Häst som inte kan stå stilla..

Itzyditzy

Trådstartare
Jag har lite problem med min häst just nu.. Hon var ungefär likadan förra vintern så det kan vara något vinterbeteende.
Hon brunstar just nu, men det är inget man lägger märke till direkt mer än att hon ska kissa hela tiden.

Iallafall. Hon kan inte stå stilla.. I stallgången står hon och "piaffar" och går fram och tillbaka, hit och dit. När jag säger till blir hon bara mer stressad. Hon lixom klämmer mig i väggen, går bakåt och klämmer in mig i grimskaftet om jag borstar huvudet eller halsen.
När jag sen ska spänna sadelgjorden och hoppa upp går hon bara rundor. Samma där när jag säger till blir det bara värre eller så står hon i en sekund och fortsätter sen.

Jag ska skaffa ny sadelgjord för jag tror det sistnämnda är pga av den. Men i stallet förstår jag mig inte på henne. Hon är likadan även fast där är andra hästar inne.
På kvällen när alla är inne i boxarna står hon helt stilla hela tiden när jag gör vid henne. Det är verkligen som natt och dag med det, man kan inte tro det är samma häst.

Hon får magnesium för brunsten och hennes nerviga humör. Får inget extra kraftfoder.

Är det bara dumheter? Har någon tips på vad jag kan göra? Vågar knappt göra vid henne längre.

Sv: Häst som inte kan stå stilla..

är nog pga brunsten nu.
min är tvärt om vid brunst, hon blir slö, seg och när hon brunstar så är det enda gången man riktigt kan mysa med henne utan att bli uppäten :).

jag hade ignorerat beteendet och fortsatt som vanligt. stressar man upp sig eller börjar bråka så går hästen bara mer upp i varv.

Lär henne att stå still vid en pall när du ska sitta upp. Ta hjälp av en kompis som kan belöna när hon står still.
Att de far runt i gången skulle jag bara strunta i.

Magnesium mot dåligt och nervigt humör, hjälper bara om hästen har brist på magnesium.

En liten tanke som jag får eftersom det tydligen bara är på vinter. Är om hon får tillräckligt med grovfoder?
Om hon får för lite så kan hon få ont i magen vilket gör vissa hästar väldigt stressade.

februari är vanligtvis månaden som min häst är jobbigast i. Det är ofta kallt vilket gör henne pigg, brunsten börjar komma igång och pälsfällningen startar vilket gör kroppen öm.

Kan det vara nåt liknande för din?

I grund och botten är det en lydnadsfråga, även om det är jobbigt och obekvämt för henne så får hon inte stissa runt hur som helst.

Håller helt med. Många hästar blir lite galna på vintern, som mitt ponnysto. Hon får en massa 'knäppenergi' och kan skutta till om nån öppnar ridhusdörren, t.ex. Dock är hon väluppfostrad och att trycka in mig mot väggen när jag ryktar finns inte på kartan.

Så - om hästen inte respekterar sin människa i vanliga fall blir det extra tufft på vintern om den blir hispig av det också. Så det är bara att jobba på att få hästen så perfekt som det bara går när det gäller beteende (inklusive att stå stilla vid pall!) för då blir de jobbiga perioderna mer hanterliga.

Min dam får lite valeriana och massor med lågintensivt arbete när det är jättekallt (under minus 15) och massor med vanligt arbete när det är mindre kallt.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
670
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 099
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 760
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka