Häst som inte dricker

Sv: Häst som inte dricker

För att kontrollera njurfunktionen och i wiss mån om hästen får i sig tillräckligt med watten är det lämpligt att ta ett urinprow. I tidigt skede ses proteinläckage till urinen, ofta långt före enzymniwåerna i blodet stiger. Nu låter det ju inte sannolikt att det skulle wara njurarna som spökar (om hästen alls är sjuk, wilket jag inte tror) eftersom man wid kroniska njurbeswär så gott som alltid ser ökad törst som ett aw de första symptomen.

Många gånger när hästar kommer till klinik för törstutredning wisar det sig att de får i sig rätt mängd watten när man werkligen mäter. Att uppskatta hur många liter som förswinner ur en balja i hagen som hästen delar med andra hästar är inte det lättaste. Insjunken - wet iofs inte war du menar - kan lika gärna bero på för lite growfoder (torrsubstans). Dehydrering kollar man genom hudturgor och slemhinnor samt urinens densitet och hematokriten. Har detta gjorts? Ni kan ju utföra en ordentlig mätning aw wad han faktiskt dricker per dygn, det werkar inte heller ha gjorts.

Fö låter det som att hästen har/hade magsår. Är den gastroskoperad? Att dricka kallt watten när man har magsår är tweksamt skönt.

Tänder - jo, jag kan gott och wäl föreställa mig att ilningar i tänderna minskar intresset för att dricka, frågan är dock om hästen werkligen skulle kasta sig öwer sin mat då? Är han ordentligt kollad med ljus, sond, kamera i munnen?

Färg på hink, smak på watten osw kanske också är relewant, men hästen borde ju inte plötsligt ha bytt smak. Och jag har swårt att se att en häst skulle wägra att dricka under ett halwår bara för att hinken är gul?

Återigen - en häst som inte får i sig wätska och blir dehydrerad får symptom i form aw trötthet, arbetsintolerans, förstoppning mm. Har han inte ridits alls under wåren?

Har också provat melass i vattnet om inget annat fungerar. Det brukar funka bra.
Känner till en som har en häst som ofta får kolik och det beror delvis på att han inte dricker. Då tar hon en vattenflaska med någon form av plaströr och trycker in i mungipan och "sprutar ner" vatten i munnen. Inte så snällt, men det är det enda sättet för henne att få honom frisk. Efter hästen fått i sig den del vatten brukar det alltid bli lindrigare och gå tillbaka lite.

Men jag tycker det är lite konstigt om du inte har tagit reda på hur många liter om dagen hästen får i sig??

Du fyller ju upp krubben = måste ju vara ett antal liter.
Ute kanske den får i sig resterande/tillräckligt för att bli otörstig.
Och som sagt, vid ensilage får de i sig en hel del.

Vad menar du med "sjunker ihop"?
Är du säker på att hästen fått så mkt mat som den behöver? Även där brukar en vecka på betet göra underverk.

Jag vet mina hästar när jag gett dom i hink, så har det faktiskt inte gått åt några större mängder vatten om dagen (Motsvarande en såndär liten svart krubba kanske).
Mer såklart när de inte haft vatten i hagen, samt varma sommardagar.
Vet man inte exakta måttet, så känns det oftast som dom inte dricker något alls...
Bara en tanke, då jag minns att jag själv blev lite orolig när hinken aldrig "blev tom" hos min pålle för några år sen..

Men jag tycker det är lite konstigt om du inte har tagit reda på hur många liter om dagen hästen får i sig??

Du fyller ju upp krubben = måste ju vara ett antal liter.
Ute kanske den får i sig resterande/tillräckligt för att bli otörstig.
Och som sagt, vid ensilage får de i sig en hel del.

Vad menar du med "sjunker ihop"?
Är du säker på att hästen fått så mkt mat som den behöver? Även där brukar en vecka på betet göra underverk.

Jag vet mina hästar när jag gett dom i hink, så har det faktiskt inte gått åt några större mängder vatten om dagen (Motsvarande en såndär liten svart krubba kanske).
Mer såklart när de inte haft vatten i hagen, samt varma sommardagar.
Vet man inte exakta måttet, så känns det oftast som dom inte dricker något alls...
Bara en tanke, då jag minns att jag själv blev lite orolig när hinken aldrig "blev tom" hos min pålle för några år sen..

Både hanns uppfödare och veterinär har reagerat på att han dricker så mycket mindre än han gjort i hela sitt liv.
Jag och andra som är delaktiga i hästens liv, tror att det har med psyket att göra. Han lider nog fortfaradne av sviterna efter persen i höstas.
Tycker dock att jag fått en hel del bra tips här, som jag tycker kan vara värt att pröva.
I vanliga fall har han liksom lätt dragit i sig en stor hink per natt. Lika så har ha druckit bra i hagen under dagen. Nu rör han inte vattnet alls. Det är därför vi har fyllt krubban istället.
Han får säkert i sig vatten så det räcker, men jag vill ju gärna att han ska dricka av egen vilja.

Hej,
Förstår precis dina problem, har själv ett antal hästar varav en ponny som senaste månaderna "slutat" dricka. Precis som du beskriver det dricker han bara lite på ytan av hinken per dygn. I hagen gör han likadant. Vi har inte jättemycket gräs i hagen men lite att pilla med.

Han äter ca 5 kg hösilage per dygn. Det konstiga är att han är inte uttorkad? Han har däremot inte fällt av sin vinterpäls och är inte pigg i blicken så något är fel. Vi håller på för fullt med veterinärkontroller, provtagning osv men inte hittat något fel ännu. Mycket konstigt, varför slutar de dricka helt plötsligt?

Denna ponny har bott hos oss i flera år och har samma box, samma ryttare osv... Jag börjar undra om det är något i hagen han fått i sig, om det kanske är något med vattnet, men övriga 8 hästar dricker utan problem...

Jag kommer följa tråden här och se om du lyckas få ordning på din häst, kanske kan det hjälpa även min. Skulle jag komma fram till något vettigt återkommer jag här och delar med mig av detta. Lycka till!

Hej,
Förstår precis dina problem, har själv ett antal hästar varav en ponny som senaste månaderna "slutat" dricka. Precis som du beskriver det dricker han bara lite på ytan av hinken per dygn. I hagen gör han likadant. Vi har inte jättemycket gräs i hagen men lite att pilla med.

Han äter ca 5 kg hösilage per dygn. Det konstiga är att han är inte uttorkad? Han har däremot inte fällt av sin vinterpäls och är inte pigg i blicken så något är fel. Vi håller på för fullt med veterinärkontroller, provtagning osv men inte hittat något fel ännu. Mycket konstigt, varför slutar de dricka helt plötsligt?

Denna ponny har bott hos oss i flera år och har samma box, samma ryttare osv... Jag börjar undra om det är något i hagen han fått i sig, om det kanske är något med vattnet, men övriga 8 hästar dricker utan problem...

Jag kommer följa tråden här och se om du lyckas få ordning på din häst, kanske kan det hjälpa även min. Skulle jag komma fram till något vettigt återkommer jag här och delar med mig av detta. Lycka till!

Vi kan väl hålla lite kontakt och se hur det går?
Min häst blir liksom uppdragen under magen när han inte dricker.
Helskumt det här....

vad är det för ponny som bara får 5 kg hösilage? :eek:
inte nåt större än en shettis hoppas jag.

Uppdragen under magen skulle jag oxå säga beror på för lite grovfoder, hur mkt hö/hösilage får din häst i vanliga fall?

en av mina gamla kompisar hade en häst som TVÅ GÅNGER åkte akut till djursjukhus för att han vägrade dricka. På djursjukhuset hittades inga fel, han vätskades upp, drack utmärkt där och fick åka hem, båda gångerna.
Det visade sig till sist sannolikt bero på att han inte tyckte vattnet i stallet smakade gott, han drack bra om de tog med sig av sitt kommunala vatten till stallet...

då kanske man ska fundera på att borra ny brunn?
Många gånger har ju djur rätt när de vägrar äta/dricka nåt, så jag brukar lita på dem då... Hade en kompis en gång i tiden som alla djur anföll (både hästar, hunden och 2 katter) kort efter det slutade jag umgås med honom, då mina djur talade tydligt om att det var nåt konstigt med honom. Ena katten sprang upp i ett träd och satt där och fräste och kollade honom nooooga helatiden.

Vår "magsårshäst" drack också dåligt "helt plötsligt"-det visade sig att han blev stressad över nya boxgrannen som han inte gillade. Trots att han fick tillbaka gamla grannen och därmed inte var lika stressad tog det lång tid innan han drack som normalt igen. Vi försökte med flera olika saker bla extra salt, vattna med hink istället för vattenkopp, äpplejuice som smaksättning mm

Det löste sig genom en kombination (kräsen häst!)
Jag brukade vattna med hink efter varje ridpass och han fick även hink i boxen istället för vattenkopp och det löste det mesta av problemet (det är ju mycket jobbigare att dricka från vattenkoppen...). Vattnet fick dock inte vara helt iskallt-då ville han inte ha det utan det skulle vara lite svagt ljummet. Vi smaksatte med äpplejuice i början och sen fick han lite sånt "äpple-vatten" om det var riktigt varmt ute eller efter tuffa pass då vi ville att han skulle dricka lite extra. Han började tom själv blöta sitt hö i hinken (fick torrt hö till lunch men hösilage i övrigt då hans mage mådde bättre av det). I hagen har vi badkar så där drack han också ganska mycket.

Till Ts -mitt tips är att testa att smaksätta vattnet och även att kolla om det blir skillnad om det inte är iskallt. Vår pålle var pigg och glad i övrigt men uttorkad, verkade dock få i sig på gränsen så han klarade sig. Lycka till!

Vår "magsårshäst" drack också dåligt "helt plötsligt"-det visade sig att han blev stressad över nya boxgrannen som han inte gillade. Trots att han fick tillbaka gamla grannen och därmed inte var lika stressad tog det lång tid innan han drack som normalt igen. Vi försökte med flera olika saker bla extra salt, vattna med hink istället för vattenkopp, äpplejuice som smaksättning mm

Det löste sig genom en kombination (kräsen häst!)
Jag brukade vattna med hink efter varje ridpass och han fick även hink i boxen istället för vattenkopp och det löste det mesta av problemet (det är ju mycket jobbigare att dricka från vattenkoppen...). Vattnet fick dock inte vara helt iskallt-då ville han inte ha det utan det skulle vara lite svagt ljummet. Vi smaksatte med äpplejuice i början och sen fick han lite sånt "äpple-vatten" om det var riktigt varmt ute eller efter tuffa pass då vi ville att han skulle dricka lite extra. Han började tom själv blöta sitt hö i hinken (fick torrt hö till lunch men hösilage i övrigt då hans mage mådde bättre av det). I hagen har vi badkar så där drack han också ganska mycket.

Till Ts -mitt tips är att testa att smaksätta vattnet och även att kolla om det blir skillnad om det inte är iskallt. Vår pålle var pigg och glad i övrigt men uttorkad, verkade dock få i sig på gränsen så han klarade sig. Lycka till!

Tack :)
Det du skriver i början känner jag igen. Min hästs kompis har åkt iväg till nytt ställe och så allt det som hände i höstas. Tror inte att det beror på något medicinsk fel. Men jag hoppas ju att han ska finna ro igen och vara min gamla glada häst :)
Nu är det i alla fall bete och härliga turer i skogen som gäller.
Ska pröva med att smaksätta vattnet till hösten :)

Han får 20 kg hösilage/dag. Utöver det får han speciellt kraftfoder för konvalecenta hästar. Att han är uppdragen, beror tydligen på att han dricker dåligt. Detta enl veterinärer och andra sakkunniga jag kollat med.
Någon skrev att man kanske skulle borra ny brunn. Vattnet är kollat och det han fått är samma som vi människor får i kranen :)

Tack :)
Någon skrev att man kanske skulle borra ny brunn. Vattnet är kollat och det han fått är samma som vi människor får i kranen :)

Hur är vattnet kollat och har det gjorts sedan hästen kom hem igen? Är det egen brunn eller kommunalt? En brunn kan försämras snabbt. Jag fick borra ny brunn och enligt de som gjorde det har vattnet försämrats mycket på flera ställen de senaste åren.

Vad jag har förstått fast nu kanske jag är felinformerad tillsätts det mer klor i kommunalt vatten nu än vad det gjordes förut vilket också kan hästar att dricka mindre.

vad är det för ponny som bara får 5 kg hösilage? :eek:
inte nåt större än en shettis hoppas jag.

Uppdragen under magen skulle jag oxå säga beror på för lite grovfoder, hur mkt hö/hösilage får din häst i vanliga fall?

Hrm... det är en c-ponny som väger 300 kg. Som går ute 12 timmar om dygnet och är ganska tjock :grin: det vi tycker är lite gräs tycks fylla hästarna en hel del ändå...

Senast ändrad av en moderator:

och du är helt 100% säker på att han inte bara är bukig då?

men jag antar att han har en hel del gräs att äta då, men bara 5 kilo hösilage är alldeles för lite annars.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 110
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
911
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
989
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 865
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar