häst som inte fällt av

Casacha

Trådstartare
jag o min dotter har ett sto som inte fällt av allt än, är det nån som vet vad det kan bero på. har försökt få tag i vetr. o fråga men han svarar inte, så är det nån som vet nåt om detta?

Sv: häst som inte fällt av

Jag har märkt att hästar som har mineral/vitamin eller proteinbrist kan ha väldigt svårt för att fälla.

Det kan vara ett symptom på en långvarig brist av något, t.ex. protein, någon mineral eller vitamin.

Eller kanske ett tecken på störd tarmflora, njurproblem etc.

Fundera på vad hästen ätit under vintern, om något kan ha saknats och om det kan ha funnits liknade brister tidigare år. Droppen kan ju ha runnit över denna vinter, sas...

vi har bara haft henne sen i julas. hon har utöver hö fått 2 skpor musli varje dag och det ska ju täcka allt men det kanske det inte gör. ska åka och köpa mineraler iallafall.

Brist. Jag skulle ta reda på om hästen fått mineraler och andra viktiga ämnen som den ska. Protein har jag hört kan påverka också. Men just mineraler vet jag är en vanlig orsak.

B-vitamin kan vara bra att eg under fällningperioden men är troligen inte orsak till problemet.

Sällan räcker vanligt kraftfoder. Jag ger alltid mineraler försig. Då vet jag vad för mineraler hästen får, att han får det, och vilken mängd. Dessutom kan jag anpassa mängden om det skulle behövas.
Litar inte på dessa blandningar man hittar.

Pelletsform tycker jag är bäst och INTE med vitlök i. Forskning visar på att vitlök egentligen tom är skadligt för hästar, trotts det är det inte ovanligt att man ger dem vitlök i fodret. Men det ska man nog vara försiktig med och inte göra i onödan. Nämner detta just för att det ofta finns mineral med vitlök till häst.

Min pålle har också kvar lite av vinterpälsen(mage och rygg), desto äldre han har blivit desto längre tid tar det. Han är idag 22 år. Pratade med veterinären om detta och han sa att ofta blir det så när de blir till åren.

Det där är ju individuellt och ibland hänger det ihop lite med ras. Min förra häst (islandhäst) har fått ordentligt foder i alla de år jag ägde henne (jag analyserade fodret och räknade foderstat själv) och hon fällde i alla fall inte all päls förrän till midsommar - början av juli. Sen började hon sätta ny vinterpäls i augusti.

Så; det MÅSTE inte ha med foderstaten att göra.

hon har utöver hö fått 2 skpor musli varje dag och det ska ju täcka allt men det kanske det inte gör. ska åka och köpa mineraler iallafall.

Det säger tyvärr inget om huruvida hästen verkligen fått sina behov tillgodosedda...

Vad är det för häst?
Vikt?
Hur mycket arbetar den?
Hur mycket hö har den fått?
Vad har detta hö för näringsvärden?
Vad är det för müsli?
Hur mycket väger 2 skopor av denna müsli?

Påståendet att ett färdigfoder "täcker alla behov" ska tas med en ganska stor nypa salt, för det är så mycket variationer som spelar in. Tillverkaren har beräknat att det täcker behoven hos en normal häst som äter ett normalt hö, samt ofta ett par kg av färdigfodret. Oftast en ganska osannolik kombination, tyvärr...

Ger man mindre mängd av färdigfodret än den rekommenderade givan täcks oftast inte mineralbehovet utan ett extra tillskott av ett separat mineralfoder, och en normal fritidshäst behöver oftast inte så mycket kraftfoder som rekommenderas.

Höet näringsvärden kan variera otroligt mycket mellan olika partier, framförallt proteinhalten. Saknas det mycket protein (för det är mycket vanligt att det saknas mer eller mindre i ett vanligt svenskt hö...) räcker det inte med vanliga "basfoder" (dit de flesta müslifoder räknas) för att täcka upp behovet, utan mer proteinrika fodermedel måste till, typ lusern, soja eller ett fabrikstillverkat proteinkoncentrat, t.ex.Krafft Protein.

Tänk även på att det är höet som hästen äter absolut mest av, av alla fodermedel man ger, och att dess näringsinnehåll ger störst utslag för hästens totala näringsintag.

Därför är det A och O att utgå från ett analyserat hö för att undvika att brister uppkommer. För när bristerna väl syns utanpå hästen har det ofta gått ganska långt...

Fråga gärna mer om du undrar!:)
Men kolla gärna med veterinären om det kan bero på något annat, det kan ju hända att det behövs medicinsk behandling för att rädda upp situationen.

Senast ändrad:

tack för utförligt svar. hon är 12 år och korsning enl uppgift oldenburgare och okänt. hon är grovt byggd. vi rider henne ca 6 ggr iveckan varirad ridning. vilket näringsvärde höet har vet jag inte, men alla i stallet har samma hö och det är ingen annan som har "problem". jag har för mej att en skopa är 1 kg. muslin är eggersmanns örtmusli. innan vi köpte henne fick hon inget kraftfoder för dom red inte så ofta. Hon är väldigt pigg att rida men har inte så bra flås än. kanske oxå kan ha sina orsaker i nån brist då. Blir det inte bättre nu när vi börjar ge mineraler kan vi ju ta ett blodprov.

Vad jag själv kollat upp och haft erfarenhet av är att när hästar inte fäller så är det proteinbrist. Så fort jag släppte ut min på sommarbete så åkte all vinterpäls av och hon har nu fått jättefint hår. Man säger att b-vitamin är bra men vetenskapliga rapporter påstår att det är lika bra att ge hästen det som att hälla i det i vasken då det är protein som egentligen funkar bättre. Jag väljer att tro på vetenskapen ;)

Det där är ju individuellt och ibland hänger det ihop lite med ras. Min förra häst (islandhäst) har fått ordentligt foder i alla de år jag ägde henne (jag analyserade fodret och räknade foderstat själv) och hon fällde i alla fall inte all päls förrän till midsommar - början av juli. Sen började hon sätta ny vinterpäls i augusti.

Så; det MÅSTE inte ha med foderstaten att göra.

Min fäller efter almanackan och har inte brist på nånting, tvärtom.
Är det midsommar som gäller så är det. Min fäller fortfarande ganska mycket och jag vet inte varifrån det kommer.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka