Häst som inte går att skicka framåt

alazzi

Trådstartare
Vi kör markarbete, Parellis 7 games och vår nya häst fungerar bra att backa med, men sen när vi vill skicka honom åt sidan som en del av en volt så stannar han och börjar backa. Vi har testat att ta sargen till hjälp men det blev samma "fastfrysning" och sen backade han när vi förstärkte med repet. Har provat att "longera" med hjälp av leadrope och långpisk men han backar bara så fort vi försöker skicka honom.

Han tycks bara inte förstå vad vi vill att han ska göra och han blir otroligt frustrerad.

Vi har för tillfället inte möjlighet till roundpen utan vi är hänvisade till ett ridhus och en lina.

Några tips? Hästen är 5 år, valack.

Sv: Häst som inte går att skicka framåt

Hur gör ni när ni försöker skicka honom framåt. Jag har aldrig varit me om någon som d inte funkat på. Tränar en nu som bara backa å backa först...men jag fortsatte göra samma sak tills hästen visade att den ville gå framåt.. å sen gick d bra.. kanske är något ni gör som den missförstår, eller så gör ni rätt men den inte förstår å sen sluta ni för ni blev osäkra om ni gjorde rätt å så har han lärt sig att han ska backa..?

Sv: Häst som inte går att skicka framåt

Vi har testat att försöka ha en annan position innan vi ber honom gå framåt men inget tycks hjälpa, han börjar backa direkt när man begär rörelse.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 432
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar