ämne men då det nu ett år senare inte blivit något bättre alls så gör jag ett nytt försök att få smarta råd och tips.

Lite bakgrund:
Jag har en underbar liten häst i min ägo. För fyra år sedan då jag köpte honom totalvägrade han att gå på transporten. Tog flera timmar att lasta. Nu sen ca 1 år tillbaks efter massor av träning och en ny transport (med step up och fronturlastning som den gamla inte hade) så kan jag lasta och köra honom till träningar och tävlingar sjäv. UNDERBART!

Nu till problemet. Han står inte still när man kör. Från det att jag har stängt skötardören och han inte längre ser mig tills jag öppnar dörren igen står han och "sparkar" med frambenen. Ett i taget då alltså. Mattan i transporten blir väldigt ledsen då den går sönder av hans vevande. Plus att han blir helt slut. Han håller på konstant på långresor oxå.

Jag har provat kraftig inbromsning, köra "slalom", när det är mörkt ute släcka lyset varje gång han sparkar och vänta ut honom, altså inte öpna förrän han slutat sparka (då trodde jag an skulle ha sönder hela transporten).

finns säkert något jag missat att berätta då får jag väl lägga till det senare.

Någon på buke med lite smarta tips?:idea:

ett annat tips är ju att köpa en sånn trådlös övervakning till släpet...då ser du han i bilen och den går även att använda till fölövervakning om man vill *s* billigare än att börja göra om transporten tror jag...

cat
 
Sv: Häst som inte står still i transporten!

Har testat både med mellanvägg och utan. Numera är luckan bak alltid öppen för då står han lite mer stilla.

Hö brukar han få som han ändå aldrig äter utav. Ska prova hänga upp morötter, men misstänker att det kommer gå mycket morötter i så fall då vi ofta åker till ridhus och tränar samt tävlar en hel del. Eftersom vi tävlar FT är det mycket långa körningar, då får jag nog hänga upp en hel säck morötter om det ska hjälpa:)
 
Sv: Häst som inte står still i transporten!

Jag en kompis vars häst inte heller vill stå still i transport .. Jag hjälper dom alltid eftersom att hon litar på mig mn dom brukar göra så att dom inte ger henne n´ågon mat på morgonen eller tiden innan dom skall åka iväg .. Då har ju hästen någt att hålla på med , då lägger dom bara in hö och lite grov lr kraft ovan på det så då står hon alltid still :)

värt att pröva!
 
Sv: Häst som inte står still i transporten!

Nej det är inget jag vill prova. Om jag ska iväg på en träning eller tävling vill jag inte riskera att han inte ätit något på jättelänge innan. Skulle själv inte vilja träna på tom mage. Dessutom kan han inte stå med näsan nere i golvet på transporten då vi kör.

Funkar säkert jättebra på din kompis häst men det är inte den typ av lösning som jag vill hitta åt min häst. tyvärr, men tack ändå.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten!

Ja, tror faktist en del på att "blockera" där fram. Ska höra med sambon som är lite händigare än mig. Borde gå att göra någon variant som hängs på och lätt hakas bort...
 

Liknande trådar

Hästhantering Lite samma ämne som tråden om unghingsten, men inte riktigt samma problem. Jag kör min häst till träning och andra aktiviteter några...
Svar
19
· Visningar
2 527
Senast: Karoliten
·
Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 419
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: mackan
·
Utrustning Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp